۳۰ دی ۱۳۹۶ ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۶۶۸۹۴

MAJID HABIBIAN

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: آن چه از جزییات و زوایای گوناگون لایحه بودجه سال ۹۷ بر می‌آید این است که برنامه مالی دولت برپایه اقتصاد ریاضتی تنظیم شده است و نه اقتصاد مقاومتی.

 

به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری حوزه، مجید حبیبیان با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: اگر شاخصه‌های لایحه بودجه را مدنظر قرار دهیم متوجه می‌شویم که مبتنی بر برداشتن خدمات درمانی و رفاهی و کاهش حقوق بازنشستگی و مستمری بگیران صورت گرفته و از آن‌سو شاهد افزایش مالیات‌ها هستیم و حال آن که مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی نکات و شاخصه‌هایی را مطرح کرده اند که با شاخصه‌های اقتصاد ریاضتی متفاوت است.

 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی این است که ضمن پرهیز از واردات اجناس غیرضروری و لوکس ، مبتنی بر فعالیت‌های مستمر و مفید بومی و محلی است ، ضمن آن که از دید مقام معظم رهبری ، واردات کالاهایی که در داخل نمونه مشابهی دارد ، حرام شرعی است و حال آن که در حال حاضر سنگ پا به کشور وارد می‌شود و واقعاً معلوم نیست این کار چه توجیهی دارد.

 

این اقتصاددان حوزوی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تنها در مرحله شعار باقی مانده و چندان از سوی برخی دولتمردان عمل نشده است و حال آن که ما اگر واردات هم می‌خواهیم انجام دهیم به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید مربوط به انتقال تکنولوژی باشد تا بعد به‌صورت بومی راه‌اندازی کرده و تولید را تقویت کنیم.

 

وی با تاکید بر لزوم به سرانجام رساندن پروژه های نیمه تمام از سوی دولت گفت: در بحث استفاده از سرمایه گذاری های خارجی نیز در حد امکان می بایست از سرمایه های بخش خصوصی و تعاونی استفاده شود و اگر نیاز ضروری شد به سرمایه گذاری خارجی رجوع شود.

 

حجت الاسلام حبیبیان افزود: نکته حایز اهمیت دیگر این که در اقتصاد مقاومتی بهره وری درست از منابع و انرژی ملاک است و از این رو خام فروشی نفت در دراز مدت اصلاً به صلاح کشور نیست و در ثانی ما باید صنایع کوچک و کم هزینه را فعال کنیم و با حمایت از این ها جریان تولید و اشتغال را رونق ببخشیم.

 

وی گفت: همچنین در بحث افزایش مالیات ها نیز باید مسئولان و دولتمردان به این نکته مهم توجه کنند که این مساله نباید باعث وارد آمدن فشار زیادی به اقشار متوسط و ضعیف جامعه شود.

 

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: یکی از نقاط ضعف لایحه بودجه سال آینده ، کاهش بودجه‌های عمرانی است و حال آن که ما پروژه‌های نیمه تمام بسیاری در کشور داریم که باید با اتمام آنها از ظرفیتشان در مسیر رونق تولید و اشتغال استفاده کنیم.

 

وی افزود: متاسفانه گاهی احساس می شود که برنامه های اقتصادی دولت چندان رنگ و بویی از اقتصاد مقاومتی ندارد و این باعث می شود که فشار بیشتری بر مردم وارد شده و به تبع آن نارضایتی‌ها از وضعیت اقتصادی تشدید شود که اتفاقاً یکی از اهداف شوم دشمن همین است که فشار اقتصادی به مردم صورت گیرد.

 

وی در خاتمه گفت: ما باید گوش به فرمان مقام معظم رهبری بوده و مراقب باشیم که در عرصه اقتصاد در پازل و میدان دشمن بازی کنیم و این را هم بدانیم که اگر فتنه اقتصادی رخ دهد مردم 9 دی دیگری خلق می کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار