۰۶ بهمن ۱۳۹۶ ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۶۷۹۴۶
asadi kargah afghanestan (13)

استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی: شاهد هستيم هرزگاهي از فرانسه پيام هاي منفي مي شنويم اما بعد مواضع خود را تعديل مي کنند چون کشورهاي اروپايي ابا دارند به طور کامل دنباله رو سياست هاي ترامپ در قبال ايران باشند.


به گزارش عطنا، بيشتر تحليلگران بر اين باورند که دولت آمريکا به دنبال آن است با اعمال فشار ايران را تحريک کرده تا ايران از برجام خارج شود و پيامدهاي خروج از برجام متوجه ايران گردد.
دکتر عباس اسدي تحليلگر مسائل بين الملل در گفت‌وگو با آريا در خصوص تعيين ضرب الاجل از سوي ترامپ براي کشورهاي 1+5 در ارتباط با برجام گفت: بيشتر تحليلگران بر اين باورند که دولت آمريکا به دنبال آن است با اعمال فشار ايران را تحريک کرده تا ايران از برجام خارج شود و پيامدهاي خروج از برجام متوجه ايران گردد.


دونالد ترامپ مي داند که ايران به تعهدات برجامي خود پايبند بوده و نمي خواهد از برجام خارج شود لذا آمريکا با انجام دادن حرکات ايضايي ايران را تحريک مي کند و به نوعي لابي ها و کساني که ترامپ را به قدرت رساندند خشنودنمايد. اقدامات ترامپ در قبال برجام يک تاکتيک است نه استراتژي تا به همپيمانان خود از جمله اسرائيل و عربستان اين پيام را بدهد که در راستاي منافع آنها حرکت مي کند.در نهايت ترامپ هر اقدام مي کند به ضرر آمريکا است چون ترامپ نمي تواند تمام کشورهاي اروپايي را براي اعمال فشار بر ايران تحت فشار قرار دهد. هر چند کشورهاي اروپايي هم به دنبال اين خواسته آمريکا هستند اما از آنجا که کشورهاي اروپايي با ايران روابط ديپلماتيک و اقتصادي دارند مي دانند که اگر بخواهند خيلي ايران را تحت فشار قرار دهند ممکن است ايران دست به اقدامات خاصي بزند.


شاهد هستيم هرزگاهي از فرانسه پيام هاي منفي مي شنويم اما بعد مواضع خود را تعديل مي کنند چون کشورهاي اروپايي ابا دارند به طور کامل دنباله رو سياست هاي ترامپ در قبال ايران باشند.


وي در خصوص نقش اتحاديه اروپا در نجات برجام گفت: اتحاديه اروپا هنوز مردد است. از طرفي حمايت خود را از برجام اعلام مي کند و از سوي ديگر نمي خواهد با آمريکا دچار اختلاف شود چون اتحاديه اروپا بر اساس منافع خود عمل مي کند. اگرچه در ظاهر از جمهوري اسلامي در برجام حمايت مي کند اما به طور کلي اگر زماني پيش آيد که منافع شان از سوي آمريکا به خطر بيفتد و آمريکا برخي مسائل را براي اتحاديه اروپا تنگ تر کند ممکن است اروپايي منافع خود را در رابطه با ايران رها کند چون منافع اروپا و آمريکا بيشتر در يکديگر گره خورده است تا منافع ايران و اروپا لذا در برخي جاها اتحاديه اروپا از خواسته آمريکا تبعيت مي کند.در شرايط فعلي هنوز برخي کشورهاي اروپايي در ايران سرمايه گذاري کرده و با ايران قرارداد تجاري منعقد کرده اند و فعلا به دنبال آن هستند منافع خود را در ايران تامين کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار