۰۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۷۴۹۳۶
اختتامیه ششمین دوره مناظره دانشجویان ایران

ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران «نشان خواجه نصیرالدین طوسی» با حضور ۱۲ تیم از سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی کشور و جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی برگزار شد که در مسابقه فینال تیم «کاپا» از استان فارس به عنوان تیم برتر، برگزیده شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور و عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی و سایر استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با معرفی تیم‌های برگزیده، سه‌شنبه، 8 اسفندماه در سالن همایش دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در روز پایانی مسابقات کشوره مناظره دانشجویی، تیم‌های راه یافته به مرحله فینال، تیم «کاپا» از استان فارس در گروه مخالف و تیم «اصفهان» از استان اصفهان در گروه موافق با محوریت «اظهارات متهمان اقتصادی باید کاملاً علنی و بدون محدودیت به اطلاع عموم برسد» به مناظره پرداختند.


پس از پایان آخرین مناظره، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور با خطاب قرار دادن دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور، گفت: دانشجویان باید درمورد مسائل اساسی کشور صحبت کنند.




امام رضا(ع) روشی را برای تبیین درست از عقاید اسلامی که نقش مهمی در جاودانگی و ماندگاری این عقاید داشت، انتخاب کرد و به طور کلی بقای دین اسلام روش مناظره بود.



وی افزود: مدیران سیاسی کشور معمولاً از بین فعالان سیاسی انتخاب می‌شوند، بنابراین ضروری است که دانشجویان در جریان مسائل کشور باشند و در حد و اندازه خود کار کارشناسی انجام دهند و در همین مناظره‌ها، نظرهای خود را مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار دهند.


طیبی تأکید کرد: همه کشورها در تلاش‌ هستند تا با تبادل‌ نظر بین نخبگان سیاسی خود در مسائل اصلی کشور به یک نقطه نظر مشترک و تعامل برسند.


در مراسم اختتامیه ابتدا دبیران اجرایی برتر معرفی شده و به آنها جوایزی اهدا شد:


سیروس رضایی (دبیر اجرایی واحد برگزیده مرحله استانی؛ بیشترین تعداد ثبت‌نامی در این دوره).


علیرضا هاشم‌زادگان (دبیر اجرایی واحد برگزیده مرحله دانشگاهی؛ بالاترین کیفیت).


مرتضی نعمت‌الهی (دبیر اجرایی واحد برگزیده مرحله منطقه‌ای؛ میزبان تیم‌های جنوب و شرق کشور).


علی حیدربیگی (دبیر اجرایی واحد برگزیده مرحله منطقه‌ای؛ میزبان تیم‌های غرب کشور).


علیرضا ثلاثی (مسئول هماهنگی و برگزاری در هر سه مرحله دانشگاهی، منطقه‌ای و کشوری در دانشگاه).



مهم‌ترین ابزار برای پیشگیری از فساد، شفافیت است



در ادامه مراسم اختتامیه، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با تشکر از اقدام بسیار مثبت و ارزشمند جهاد دانشگاهی، گفت: این اقدام برگرفته از تفکر حاکم بر این نهاد بوده است که باید قدردان تلاش‌ها و نگاه‌های آقای دکتر منتظری و طیبی در این رابطه باشیم. این مناظره‌ها که زحمات هماهنگی و برنامه‌ریزی آن بر دوش سازمان دانشجویان ایران است زمینه و مقدمه‌ای برای کرسی‌های آزاداندیشی بوده که مدنظر مقام معظم رهبری است.


او ادامه داد: در جوامع در حال تغییر و در دنیای جهانی شده و روبه تغییر، چاره‌ای جز بررسی مسائل و چالش‌ها به صورت علمی و همچنین ارائه راهکارهای لازم متناسب با راهکارهای جامعه نداریم. این مناظره‌ها فرصتی برای یادگیری (یادگیری برای مدارا کردن، رواداری، دگرپذیری، تحمل نظرات مخالف، احترام به حقوق شهروندی و عقلانیت اجتماعی) و در نهایت مرحله نهایی و آخر توسعه را تشکیل می‌دهند.


مولاوردی مرحله دیگر توسعه را مدرن‌سازی سرمایه‌های فرهنگی دانست و گفت: با سرمایه‌های اجتماعی (افزایش مشارکت زنان، تأسیس احزاب، تقویت جامعه مدنی) شاهد تحقق وضعیتی هستیم که به نوعی در این مناظره‌ها مورد تمرین قرار می‌گیرد و به صورت کار گروهی و جمعی که در جامعه در خصوص آن دچار ضعف هستیم، درمی‌آید.


او پیام مقام معظم رهبری در این خصوص را بیان کرد: «برای بیدار کردن عقل جمعی چاره‌ای جز مشاوره و مناظره نیست و نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل کرد، چنانچه نباید به جای مناظره به جدال گرفتار آمد و به جای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت‌گریزی لغزید. آن روز است که سهم آزادی، سهم اخلاق و منطق همه در یک‌جا و در کنار یکدیگر ادا می‌شوند».


دستیار ویژه رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از محورهای این مسابقه‌ها تمرین گفت‌و‌گو و مناظرات اخلاق‌محور است. در حال حاضر اخلاق در کنار گفت‌و‌گو گمشده جامعه ما است که باید ببینیم با چه نحوی و چه راهکاری می‌توانیم این گمشده را در این جامعه پیدا کنیم.


او محورهای دیگر را این‌چنین برشمرد: تقویت روحیه حق‌جویی و حق‌طلبی، رشد و شکوفایی فرهنگ گفت‌و‌گو و نهادینه‌سازی قواعد آن، زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تفکر خلاق و نقاد (تقویت مهارت گفت‌و‌گو و شنیدن در میان کودکان و خارج کردن نظام آموزشی از معلم‌محوری بودن جهت نهادینه کردن تفکر انتقادی)، تقویت روحیه پرسش‌گری (تبدیل شهروندان به افرادی پرسشگر، فعال و مطالبه‌گر).


او ادامه داد: خط مشی که برای اینگونه مناظره‌ها و مسابقات اتخاذ می‌شود رو به تکامل است و هدف این است که با بررسی‌های تطبیقی انجام شده در جوامع مختلف، مدل استانداردی انتخاب شود. پیشینه این‌گونه اقدامات در دانشگاه‌های مختلف دنیا فعالیتی جدی است. دانشگاه‌ها موتور و محرکه تحولات اجتماعی و اقتصادی در همه جوامع محسوب می‌شوند، بنابراین باید فرصت و جایگاه لازم را برای دانشگاه‌ها فراهم کرد.


مولاوردی ضمن تبریک به فینالیست‌های این مسابقات، اظهار کرد: ما در این مسابقات به دنبال شکست و پیروزی نیستیم. کسانی که به فینال رسیده‌اند و کسانی که نرسیده‌اند در این بازی برنده هستند. ما باید بتوانیم از زمینه ایجاد شده بهره لازم را برای تقویت و تکامل برنامه‌های بعدی که در دستور کار جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌ها است، ببریم.


او فرهنگ رضوی را الگویی برای این مناظره‌ها دانست و گفت: زمانه امام رضا زمانه شکوفایی علوم مختلف بود و فرهنگ‌های مختلف با هم تداخل پیدا کرده بودند، لذا روزبه‌روز فرقه‌ها و عقاید انحرافی گوناگونی در حال شکل‌گیری و نمود بود، عقاید اسلامی در آن زمان در برابر چالش‌های جدی قرار داشتند. امام رضا(ع) روشی را برای تبیین درست از عقاید اسلامی که نقش مهمی در جاودانگی و ماندگاری این عقاید داشت، انتخاب کرد و به طور کلی بقای دین اسلام روش مناظره بود. به جای سرکوب و درگیری راه و روش مناظره را انتخاب کردند که ما از آن به فرهنگ و مکتب رضوی یاد می‌کنیم و با این الگو امیدواریم بتوانیم بسترهای لازم را در جامعه فراهم کنیم و ویژگی‌ها و مختصات این فرهنگ را به درستی شناخته و آن را در جامعه خود ترویج کنیم.


دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی مناظره آخر را به مبحث شفافیت اقتصادی ارتباط داد و اظهار کرد: همه مباحث مطرح شده در این شش دوره از مسائل و مباحث روز جامعه انتخاب شده که این نشان می‌دهد برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران این مناظرات با آگاهی برای دستورکار قرار دادن این موضوعات تلاش کرده‌اند. مهم‌ترین ابزار برای پیشگیری از فساد، شفافیت است که اقتضا می‌کند مردم و شهروندان به طور مرتب، بهنگام و بدون تاخیر و به نحو اطمینان‌بخشی در جریان قواعد و قوانین حاکم بر کار مسئولان قرار گیرند.


او تصریح کرد: باید روال کلی جامعه به این سمت باشد که اطلاعات و گزارش‌های روشن و قابل فهم برای عموم جامعه منتشر و در دسترس همگان قرار گیرد که در اینجا رسانه‌های مستقل و آزاد می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند. نقطه مقابل این موضوع پنهان‌کاری است که گاه از آن به اسرارگویی یاد می‌شود که این رویه در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و در بسیاری از جوامع رواج دارد.


مولاوردی اضافه کرد: در سیاست اسرارگویی به وضعیتی گفته می‌شود که حاکمان و متولیان امور، مردم و صاحبان حکومت را نامحرم می‌پندارند و هنجارها، رویه‌ها و رفتارهایی را به تدریج شکل می‌دهند که مردم را صالح برای در جریان قرار دادن امور حکومتی نمی‌بینند. امروزه در جامعه ما هم شاهد انواع مهرهای محرمانه هستیم که بر بسیاری از امور زده می‌شود.


او به اقدامات در دستورکار در این راستا اشاره کرد: لایحه شفافیت اقتصادی و مدیریت تعارض منافع (تدوین آئین‌نامه اجرایی قانون انتشار آزاد و دسترسی به اطلاعات؛ سامانه مربوطه آن در سال 97 در دسترس است)، اصلاح و دائمی کردن قانون ازمایشی سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، به اطلاع عموم رساندن تمام وایح و پیشنهادهای دستگاه‌ها قبل از اینکه در دولت و کمیسیون‌ها طرح شود.


مولاوردی در پایان گفت: متاسفانه جایگاه ما از نظر شفافیت و کنترل فساد، جایگاه مناسبی نیست و در شاخص‌های بین‌المللی جایگاه 130 را از 180 داریم. ما نتوانسته‌ایم جایگاه خود را ارتقا بخشیم. بیشتر کشورها هم موفقیت چندانی در مبارزه با امر فساد نداشته‌اند و البته کشورهایی که ازادی مطبوعات و فعالیت‌های مدنی در آنها گسترده‌تر است کمتر شاهد بروز و ظهور اینگونه فسادها هستند و می‌توانند راه‌های گشوده‌تری را پیشروی جامعه قرار دهند و طبق بررسی‌ها هم چهل درصد تخلفات در این حوزه توسط مردم افشا می‌شود و اولین و مهم‌ترین روش کشف فساد هم گزارشات مردمی هستند.



در پایان این مراسم تیم‌های برگزیده‌ معرفی و با اهدای جام و مدال از آنها تقدیر شد.

تیم اول: کاپا از استان شیراز


تیم دوم: تیم اصفهان از استان اصفهان


تیم برگزیده اخلاق: جدال احسن از استان قزوین


گزارش تصویری اول

گزارش تصویری دوم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار