۲۲ مهر ۱۳۹۶ ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۴۴۵۰۹
Mostanad Madar Zamin (15)

روز پنجم «هفته فیلم مستند «کارستان»، با نمایش فیلم «مادر زمین» در حضور عوامل و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکده اقتصاد این دانشگاه ادامه یافت.


به گزارش عطنا، نمایش مستند «مادر زمین» به کارگردانی مهناز افضلی از سوی بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با حضور ابوالفضل کزازی، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، محمدرضا واعظ مهدوی معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مریم رسولیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با محوریت «محیط زیست»، چهارشنبه، ۱۹مهرماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


گفتنی است نام هایده شیرزادی، نقش اصلی این فیلم مستند در حوزه‌ی زنان کارآفرین و حافظان محیط‌زیست ایران، نامی آشناست، او زندگی‌اش را وقف نجات زمین از طریق جلوگیری از دفن زباله، بازیافت زباله‌های شهری، تولید کود آلی، بازیافت نخاله‌های ساختمانی و غیره کرده است.


در ابتدای میزگرد رخشان بنی اعتماد،مشاور هنری فیلم گفت: هدف پروژه ساخت فیلم‌های مستند، کارآفرینی بود جمعی از  بهترین و حرفه ای ترین عوامل سینمای مستند دور هم جمع شده و بدون این هیچ چشم‌داشتی از بخش دولتی به تهیه مستند پرداختند.




فقر و بیکاری، آلودگی هوا، استرس و .. احتمال ابتلا به اختلالات روان‌پزشکی را دو تا چهار برابر افزایش می‌دهد.



بنی اعتماد در ادامه بیان کرد: این مجموعه مستند در بخش خصوصی و فقط با سرمایه و دغدغه کسانی که دور هم جمع شده بودند، شکل گرفت است.


وی در ادامه از بنیاد توسعه کارآفرینی به عنوان یک نهاد مردمی یاد کرد و افزود : NGO ها یکی از بازوهای توانمند دولت‌اند، برخورد با NGO ها در دولت 8 سال، قبل به سخت‌ترین دوران خودش رسید ولی مهم این است که NGO ها با انگیزه و با هدفهای شروع به کار می‌کنند که علاوه بر نیت خیر و دغدغه لازم، برخورد علمی و برخورد جامعه شناسانه با مسائل دارند.


همچنین در میزگرد  نقد و بررسی مستند، حجت الله میرزایی با بیان اینکه بیکاران زیادی در کشور وجو دارند، گفت: این جمعیت جویای کار مهارت‌های اولیه برای کار ندارند زیرا دانشگاه‌ها، دانشجویان را  از سنین جوانی در کتب درسی غرق کرده‌اند و  کلیه مهارت‌هایی که آن‌ها را  با جامعه پیوند می‌دهد، محروم کرده اند.


معاون برنامه ریزی،توسعه شهری و امور شوراهای شهردارتهران، با اشاره به تاریخ توسعه، تاریخ کارآفرینان است افزود: در صورتی فرایند تولید، اشتغال و حل مسائل جامعه از طریق تلاش‌های کارآفرینانی مانند خانم شیرازی صورت می‌پذیرد که دولت و سیاستمداران به فکر منفعت خود نباشند و بسترهای لازم را برای کارآفرینان فراهم کند.


وی در ادامه عنوان کرد: بحران اشتغال و بازارکار ایران نه با سیاست‌های رسمی برنامه‌ای و ارتباطات قدرتی، بلکه با ایجاد یک فضای ملی فراگیر برای فرصت‌های شغلی کارآفرینان توسط کارآفرینان و ایده‌های خلاق آن‌ها قابل حل شدن است.


او اظهار کرد: امروز سرمایه انسانی بخش مهم سرمایه هر کشوری است، ۴میلیون دانشجوی فارغ التحصیل  و میلیون‌ها نفر دانش‌آموخته داریم اما در این بین رقابت نه بین دانش‌آموختگان و مدرک‌داران نیست بلکه  رقابت بر سر گروهی تحت عنوان گروه خلاق است. در ایران، تهران و اصفهان مراکز نوآوری‌های این گروه‌های خلاق است.


وی در پایان عواملی که باعث تجمع گروه‌های خلاق در شهرها می شوند را برشمرد و به سه نکته اشاره کرد: تکلنوژی، توانایی، تحمل و مدار است در جامعه حاضر مدارا و تسامح و تساهل و بسترهموار بسیار محدود است.


مریم رسولیان، درباره بعد روانی فیلم گفت: در گذشته سلامت، عاملی فردی محسوب می‌شد اما از ۲۰ سال قبل با توجه به شاخصه امید به زندگی در کشورهای پیشرفته،  عوامل اجتماعی موثر بر سلامت فردی مطرح شده اند.


دبیر انجمن روان‌پزشکان ایران اظهار کرد: امید به زندگی در کشورهای پیشرفته‌ای مثل ژاپن و اروپای شمالی و کانادا از ۸۰  تا ۹۰ سال است اما در کشورهای شرقی و هند حدود ۷۰ سال است یعنی ۲۰ سال اختلاف در شاخصه امید به زندگی‌ بین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دیده می‌شود.


وی در پایان بیان کرد: فقر و بیکاری، آلودگی هوا، استرس و .. احتمال ابتلا به اختلالات روان‌پزشکی را دو تا چهار برابر افزایش می‌دهد‌ و تاثیر مستقیمی بر سلامت افراد دارند از همین رو ایجاد کار و اشتغال زایی درصد امید زندگی را افزایش می‌دهد.


دکتر ابوالفضل کزازی به عنوان آخرین سخنران، ابعاد نوآوری و خلاقیت فیلم را تحلیل کرد و گفت: دغدغه تغییر، یکی از عوامل مهم هر کارآفرینی است یعنی ایجاد و خلق آنچه با دیگران متفاوت است. کارافرینان با کار بدیع که انجام می دهند از سایر افراد متمایز می‌شوند و اثر ماندگار خواهند داشت توسط همان اثر شناخته می‌شود. کارفرینی، نیازمند داشتن یک تیم و شبکه است تا اعضا با همکاری و توجه یکدیگر به هدف بدیع خود برسد.


تصاویر بیشتر: اینجا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار