۱۲ فروردين ۱۳۹۷ ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۸۰۶۸۱
ghanbari eghtesad

استاد اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به نوسانات این روزهای بازار ارز گفت: متأسفانه علاوه بر عوامل جهانی بحران تجارت داخل بر این امر دامن زده و تکیه بر داشته ها و منابع داخلی با بی ثباتی برنامه های اقتصادی نادیده گرفته شده است.


به گزارش عطنا به نقل از راه دانا، دکتر محمدرضا قنبری در گفت و گو با خبرنگار نافع با اشاره به نوسانات این روزهای بازار ارز و طلا اظهار کرد: جنگ اقتصادی بین آمریکا، چین و روسیه مهمترین عامل افزایش قیمت دلار است که بازارهای جهانی را دچار بحران کرده است.




وی با بیان اینکه احتمال آن می رود که چین نرخ ارز خود را تغییر دهد گفت: از دیگر سو در این جنگ اقتصادی آمریکا در تلاش است نرخ بهره را افزایش دهد و این دو ابرقدرت اقتصادی در حال شعله ور کردن این جنگ اقتصادی هستند.


استاد اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی تبیین کرد: کلیه این اقدامات، بحرانی را در سطح جهانی ایجاد می کند چراکه نرخ دلار، یوآن و حتی یورو تغییر کرده و این تغییر قیمت ها بر بازارهای جهان تأثیرگذار است.


وی افزود: درجایی که جان بولتون که پیشینه بالابلندی در دشمنی با ایران دارد مشاور کاخ سفید می شود طبعا نوسانات اقتصادی برای ایران شدیدتر از دیگر کشورها نیز می شود چراکه این جنگ اقتصادی دستاویزی برای فشارهای سیاسی آمریکا علیه ایران است.


قنبری با بیان اینکه آمریکا در تلاش است تا از این جنگ اقتصادی به نفع خود در مقابله با ایران بهره برداری کرده و باج بستاند گفت: آمریکا در تلاش است تا از این فضا برای خروج ایران از برجام بهره برداری کند.


وی خاطرنشان کرد: چنانچه ایران در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا کمافی سابق مقاومت کرده و به امریکا باج ندهد قطعا این فشارها و شرایط تغییر خواهد کرد چراکه به جهان اثبات می شود ایران به دنبال برهم زدن توافق برجام نیسن و این خواست آمریکاست.


استاد اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی بحران در تجارت داخلی را عامل دیگری بر نوسانات ارز در ایران برشمرد و گفت: مادامی که دولت نتواند جلوی قاچاق کالا و واردات بی رویه را بگیرد نمی توانیم به بهبود شرایط اقتصادی امیدوار باشیم.


وی تأکید کرد: در جایی که پول کشور صرف خرید کالاهای وارداتی و هزینه کالای قاچاق می شود طبعا نمی توان از تأثیرات نوسانات ارز در کشور مصون بود.


قنبری در ادامه تبیین کرد: متأسفانه سیاست های پولی و بانکی کشور بر این بحران در اقتصاد ما دامن زده است زیرا این مهمترین روزنه ای است که می تواند کشور را در این بحران بیمه کرده یا تخریب کند.


وی بیان کرد: در جایی که نه مدیر کل بانک مرکزی سیاست های با ثبات اقتصادی دارد و نه وزیر اقتصاد به معنای واقعی اقتصاددان است و راهکار عملیاتی دارد "تکیه بر داشته ها و منابع داخلی" که مهمترین راهکار نجات اقتصادی است نادیده گرفته شده است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار