۰۶ آذر ۱۳۹۶ ۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۵۳۵۳۴
mizgerd hoghoogh shahrvandi molaverdi oloomiyazdi nowroozi akbari keshavarz allameh (14)

دکتر جواد نوروزی در میزگرد علمی-تخصصی «ایجاد ساختار مناسب برای توسعه و نظارت بر اجرای حقوق شهروندی» گفت: مواد منشور حقوق شهروندی تنها با ورود دانشگاهیان و جامعه علمی به این موضوع در جامعه متجلی می‌شود. تنها کاری که لازم است دولت برای تحقق حقوق شهروندان انجام دهد، حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد است.


به گزارش عطنا، میزگرد علمی-تخصصی «ایجاد ساختار مناسب برای توسعه و نظارت بر اجرای حقوق شهروندی» به همت دانشگاه علامه طباطبائی و همکاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی با حضور جمعی از مسئولان و فعالان حوزه حقوق شهروندی چهارشنبه، ۱ آذر در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


دکتر جواد نوروزی، رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی، عدم وجود ادبیات صحیح در حوزه منشور حقوق شهروندی را یکی از مشکلات دانست و گفت: حقوق شهروندی از کدام یک از چهار نسل‌ حقوق بشر است؟ متاسفانه امروزه عده‌ای با شگرد خاص منشور حقوق شهروندی و مقوله آن را بسیار حقیر کرده‌اند و به سطح آیین‌نامه‌ها و فرم‌ها تقلیل داده‌اند. در قالب پرسشنامه یا اتاق‌های صیانت از حریم عفاف، حجاب و حقوق شهروندی که عبارتی امنیتی و ترسناک از حقوق شهروندی برداشت کرده‌اند که تاسف‌آور است.


نوروزی گفت: ما نمی‌توانیم از دستگاه‌ها و ساختارهای دولتی موجود که نتوانسته‌اند کار خود را به خوبی انجام دهند توقع راهبری حقوق شهروندی را نداریم؛ وزارت بهداشت و درمان که خودش ناقض اصلی حقوق شهروندی است بخواهیم بیاید حقوق شهروندی را گسترش دهد! اصلا حقوق شهروندی را قبول ندارد، دیروز وزارت صنایع زحمت کشیده و از تمام نویسندگان تقدیر کرده هنوز که هنوز است وزارت آموزش و پرورش ما اینکه نهادی غیر دولتی بیاید در این زمینه کار کند را قبول ندارد، ما از وزارت آموزش و پرورشی که بار سنگین امنیت روانی را بر ما تحمیل کرده و این همه مسئله ایجاد کرده انتظار داریم مجری حقوق شهروندی باشد!


تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد کلید حل مشکلات است


رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در ادامه اظهار کرد: بنابراین نقش و جایگاه‌ سازمان‌های مردم‌نهاد در تحقق منشور حقوق شهروندی بسیار اهمیت دارد. ما چطور می‌توانیم از دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که خودشان ناقض حقوق شهروندی هستند انتظار داشته باشیم! بزرگترین خدمتی که این مجموعه‌ها می‌توانند انجام دهند این است که به این مسئله ورود نکنند و به ساختار دست نزنند تا کار خرابتر از این نشود.


وی گفت: ما همه ساختارهایی که اصولی ساخته شده بود تخریب کردیم، دوباره بعد از 10 سال متوجه می‌شویم اشتباه کرده‌ایم و ایجادش کردیم. چرا کسی در حال حاضر جرئت ندارد حرف از گفت‌و‌گوی تمدن‌ها بزند، مقوله‌ای که می‌توانست برای کشور ما برند جهانی ایجاد کند و جلوی خیلی از اشتباهات را بگیرد، چرا کسی در حال حاضر جرئت ندارد حرف از گفت‌و‌گوی تمدن‌ها بزند؟ به این علت که مقوله را دولتی کردند، وقتی مقوله دولتی می‌شود دولت بعدی که می‌آید آن را ریشه‌کن می‌کند.




اگر بتوانیم سازمان‌های مردم‌نهاد را تقویت کنیم مواد منشور حقوق شهروندی در جامعه متجلی می‌شود.



نوروزی افزود: اگر بتوانیم سازمان‌های مردم‌نهاد را تقویت کنیم مواد منشور حقوق شهروندی در جامعه متجلی می‌شود، چرا در انقلاب اسلامی همه گروه‌ها شکست خوردند و نتوانستند حکومت را به دست بگیرند به جز نهاد روحانیت؟ به این علت که روحانیون در بدنه مردم نفوذ داشت و در تمام روستاها و شهرها از طریق مساجد جایگاه داشت، بنابراین قدرتی مردمی بود که انقلاب اسلامی را به موفقیت رساند.


رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی گفت: بنابراین ما باید سازمان‌های مردم‌نهاد را پشتیبانی و حمایت کنیم. چرا راهپیمایی اربعین هر سال پرشورتر برگزار می‌شود؟ به این علت که خوشبختانه حاکمیت این قضیه را دست مردم داده است و خودش را کنار کشیده؛ این قضیه برند جهانی می‌شود، هیچ دولتی هم نمی‌تواند جلویش را بگیرد، چون مردمی و هیئتی است. شهرداری عهده‌دار این موضوع شد.


علت پیروزی انقلاب مردمی بودن آن بود


وی در ادامه اظهار کرد: ما باید سازمان‌های مردم‌نهاد را تقویت کنیم، حقوق شهروندی باید رنگ و بوی مردمی و غیر دولتی داشته باشد تا کاملا به منصه ظهور برسد و موفق عمل کند، در این صورت سایر جریان‌ها هم با آن همسو می‌شوند.




عدم ورود دانشگاهیان و برند علمی نگرفتن منشور حقوق شهروندی منجر به شکست مقوله حقوق شهروندی می‌شود.



نوروزی گفت: چرا الگوی پیشرفت تمدن اسلامی جا نیفتاد؟ چرا گفت‌و‌گوی تمدن‌ها شکست خورد؟ چرا جامعه مدنی در کشور ما شکست خورد؟ به این علت که دانشگاهیان و طبقه علمی به آن ورود نکردند. باید به دانشگاه صنعتی شریف برای خدمت به امریکا و کانادا مدال داد، تمام دانشجویان نخبگان را اینجا شناسایی می‌کنند، پرورش می‌دهند و کار دانشگاه‌های امریکا راحت شده؛ دانشگاه‌های ما ورود پیدا نکردند، تنها دانشگاهی که از روز اول ما را یاری داد، دانشگاه علامه بود.


رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی افزود: دانشگاه شهید بهشتی گفت به ما چه ربطی دارد، دانشگاه فرهنگیان و خوارزمی اصلا قبول ندارند، عدم ورود دانشگاهیان و برند علمی نگرفتن منشور حقوق شهروندی منجر به شکست مقوله حقوق شهروندی می‌شود. باید نخبگان و فرهیختگان پای کار بیایند، زحمت بکشند تا حقوق شهروندی محقق شود، بومی‌سازی صورت بگیرد.


وی گفت: خوشبختانه در دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی 850 مقاله علمی-پژوهشی و بیش از 120 کتاب توسط اساتید و پژوهشگران تدوین شده است. کارگاه‌های تربیت مربی حقوق شهروندی برگزار شد. بهترین کار حمایت از نظارت عمومی به ویژه از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌های همگانی و نهادهای غیر دولتی است که فرزندان و جوانان کشور خودمان زمامدار آن هستند.




نخبگان و فرهیختگان به کار علمی و فعالیت در حوزه حقوق شهروندی بپردازند.



نوروزی افزود: معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دو خدمت ارزشمند به تحقق حقوق شهروندی کردند یکی دادن طرح رصد حقوق شهروندی به دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و دومی برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی حقوق شهروندی در دانشگاه علامه طباطبائی.


رئیس شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی از نخبگان و فرهیختگان درخواست کرد به پژوهش و کار در حوزه حقوق شهروندی بپردازند و در پایان گفت: شما پژوهشگران باید پیشرو و الگوی جامعه باشید. همچنین از دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر مولاوردی برای حمایت‌هایشان سپاسگزارم و انتصاب دکتر علومی‌یزدی، این انسان دلسوز و سخت‌کوش را به سمت معاون پژوهشی به دانشگاه علامه طباطبائی تبریک می‌گویم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار