۱۰ آذر ۱۳۹۶ ۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۵۴۳۱۰
shora rahbordi hoghoogh shahrvandi (35)

اولین کنگره حقوق شهروندی با حضور وزرای کشور، روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگران برگزیده همراه با ارائه عملکرد آنها در سال گذشته برگزار می‌شود.


فاطمه ملک محمدی- عطنا؛ دبیرخانه دائمی کنگره حقوق شهروندی قصد دارد بزرگترین کنگره حقوق شهروندی را در سالروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی، 29 آذر ماه برگزار کند؛ از همین رو، در آستانه این کنگره، چهارشنبه، 8 آذر ماه به برگزاری نشست «شورای راهبردی اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی» پرداخت.


در این نشست که به میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، مسئولان دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی به بیان برنامه‌های خود در روز مراسم پرداختند و شرکت‌کنندگان که از نمایندگان سازمان‌ها و مراکز دولتی و غیر دولتی بودند زمینه‌های همکاری خود را در روز کنگره و بعد از آن اعلام کردند.



حقوق شهروندی حقوقی خدادادی است



دکتر سیدمحمد هاشمی، پیشکسوت رشته حقوق عمومی و دبیرعلمی اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در ابتدای جلسه بر رعایت اخلاق شهروندی تاکید کرد و گفت: حقوق شهروندی یک شعار نیست بلکه کرامتی خدادادی به انسان‌ها است که باید رعایت شود، ما دوست داریم به جایی برسیم که رفاقت جای رقابت را بگیرد و به سمت بازیافت حقوق شهروندی حرکت کنیم.


وی به زلزله اخیر در غرب کشور اشاره کرد و گفت: همیاری و همکاری مردم در زلزله اخیر نشان‌دهنده ارتقای مرتبه انسانی در کشور بود،؛ امیدواریم هر کس در حد توانش در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی به ارتقای سطح حقوق شهروندی نیز در کشور کمک کند.



سطح حقوق فرهنگی شهروندان را ارتقا می‌دهیم



در ادامه، دکتر علی‌اصغر کاراندیش مروستی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از اعضای دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی که با اعتقاد، جدیت و عشق به فعالیت می‌پردازند تشکر می‌کنم و خود را به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف می‌دانم برای حقوق شهروندی که کاری فرهنگی است تلاش و فعالیت کنم.


وی حقوق شهروندی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو حوزه کاری دانست و گفت: یکی از کارهای ما ارتقای حقوق فرهنگی شهروندان و دیگری ارتقای فرهنگ حقوق شهروندی است تا حقوق شهروندی جایگاه واقعی خودش را در سطح جامعه پیدا کند. خوشبختانه طرح این مسئله در جامعه صورت گرفته و مورد قبول بسیاری از مدیران است. نیاز است که همه دستگاه‌ها، نهادها و افراد در هر زمینه‌ای که می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند و شاهد اثرات مثبت فردی و اجتماعی آن در جامعه باشیم.



منشور حقوق شهروندی باید سرلوحه امور حقوقی کشور باشد



لادن حیدری، مدیر کل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر چه مباحث حقوق شهروندی ادبیات جدیدی در حوزه حقوقی کشور ما است اما سالیان سال است که در قانون اساسی و سایر قوانین کشور به آن اشاره و در قوانین پیش‌بینی شده است؛ منشور حقوق شهروندی برای تاکید و پیگیری جدی این موضوع در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و سالگرد رونمایی از منشور بهانه خوبی است برای اینکه ما هر سال به یاد این منشور باشیم و اقدامات انجام شده آن سال را بررسی کنیم.


وی در ادامه گفت: 29 آذر تاریخی است که می‌تواند در کشور ما ماندگار باشد و در امور حقوقی کشور سرلوحه قرار بگیرد؛ اهتمام حوزه عمل و نظر شرط اساسی عملی شدن مواد منشور حقوق شهروندی در کشور است. وقتی که صحبت از حقوق شهروندی می‌کنیم انتظار داریم مبنای آن فرهنگ شهروندی باشد که استقرارش جز با پیگیری و پشتکار به دست نخواهد آمد.


 حیدری افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال در 29 آذر به منظور ارتقای فرهنگ احترام به حقوق شهروندی و نگاه ویژه به حقوق فرهنگی شهروندان از برگزاری نخستین کنگره حقوق شهروندی حمایت می‌کند و به زیربنای اصلی منشور حقوق شهروندی یعنی فرهنگ می‌پردازد. هدف ما از برگزاری ساسله نشست‌های حقوق شهروندی دستیابی به حقوق شهروندی در سطح ایده‌آل است.


مدیر کل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم همکاری دستگاه‌ها به عنوان متولیان اجرای حقوق شهروندی بیش از پیش و محسوس‌تر شود و با ارتقای اطلاعات مردم از حقوق شهروندی مطالبه‌گری از حکومت در آنها افزایش یابد.



توسعه اخلاق شهروندی در دستور کار شهرداری تهران



دکتر رسول رسولی‌پور، مشاور شهردار تهران و رئیس گروه اخلاق شهروندی تهران گفت: ما در اولین روزها و هفته‌های جدید شهرداری هستیم که قرار شده است بعد از موضوع حقوق شهروندی، اخلاق شهروندی و بحث حق‌التکلیف را پیگیری کنیم که امیدوراریم بازوی اجرایی خوبی برای دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی باشیم.



اعلام آمادگی شهرداری منطقه 7 در برگزاری کنگره



دکتر محمدرضا غلامی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 7 تهران گفت: خیلی خوشحالیم از اینکه شما، شهرداری تهران را به مبحث شهروندی که دغدغه ما است و سالیانی است که مغفول مانده دعوت کردید، همچنین از دکتر سیدمحمد هاشمی، پیشکسوت رشته حقوق عمومی و دبیرعلمی اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی هم که بنای بحث حقوق شهروندی را ایجاد کردند بسیار سپاسگزاریم.


وی گفت: شهرداری تهران و بالتبع شهرداری منطقه 7 با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که داشتیم، در فاز اجرایی اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در خدمت شما است. هرجا هم نیاز به هدایت از سمت دکتر رسول رسولی‌پور، مشاور شهردار تهران و رئیس گروه اخلاق شهروندی تهران و دکتر غلامی شهردار تهران باشد همکاری و دستورات ایشان را اجرا می‌کنیم.



رئیس جمهوری سنگ تمام گذاشت



آقای دکتر خالدپور، نماینده مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور در اولین کنگره حقوق شهروندی خبر داد و گفت: امیدوارم در موقعیت خاص خودش بتوانم در زمینه هماهنگی‌هایی که دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی لازم دارد کمک کنم و  اموری که مربوط به حوزه ما است را تسهیل بخشم.


خالدپور افزود: ابتدای سال 1392 دکتر حسن روحانی آمد، با توجه به اینکه در تمام جلسات بودم، در طول سه سال و نیمی که منشور تدوین شد اگر پیگیری‌های شخص رئیس جمهوری نبود هیچوقت ما صاحب این منشور نبودیم، ، خود رئیس جمهوری حساسیت ویژه‌ای روی این موضوع داشت و بسیاری از اوقات می‌گفت من باید در جلسات باشم، بعضی وقت‌ها روزهای تعطیلش را برای شرکت در جلسات می‌گذاشت تا حتما درآن جلسه باشد، انصافا من فکر می‌کنم رئیس جمهور در این حوزه سنگ‌ تمام گذاشت.


حقوق شهروندی حقی است که مدت‌ها ضایع شده است، در واقع انسانی که حق خود را نداند به نوعی حقش از بین می‌رود، رئیس جمهوری علی‌رغم منیّت داشتن و کارشکنی بعضی روسا، مقامات و صاحب‌منصبان و سوگیری برخی نهادها و سازمان‌ها با پیگیری ویژه توانستند تعهدی که داده بودند اجرا کنند.


وی در پایان سخنان خود از زحمات شایان و بی‌بدیل دکتر حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مشاور رئیس‌جمهور، استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) تشکر کرد و گفت: اگر این انسان بزرگوار نبود ما امروز منشوری با نام حقوق شهروندی نداشتیم.



برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگی-هنری حقوق شهروندی



حجت‌الاسلام و المسلمین حسین مرادی دولت‌آبادی، مدیرکل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه گفت: جامعه المصطفی العالمیه یک نهاد علمی، فرهنگی، آموزشی بین‌المللی است که ریاست آن با حکم مستقیم مقام معظم رهبری منصوب می‌شود و از 132 کشور طلبه دارد، 45 هزار فارغ‌التحصیل، 40 هزار نفر در حال تحصیل، حدود 300 هزار نفر با خانواده‌های این طلبه‌ها در 80 کشور حضور دارند و بالغ بر هزار و صد مرکز حوزه، کالج، دانشکده و مراکز فرهنگی در کشورهای مختلف دنیا دارد.


وی افزود: منشور حقوق شهروندی آیینه تمام‌نمای قانون اساسی و متون اصیل دینی است و بالاترین ظرفیت تقریب بین‌المذاهب و بین ‌الادیان دارد، زبان مشترک گفت‌و‌گو است و گنجی است که هنوز نتوانسته‌ایم آن را به دنیا معرفی کنیم.


مرادی اظهار کرد: مردم از حقوق خودشان کمتر اطلاع دارند و دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی منشور حقوق شهروندی باید علاوه بر آگاه کردن قشر نخبه، همه اقشار مردم را با این حقوق آشنا کند و ما از طرف جامعه المصطفی العالمیه این آمادگی را داریم که جشنواره بین‌المللی فرهنگی-هنری حقوق شهروندی را کلید بزنیم و با هکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌ها از طریق آفرینش‌های هنری و ادبی حقوق شهروندی را به مردم معرفی کنیم.



ترجمه منشور حقوق شهروندی به 18 زبان زنده دنیا


وی گفت: بعد از این کارها می‌توانیم منشور حقوق شهروندی را در عرصه بین‌الملل نشر دهیم و به 18 زبان زنده دنیا ترجمه کنیم، اما ترجمه لفظی به تنهایی کافی نیست و جشنواره بین‌المللی فرهنگی-هنری می‌تواند به ترجمه مفهومی این منشور نیز کمک کند.


مدیرکل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه درخواست کرد: ذیل منشور، ارجاعات قانونی 120 ماده آن، آمده است، درخواست می‌کنم به اسناد بالادستی هم رسیدگی شود چرا که ترویج آن ارجاعات قانونی که منشور حقوق شهروندی از آن منبعث شده است به طریق اولی حقوق شهروندی را ترویج می‌دهد.


مرادی در مورد برگزاری نشست گفت: ما توانایی برگزاری نشست‌های علمی-تخصصی با حضور اندیشمندان کشورهای دیگر، چه آنهایی که در ایران حضور دارند و چه آنهایی که در مراکز بین‌المللی ما هستند را داریم.


وی پیشنهاد داد بنیاد بین‌المللی حقوق شهروندی ثبت شود، جایگاهی حقوقی داشته باشد و اساسنامه آن بتواند درخواست بودجه کند و گفت: همانطور که شورای توسعه قرآن یکسال 700 میلیارد تومان، یکسال 200 میلیارد تومان پول دارد، بنیاد بین‌المللی حقوق شهروندی می‌تواند حتی ذیل یکی از بنیادهای بین‌المللی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت و پیگیری شود.


 مدیرکل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه در پایان سخنان خود گفت: جامعه المصطفی العالمیه در بخش بین‌الملل آثار، در زمینه اطلاع‌رسانی، دریافت اثر، داوری‌ و انتشار بین‌المللی می‌تواند به دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی کمک کند و در خدمت شما باشد.



ما شنیده‌ایم هنوز قانون تصویب می‌کنید!



 دکتر بیژن حاجی‌عزیزی، دانشیار حقوق و دبیر هیئت اجرائی جذب اعضا هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان گفت: مبانی حقوق شهروندی به علت وجود قوانین، مقررات، آموزه‌های ادبی و دینی در کشور ما غنی است اما باید برای عملی شدن این مبانی تلاش کرد، من فکر می‌کنم دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی گام بسیار موثری برای توسعه و گسترش رعایت حقوق شهروندی در جامعه برداشته استاست.


وی افزود: از حیث حجم قوانین و مقررات شاید کشور ما رتبه اول را داشته باشد، سال 1375 در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بحث تنقیح قوانین که کار بسیار سنگینی بود مطرح شد، یکی از نمایندگان آن زمان تعریف می‌کرد که وقتی به پارلمان انگلستان رفته بودم یکی از نمایندگان آنجا به من گفت: «ما شنیده‌ایم شما هنوز در کشورتان قانون تصویب می‌کنید!» در حالی که بیشتر باید اجرا و نظارت کنید. بنابراین ما از حیث قوانین چیزی کم نداریم و باید این قوانین را عملی کنیم.


حاجی‌عزیزی در ادامه گفت: فکر می‌کنم این کنگره و فعالیت‌هایی شبیه به فعالیت این کنگره نمودهایی از امر به معروف است و بدون تردید ما با این کارها باید تلاش کنیم که معروف را در جای خودش بنشانیم، تردید ندارم که برگزاری این نشست‌ها جلوه‌ای از امر به معروف عملی است، اگر همه افراد در همه نهادها کمک کنند این حقوق رعایت می‌شود و امیدوارم خداوند به همه مدیران و افراد توفیق دهد تا در این زمینه کار کنند.


گفتنی است دکتر بیژن حاجی‌عزیزی در زمینه داوری مقالات، نظارت علمی و کارگاه تربیت مربی حقوق شهروندی با دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی همکاری داشته‌اند.



نظام جمهوری اسلامی ایران برآمده از حقوق شهروندی است



دکتر جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی گفت: 120 عنوان کتاب تخصصی در زمینه حقوق شهوندی و 950 مقاله علمی-پژوهشی در حوزه‌های مختلف حقوق شهروندی توسط اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌ها با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده و به چاپ رسیده است که در روز برگزاری کنگره بین‌المللی رونمایی می‌شود.


وی گفت: تلاش دبیرخانه کنگره این است که جایگاه حقوق شهروندی را از آن جایگاهی که متاسفانه برخی تقلیل بخشیده بودند ارتقا ببخشد و این منشور را که با مبانی اسلامی ما کاملا سازگار است و ظرفیت تبدیل شدن به برندی ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران دارد را ترویج دهد؛ این منشور برآمده از بطن و کانون حقوق شهروندی است، این نظام مقدس نشئت گرفته از مبانی ارزشمند اسلامی و دیدگاه‌های حضرت امام(ره) است و بانی حقوق شهروندی را به نوعی می‌توان حضرت امام دانست که قانون اساسی ما هم کاملا به این قضیه اشاره کرده است.


نوروزی افزود: تلاش دبیرخانه تولید محتوای علمی در حوزه حقوق شهروندی است و طرح رصد علمی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی در حقوق شهروندی توسط دانشگاه علامه طباطبائی به تصویب رسید و دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی آن را تقدیم دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی کرد و این طرح علمی هر ساله توسط دانشگاه علامه طباطبائی و دبیرخانه برگزار خواهد شد.


رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی تصریح کرد: طرح نشست‌های کمک به حل مشکلات کشور با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی هفته گذشته با حضور دکتر شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی و دکتر حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی شروع و جلسه اول آن برگزار شد.



حقوق شهروندی برآمده از فرهنگ ایرانی-اسلامی است


وی در ادامه گفت: که همکاری دانشگاه علامه طباطبائی باعث شد دانشگاه شهید بهشتی پای کار بیاید و متولی برگزاری مراسم جایزه کتاب برتر سال شود، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین مرادی دولت‌آبادی، مدیرکل فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه متولی برگزاری نشست در جامعه المصطفی العالمیه شدند و شورای شهر تهران نیز متولی برگزاری نشست‌هایی در سطح شهر تهران شدند.


نوروزی وجود 22 میلیون پرونده قضائی در محاکم کشور را ناشی از عدم آگاهی مردم از وظایف، تکالیف و حقوقشان دانست و گفت: امیدواریم با جریان‌سازی علمی و فرهنگی حقوق شهروندی بتوانیم راه‌حل این مشکلات را پیدا کنیم.


رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در ادامه به نقل خاطره‌ای پرداخت و گفت: از پله‌های شهرداری ارومیه دلشکسته و ناراحت به علت اینکه ازدواج کرده بود، کار و درآمدی نداشت بالا می‌رفت، از جوانی خوش‌سیما و نورانی که در حال رد شدن از جلوی او بود، اتاق شهردار ارومیه را پرسید، جوان خوش‌سیما از او پرسید برای چه کاری می‌خواهی شهردار ارومیه را ببینی، او گفت تازه ازدواج کرده‌ام، مشکل مالی دارم و دنبال کار هستم، جوان شغل او را پرسید و او گفت تاسیساتی هستم؛ جوان کاغذی از جیبش بیرون آورد و به رئیس تاسیسات شهرداری ارومیه دستور داد این فرد را به کارگیری کند؛ دو سال بعد که او شاغل شده بود و زندگیش سر و سامان گرفته بود، از اداره صدایش کردند و گفتند از فردا دیگر به سرکار نیا، اخراجید! زمانی که او علت را پرسید، گفتند برای اینکه شهردار ارومیه، مهدی باکری که دستور داده بود حقوقش را به شما بدهند تا شاغل شوید به شهادت رسیده‌ و حقوقش قطع شده است.



رویکرد کنگره حقوق شهروندی علمی-فرهنگی است



وی با نقل این خاطره گفت: بنابراین مبانی دینی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ما حقوق شهروندی را بسیار محترم شمرده و به آن اهمیت داده است؛ یکی از شاگردان ابوحامد محمد غزالی صاحب کتاب احیاء علوم‌الدین و کیمیای سعادت نقل می‌کند که خانه پر از موش شده بود و به امام محمد غزالی گفتند دو سه تا گربه بیاور تا این موش‌ها بروند، امام محمد غزالی گفت اگر این کار را کنم، موش‌ها به خانه همسایه می‌روند و همسایه اذیت می‌شود، من تحمل می‌کنم و راضی به زحمت همسایه نیستم.


نوروزی گفت: از 220 موردی که سازمان ملل در مباحث مختلف در آنها علیه ما در دنیا جریان‌سازی سیاسی می‌کند، 180 مورد آن به نوعی به حقوق شهروندی مربوط است، بنابراین اگر بتوانیم جایگاه حقوق شهروندی را به خوبی و زیبایی ترسیم کنیم و آن چهره پاک و ارزشمندی که نظام اسلامی ما دارد، بتوانیم با کمک و همکاری جامعه المصطفی به زبان‌های مختلف ترجمه کنیم و به دنیا نشان دهیم این مشکل‌ها کمتر می‌شود.


رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بسیار موثر دانست و گفت: این حضور باعث می‌شود که غبار تاریک و مه‌آلود سیاسی که به غلط روی موضوع حقوق شهروندی قرار گرفته کنار برود؛ حقوق شهروندی یک مقوله فرهنگی، اجتماعی، دینی و قرآنی است.


وی در مورد حضور قوه قضائیه و دادگستری در شورای راهبردی گفت: دکتر اسماعیل عباسی،  معاون حقوق بشر و بین الملل وزارت دادگستری از روز اول در کنار ما بودند و در جلسات ما شرکت می‌کردند و آقای حسین عرفانی مقدم، مدیرکل جدید دفتر حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی با هیئتی 7 نفره به دبیرخانه آمدند و همکاری صمیمانه کردند و جزء سخنرانان اصلی در اولین کنگره حقوق شهروندی هستند.


نوروزی در مورد رویکرد دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی به قوه مققنه و قضائیه گفت: ما معتقدیم با دانش و علم باید پایه‌های این نهاد نوپا و مقدس حقوق شهروندی را تحکیم ببخشیم، جریان‌سازی علمی که در دانشگاه اتفاق افتاده امیدبخش است، در این ترم بیش از 60 دانشجوی مقطع دکترا موضوع رساله‌هایشان را در مورد حقوق شهروندی انتخاب کرده‌اند و کار می‌کنند. بهتر است صحبت‌ها با زبان دانش و علم به روسا و مسئولین قوا انتقال پیدا کند.



اولین کنگره حقوق شهروندی دستاورد بیش از سه سال زحمت شبانه‌روزی است



مونس کشاورز گفت: دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی بیش از سه سال است که فعالیت خودش را در زمینه ترویج آموزش‌های شهروندی با رویکردی فرهنگی و اجتماعی آغاز کرده و حدود 30 نشست تخصصی در سال 94 و 95 با موضوع فلسفه حقوق شهروندی، اقتصاد شهری، محیط‌زیست شهری، حقوق معلولین، حقوق سالمندان، اقشار آسیب‌پذیر، حقوق ورزشی شهروندان، حقوق سلامت شهروندان، حقوق فرهنگی شهروندان برگزار کرده است.


دبیر دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی افزود: دستاورد برگزاری این نشست‌ها شناسایی بیش از هزار پژوهشگر حقوق شهروندی از سراسر کشور بوده است که به کمک آنها فراخوان آثار مکتوب در سه محور کتاب، مقاله، پایان‌نامه و رساله را صورت دادیم و با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از پدیدآورندگان این آثار پرداخته و تا به امروز در این زمینه پژوهش کردیم.


وی در ادامه گفت: ما توانستیم با حضور لادن حیدری، مدیر کل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنگره علمی  مجوز انتشارات حقوق شهروندی را از وزارت ارشاد اخذ کنیم که چند ماهی است فعالیت خود را آغاز کرده و روز کنگره از این کتاب‌ها و مقالات رونمایی خواهیم کرد.


کشاورز اظهار کرد: دستگاه‌های مختلفی از نخستین روزهای تاسیس دبیرخانه در کنار ما حضور داشته‌اند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویکردی فرهنگی به حقوق شهروندی توجه داشته و تا به امروز در این زمینه تلاش کرده است و دکتر علی‌اصغر کاراندیش مروستی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حامی ما در تمام فعالیت‌ها بوده است.



سخنرانان اصلی اولین کنگره حقوق شهروندی مشخص شده‌اند


 دبیر دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی از دکتر بیژن حاجی‌عزیزی که زمینه‌های اخذ مجوز ISC از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای کنگره را فراهم کردند قدردانی کرد و گفت: دستگاه‌های دیگر آن اعتقاد درونی که در مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده می‌شود در مدیران دیگر دستگاه‌ها دیده نمی‌شود


وی در مورد اولین کنگره حقوق شهروندی گفت: این کنگره 29 آذر با حضور 1500 پژوهشگر و محقق از سراسر کشور، 200 مربی حقوق شهروندی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.


کشاورز گفت: سخنرانان اصلی مراسم افتتاح، دکتر شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، دکتر سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی‌اصغر کاراندیش مروستی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سیدمحمد هاشمی، دبیرعلمی کنگره علمی دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی، دکتر رضا اکبری‌نوری، دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور حقوق شهروندی، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه مل، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.


دبیر دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در مورد نحوه برگزاری کنگره گفت: کنگره ذیل سرفصل‌های منشور در چند پنل تخصصی برگزار می‌شود، در هر پنل نماینده دستگاه مربوط به آن به ارائه گزارش عملکرد و پژوهشگران نمونه آن حوزه حقوق شهروندی به ارائه مقالات و یافته‌های خود می‌پردازند.



پنل‌های تخصصی کنگره ذیل سرفصل‌های منشور حقوق شهروندی است



وی در مورد برنامه اولین کنگره حقوق شهروندی در ادامه گفت: پنل تخصصی حقوق فرهنگی شهروندان بر مبنای «ط- حق دسترسی و مشارکت فرهنگی» منشور حقوق شهروندی با مدیریت دکتر لادن حیدری، مدیر کل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنل تخصصی حقوق ارتباطات و رسانه‌ها بر مبنای «چ- حق دسترسی به اطلاعات» و «ح- حق دسترسی به فضای مجازی» با مدیریت دکتر رضا اکبری‌نوری، دستیار وزیر ارتباطات در امور حقوق شهروندی، پنل تخصصی مدیریت شهری و حقوق شهروندی بر مبنای «ع- حق محیط‌زیست سالم و توسعه پایدار» منشور حقوق شهروندی با مدیریت نماینده شهردار تهران، پنل تخصصی حقوق اقشار آسیب‌پذیر و حقوق شهروندی بر مبنای «الف- حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی» و «ب- حق کرامت و برابری انسانی» منشور حقوق شهروندی با مدیریت نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر انوشیروان محسنی بندپی، رئیس جدید سازمان بهزیستی کشور و دکتر حسین نحوی نژاد، معاونت توانبخشی بهزیستی کشور، پنل تخصصی شغل و حقوق شهروندی بر مبنای «ص- حق اشتغال و کار شایسته» و «ض- حق رفاه و تأمین اجتماعی» منشور حقوق شهروندی با مدیریت دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود.


کشاورز گفت: در این پنل‌ها اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، دانشگاه شیراز، دانشگاه یزد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه اهواز حضور قطعی دارند.



کنگره حقوق شهروندی پایان فعالیت‌های ما نیست


دبیر دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی از روسای تمام دانشگاه‌های سراسر کشور اعم از دولتی، آزاد، پیام‌نور، غیرانتفاعی و مراکز دانشگاهی بین‌المللی و تمامی استانداران، فرمانداران، دبیران ستادهای صیانت از حقوق شهروندی سراسر کشور دعوت کرده تا در این کنگره حضور پیدا کنند و شاهد حضور حداکثری نمایندگان دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها در آن باشیم.


وی گفت: امیدواریم اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی شروعی برای جریان‌سازی علمی، فرهنگی و اجتماعی حقوق شهروندی در کشور باشد؛ دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در این سه سال سعی کرده نماینده تمام دستگاه‌ها را کنار هم قرار دهد و از ظرفیت وجودی یکایک این دستگاه‌ها در کنار هم و در حوزه خودشان استفاده کند.


کشاورز افزود: کنگره پایان فعالیت‌های دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی نیست و امیدواریم این جلسات، ارتباطات و تعاملات بعد از برگزاری کنگره هم ادامه داشته باشد تا موجب هم‌افزایی فعالیت‌ها و اقدامات شود.


دبیر دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی در پایان به توافقات صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌های امضا شده در جلسه اشاره کرد و گفت: طبق توافقات صورت گرفته فعالیت‌های ما گسترش یافته و از دی‌ماه 96 به ادامه برگزاری نشست‌ها با نهادهای داوطلب و مشتاق می‌پردازیم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار