۲۲ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۴۴۳۱۲
pazeliha karestan mostanad (29)

در اکران و تحلیل فیلم «پازلی‌ها» عنوان شد که داشتن ایده، رهبری و مدیریت، کارگروهی، ارائه محصول در زمان مناسب، داشتن سرمایه لازم، عدم غفلت از مسائل جزئی و بحرانزا، رشد و توسعه مدوام و بازاریایی از عوامل موفقیت یک شرکت استارت‌آپی هستند ضمن اینکه کار تیمی و گذر از چالش‌‌ها مهترین عامل موفقیت این فیلم بوده است.


به گزارش عطنا، نمایش مستند «پازلی‌ها» به کارگردانی مهدی گنجی از سوی بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با حضور رخشان بنی‌اعتماد، مشاور هنری، دکتر داوود دانش‌جعفری، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت نهم، میلاد صابری، موسس و رئیس هیئت مدیره کار بانک و مدیر استارت‌آپ گرایند، شاهین طبری، موسس و مدیرعامل چارگون و ناصر براتی، عضو هیئت مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با محوریت «آی‌تی‌‌ استارت‌آپ»، یک‌شنبه، ۱۵مهرماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


این فیلم سرگذشت چهار جوانی است که برای تحقق اهداف خود، دست به کارآفرینی زدند. در شروع مراسم و قبل از نمایش فیلم، رخشان بنی‌اعتماد، مشاور هنری فیلم و از اعضا شورای راهبردی پروژه کارستان به ذکر نکاتی درباره انگیزه ساخت فیلم‌های مستند کارآفرینان پرداخت.


بنی‌اعتماد در ادامه سخنان خود از  استقبال بی‌سابقه برای نمایش فیلم‌های این مجموعه در مجامع بین‌المللی و دانشگاه‌های اروپا خبر داد و گفت: بسیار باعث خرسندی است که این فیلم‌ها قبل از دانشگاه‌های خارج از کشور در یک دانشگاه داخلی به نمایش در می‌آید همچنین باعث افتخار من ایرانی است که فیلم موفقیت‌های کارآفرینان این مرز و بوم در عرصه بین‌المللی هم به نمایش در بیاید.


در ادامه این نشست، داوود دانش‌جعفری، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت نهم، دیدگاه خود را نسبت به فیلم با توجه به زمینه‌های کارآفرینی و اقتصادی و مدیریت شرکتی موجود در آن بیان کرد و گفت: «ایده اصلی» تشکیل شرکت، اولین عامل برای موفقیت یک شرکت استارت‌آپ است و شاید رمز موفقیت شرکت‌های مهم در دنیا همین ایده باشد مثلاً نحوه اجرا و موفقیت گوگل باعث پیشتازی آن از سایر رقبا شد.


او عوامل دیگر در موفقیت یک شرکت را «رهبری» و «کار گروهی» دانست و اظهار کرد: رهبری به عنوان شتاب‌دهنده و تصمیم‌گیرنده گروه، هدف و نحوه رسیدن به آن را تعیین می‌کند و همچنین با کار گروهی،  هریک از اعضای گروه، تخصص‌های مختلف خود را به تامین نیازهای خاص گروه به کار می‌بندند و با یکدیگر همکاری می‌کنند.


دانش‌جعفری افزود: شاید صدها نفر در شکل‌گیری یک کار گروهی درگیر باشند، در اینجا بایستی افراد نالایق کنارگذاشته شوند و افرادی که برای اهداف گروه مناسب‌ترند، باقی بمانند، باید کل مجموعه مانند تکه‌های پازل یکدیگر را کامل کنند.


استاد دانشگاه علامه با اشاره به اینکه عامل دیگر در موفقیت هر طرح و شرکتی، «پیش‌بینی و تامین سرمایه» است، بیان کرد: این سرمایه شامل منابع تامین اولیه مالی و سرمایه در گردش است، بعد از به اجرا درآمدن کار، برای تداوم فعالیت به پول نیاز است، بسیاری از شرکت‌ها در مرحله آغاز بهره‌برداری یعنی هنگام فقدان نقدینی لطمه می‌خورند.


وی افزود: «داشتن طرح خوب» نیز یکی از علت‌های دیگر موفقیت شرکت‌ها است، زیرا طرح به اندازه اجرا اهمیت دارد، گاهی ممکن است یک طرح خوب با اجرای ضعیف به ثمر نرسد و برعکس، ممکن است یک طرح ضعیف با اجرای قوی به نتیجه رسد.


دانش‌جعفری با بیان اینکه «زمان» عامل دیگر موفقیت یک شرکت است، خاطرنشان کرد: یک طرح یا ایده جدید نیازمند ارائه در زمان مناسب است، بسیاری از شرکت‌ها قبل از یوتیوپ، ویدئو ارائه می‌کردند ضمن اینکه کار خلاقانه آن، همزمان با اینترنت پرسرعت به بازار آمده و این شرکت نرم‌افزار جدید خود را منطبق بر کاربردهای اینترنت پرسرعت تهیه کرده و همین مسئله او را به جایگاهی که امروزه شاهد آن هستیم، رساند.


او هفتمین و هشتمین عامل را چنین برشمرد: «عدم بی‌توجهی» به عنوان عامل دیگر باعث می‌شود که برای مشکلات کوچک نیز راه‌حل یافته و از تبدیل آن به بحران جلوگیری کرد، همچنین «بازاریابی» یا مارکتینگ به عنوان عامل نهایی، عنصری است که باید درباره آن اندیشه کرد چرا که ممکن است یک کالای متوسط با بازاریابی خوب موفق‌تر از کالای خوب بدون بازاریابی باشد.


وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت نهم با اشاره به اینکه هیچ شرکتی نمی‌تواند بدون رشد و توسعه دوام آورد، گفت: افزایش بهره‌وری و مشتریان از آثار رشد شرکت‌ها است و منجر به موفقیت می‌شود، بنابراین شرکت‌ها باید رشد بهینه‌ای را در نظر بگیرند تا کارها با موفقیت بیشتری انجام شود.



پیام‌ این فیلم  امید برای «ساختن و ماندن» بود



میلاد صابری، موسس و رئیس هیئت مدیره کار بانک و مدیر استارت‌آپ گرایند در ادامه با تشکر از عوامل کارآفرینی و تمام کسانی که به ثبت وقایع می‌پردازند، گفت: اینکه قشر فرهنگی و هنری جامعه توجه و تمرکز خود را بر ثبت یکسری نمونه‌های داخلی در جامعه کردند، امید را به وجود آورده‌اند، چرا که هر گاه بحث کارآفرینی در جامعه پیش می‌آمد، مثا‌ل‌ها از الگوهای خارج از کشور بود.


او ادامه داد: با وجود اینکه همه «استیو جابز» و «ریچارد برنس» و بسیاری دیگر را می‌شناسند اما به علت دوربودن این شخصیت‌ها، بیشتر به قصه شباهت دارند این در حالی است که الگوهای داخلی، احساس امکان‌پذیر شدن این طرح‌ها و خلق چیزهای نادر را افزایش می‌دهد ضمن اینکه این امر جامعه را به اجماعی می‌رساند تا برای ساختن و ماندگار شدن به انگیزه‌های لازم برسند و امید پیدا کنند.


صابری با بیان اینکه این فیلم آمادگی افراد برای مواجه با سختی‌های ورود به عرصه کارآفرینی را نشان داد، گفت: فیلم چهار نفر را نشان می‌دهد که از مکان امن خود پوسته را شکستند و برای تحقق به اهداف و رویای خود حتی دست به یک مهاجرت موقتی زدند و به تهران آمدند و بعد از تحمل یکسری سختی‌ها به موفقیت رسیدند.


او با اشاره به اینکه این تیم با دو گسست اساسی مواجه شد، اظهار کرد: بر خلاف انتظارات اعضای تیم، جواب رد و نه شنیدن از آواتک، شیوه مدیریتی تیم را از هم نپاشید و همه دنبال راهکاری بودند تا پروژه را ادامه دهند و به بقول خودشان به آخر دنیا نرسیدند.


مدیر استارت‌آپ گرایند، اضافه کرد: گسست بعدی چالشی بود که تیم با آن مواجه شد، دو نفر از اعضای تیم با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و نزدیک بود تیم از هم بپاشد و بالاخره از راه تعامل توانستند وضعیت را به‌درستی مدیریت کنند،  به عبارتی یکی از جذابیت‌های فیلم، به تصویر کشیدن واقعیت‌های زندگی این کارآفرینان است.


وی با اشاره به اینکه این فیلم به نوع جدیدی از کارآفرینی پرداخت که آن را می‌توان نسل جدید کارآفرینی نامید، بیان کرد: در خارج از کشور به کارآفرین « Entrepreneur» می‌‌‌‌‌‌‌گویند و واژه جدیدی به نام تکنوپرنر رایج شده است به این معنی که کارآفرینان به کمک تکنولوژی مثل نرم‌افزار و کامپیوتر، دست به خلق یک محصول یا یک خدمت می‌زنند که دنیای IT این امکان را فراهم کرده است.


صابری در ادامه با به تفاوت‌های کارآفرینان پرداخت و افزود: سبک این دسته از کارآفرینان با سایر کارآفرینان جامعه متفاوت است زیرا نگاه و تلاش آنها نسبت به کسب وکارهای قدیمی‌تر متفاوت است اگر چه ممکن است از دید اطرافیان این تفاوت بی‌نتیجه بماند اما دیده شده که همین تفاوت‌ها چه در خارج و چه در داخل ایران جواب داده است.


وی ادامه داد: این فیلم در مجموع قصد معرفی سبک جدید کارآفرینی را داشت و بهتر است که جامعه این راه را بشناسد و به آن امیدوار باشد، میل به امید و ماندن و ساختن در این فیلم و سایر فیلم‌های کارستان قابل مشاهده است که این به جذابیت کار می‌افزاید


مدیر استارت‌آپ گرایند، با بیان اینکه متاسفانه خیلی از افراد به دنبال رفتن به خارج از کشور هستند، گفت: در پروژه‌ای که سال گذشته با دانشجویان شریف داشتیم و در طی مصاحبه با بعضی از آنها، تقریبا همه آنها پس از اتمام کارشناسی به فکر ادامه تحصیل در خارج کشور بودند، به نظرم اقدام بسیار موثر و شایسته‌ای است که بتوانیم پروژه‌ای تولید کنیم که میل به ماندن را به وجود آوریم و کشور خود را بسازیم.



در شهرستان‌های کوچک هم می‌توان کارآفرینی کرد



او درباره پیام فیلم، عنوان کرد: اشاره این فیلم بر این است که ایجاد اتفاقات بزرگ و خلق شرکت، الزاماً مهاجرت به شهرهای بزرگی مثل تهران نیست و بازگشت بچه‌ها به شهرستان خود در پایان فیلم حاکی از این است که تصور ما مبنی بر فراهم بودن تمام امکانات در تهران، اشتباه است.


صابری اضافه کرد: اکنون بهانه کافی برای تهران ماندن وجود ندارد، پیدا کردن جاهایی برای دسترسی به شبکه‌ها، نت وورک‌ها و انسان‌هایی که قبلاً به آنها دسترسی نداشتیم می‌تواند به پیشرفت افراد کمک کند ضمن اینکه در هرکجای ایران به کمک فناوری‌ها، می‌توان کارآفرینی کرد.


مدیر استارت‌آپ گرایند با بیان اینکه نکته جذاب فیلم به فرهنگ کوچکی اشاره داشت، اظهار کرد: در فیلم شاهین توانست به تیم، برای پا گرفتن و فعالیت کردن کمک کند و این کاری فراتر از مشاوره بود چرا که دادن جا و امکانات به تیم تا پیدا کردن هیئت مدیر شرکت‌ها قطعاً کار آسانی نیست.


 وی ادامه داد: ترویج فرهنگ همکاری و تجربه افراد متخصص می‌تواند به استارت‌آپ‌‌ها و جوان‌ترها کمک کنند و علاوه بر این کارآفرینان جوان نیز باید به دنبال افراد مجرب بوده و از آنان کمک بگیرند و آخرین مورد فرهنگ دعوا کردن این بچه‌ها در فیلم بود هر چند هر بیزینسی پستی و بلندی‌های بسیاری دارد اما اگر این دعوای به وجود آمده درست مدیریت نشود باعث ازهم پاشیده شدن تیم می‌شود ولی در اینجا بچه‌ها یاد گرفته بودند که با یکدیگر بمانند و بسازند.



کار تیمی و گذر از چالش‌ها مهترین عوامل موفقیت پازلی‌ها



در ادامه نشست، شاهین طبری موسس و مدیرعامل چارگون درباره این فیلم، اظهار کرد: مهمترین مسئله و سرمایه در استارت‌آپ‌ها تیم‌سازی و گذشتن از چالش‌ها به وسیله کار تیمی است، این فیلم به خوبی کار گروهی  و چالش‌های این چهار جوان و نحوه حل مسائل توسط آنان را به تصویر کشیده است و از این منظر فیلم، موفق است.


او ادامه داد: بعد از دیدن این فیلم متوجه شدم چه چیزهایی قبلا وجود داشت که من نمی‌دیدم‌ با دیدن فیلم خیلی چیزایی که در آن زمان ندیده بودم بر من آشکار شد.


طبری با تجمید از  مهدی گنجی کارگران فیلم مستند «پازلی‌ها» گفت: گنجی در این فیلم نشان داد قضاوت روزمره ما در مورد افرادی که به آنها آموزش می‌دهیم و از زندگی روزمره آنها خبری نداریم تا چه حد با واقعیت متفاوت است.


او افزود: نکته جالب فیلم این بود که در بسیاری از صحنه‌ها و به هنگام دعوا، دوربین در دست خود بچه‌ها بود و این کار هرچند از کیفیت فیلم کم کرده اما کار خلاقانه و خوبی بود که باعث جذابیت بیشتر فیلم شد.


 موسس و مدیرعامل چارگون با بیان اینکه در بخش بازار خیلی نمی‌توان صحبت کرد، گفت به جای درگیرشدن در فضای کسب‌وکار، در چگونه ساختن استارت‌آپ‌ها درگیر شوید، این فیلم نشان داد که چهار نفر با چهار سلیقه مختلف با دنیا و آرزوهای متفاوت، چالش ساخت استارت‌آپ را به خوبی و با همکاری هم به سر انجام رساندند.


وی در پایان گفت: یکی از نکات جالب توجه این فیلم این بود که کارگردان بیشتر درگیری انسان‌ها و چالش‌های آنها پرداخت و صرفا نکات مثبت موفقیت را نشان نداد بلکه واقعیت‌ها پشت پرده مثل دعوا بچه‌ها را به تصویر کشید.



«انسان زاده شدن تجسد وظیفه است»



در ادامه ناصر براتی، عضو هیئت مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان سخنان خود درباره فیلم و پازلی‌ها را با شعری از شاملو شروع کرد و گفت:«انسان زاده شدن تجسد وظیفه است»، وقتی به پازلی‌ها، سختی‌ها، گروه ‌آنها فکر می‌کنم و اینکه امروزه کمتر، چنین جوان‌هایی پیدا می‌شوند تا به این حد سختی را بپذیرند و در آنها یک اصالتی وجود دارد که آن انسان بودن است.


براتی با بیان اینکه از «فرانک فرنس» یک الگو گرفتم و پازلی‌ها را ببرهایی می‌دانم که دارند کنار سایر ببرها قدم می‌زنند، گفت: فرانک فرنس در کتاب «قدم زدن با ببرها» عوامل کلیدی بیزینس‌ها را پنج عامل شوق، موفقیت، صداقت، درستی و اخلاق می‌داند که شاید در محیط ایرانی کسب و کار برای جوانان سوال وجود داشته باشد، اما واقعیت این است که بازار صداقت، درستی و اخلاق را به خوبی می شناسد و بهتر پیام می‌دهد.


عضو هیئت مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان افزود: مجهز شدن به دانش و تکنیک که لزوما دانش و تنکنیک فنی نیست بلکه مدیریتی است از دیگر عوامل موفقیت در بازار کسب و کار و موفقیت است.


وی با اشاره به اینکه از نظر پازلی‌ها هدف کار و خلق ارزش بود و در مرحله بعد کسب برای آنها مهم بود، اظهار کرد: حمایت والدین در این فیلم خیلی جالب بود با توجه به چالش های بوجود آمده بین نسل قبلی و نسل جدید اینکه خانواده ها ریسک فزرندان خود را بپذیرند.


براتی با تجمید از کار پازلی‌ها گفت: نوآوری در محیطی که مشابه آن وجود نداشت در محیط بیرجند از این دست کارها بسیار اندک اتفاق می‌افتد، به تیم بودن باور داشتن، کسب یکسری شایستگی‌های خاص مثل زبان انگلیسی، کاری که خیلی‌ها به مشکل می‌خورند و انگیزه و تلاش لازم برای تسلط به آن را ندارند.


براتی با بیان اینکه پازلی‌ها هوش اجتماعی خیلی خوبی پازلی داشتند، اظهار کرد: برای در صحنه بودن، در شبکه بازیگران صعنت بودن تلاش کردند اینکه یک تیمی از شهرستان بیرجند در آباتک حضور پیدا کند و می‌تواند مربی چون شاهین طبری را پیدا کنند و با وی ارتباط برقرار کنند و از نقش حمایتگری وی را بدست آورند، نشان از هوش اجتماعی بالا پازلی‌ها دارد.


عضو هیئت مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، تقسیم کار و اینکه هرکس نقش خاص و مکمل خود را دارد را یکی دیگر از عوامل پازلی‌ها دانست و تصریح کرد: نگاه مسئولیت اجتماعی و تمرکز روی هدف خود و عدم انحراف از مسیر و هدف اصلی حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی بسیار در این فیلم بسیار قابل توجه بود.


او افزود: مدیریت بحران‌ها شخصی، درک روند صعنت و شناخت نیاز مشتری و مفهومی به اسم تجربه کاربری که هنوز بین مهندسان با سابقه ما نیز به خوبی درک نشده است در حالی که پازلی‌ها مفهوم تجربه کاربری را به خوبی درک کردند.


براتی در پایان مهمترین ویژگی‌های رفتاری تیم پازلی‌ها را خلق ارزش، حمایت والدین، ریسک پذیری، هوش اجتماعی، تفکیک نقش‌ها، بزرگ فکر کردن، صداقت، داشتن مسئولیت اجتماعی، درک روند صنعت و شناخت نیاز مشتری دانست.


تصاویر بیشتر: اینجا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار