۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۳۸۴۱۵
anjomaneslami-alameh (2)

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در بیانیه‌ای رفتار دولت میانمار با شهروندان مسلمان روهینگیایی این کشور را نسل‌کشی خوانده و آن را محکوم کرد.


به گزارش عطنا، متن بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در محکومیت نسل کشی مسلمانان در میانمار به شرح زیر است:


«در ماده 2 میثاق حقوق مدنی و سیاسی اعلامیه حقوق بشر که در 1948 صادر شد بر تعهد دولت ها در تضمین برابری میان افراد در برخورداری از حقوق مندرج در میثاق تأکید می کند :
«در این میثاق نامه دولتها متعهد می شوند که حقوق شناخته شده درباره کلیه افراد مقیم در قلمرو حاکمیتشان بدون هیچ گونه تمایزی از قبیل نژاد ، رنگ ، جنس ، زبان ، مذهب ، عقیده سیاسی یا عقیده دیگر ، اصل و منشأ اجتماعی ، ثروت ، نسب یا سایر وضعیت ها محترم شمرده و تضمین شود.»
حدود هفتاد سال پیش بعد از فجایع جنگ جهانی دوم، بعد از نسل کشی های تاسف برانگیز آن سالها این جملات زیبا در کنار هم قرار گرفتند تا آینده ای عاری از خاطرات تلخ آن روزها را برای بشریت رقم بزنند. اما در این هنگامه تاریخ، در ایامی که بعضی داعیه داران حقوق بشر و سازمانهای بین المللی نگران از خطرات و تهدیدات کشور ایران برای جهان، میزگرد برگزار میکنند و به دنبال تنبیه و تهدید ایران هستند. در گوشه ای از کره ی زمین در نزدیکی بزرگترین مدعی صلح و حقوق بشر جهان، در کشوری کوچک اما پر جمعیت، اقلیتی مذهبی تنها و بی دفاع در حال تجربه روزهایی سخت و تلخ است. سالهاست مسلمانان روهینگیایی‌ میانمار در زیر سقف خانه هایشان زنده سوزانده می شوند، خانه هایشان ویران می شود و به عنوان اقلیتی مذهبی در بدترین شرایط ممکن در آن کشور زندگی می کنند. اما در هفته های اخیر این موج سرکوب قومی و اقلیتی در ابعادی بسیار وسیع تر با هدف نسل کشی مسلمانان در کشور میانمار در حال وقوع است. جمعیت 4درصدی مسلمانان میانماری زن و مرد، کودک و سالمند، بی پناه و بی دفاع در چند روز گذشته وحشت زده از وقایع هولناک، خانه و کاشانه خود را رها کرده و به دریا و جنگل پناه می برند تا شاید بتوانند جانشان را نجات دهند. عکسها و فیلمهای این ایام میانمار را سخت میتوان به نظاره نشست. اما سخت تر از آن شنیدن سکوت مرگبار کشورهای مدافع حقوق بشری است که به جای سفر و مشاهده وضعیت اسفبار مردمانی بی گناه و بی پناه در چند قدمی شان به فرسنگها آنسوتر میروند و اظهار نگرانی از خطرات احتمالی کشوری دیگر می کنند. شاید در این میان بد نباشد شخصی این شجاعت را بیابد و به خانم نیکی هیلی یادآوری کند بلیط سفر به میانمار بسیار ارزان تر از بلیط سفر به سوئیس است.
شاید بد نباشد سازمانها و مدافعان حقیقی حقوق بشری و مدافعان حقوق اقلیتها و انسانیت، این روزها قبل از آنکه نوش دارو بعد از مرگ سهراب را به دست مسلمانان میانماری بدهند اکنون و دقیقا اکنون بلندترین فریادهایشان را در دفاع از حقوق ایشان برآورند.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی ضمن محکوم کردن این جنایت بشری؛
اولا سکوت درد آور قدرتها و سازمانهای بین المللی مدعی حقوق بشری که داعیه صلح جهانی دارند را محکوم مینماید.
دوما از مجامع و سازمانها و کشورهای مسلمان اعم از دولت ها و امت اسلامی خواستاریم تا با هوشیاری و اتحاد و همبستگی به فریاد مظلوم خواهی مردم مسلمان میانمار با اقدامات عملی، توجه عاجل نمایند.
در پایان از دولت و ملت سر افراز ایران اسلامی انتظار میرود که همانند سایر کشورهای اسلامی تحت ظلم که مورد حمایت قرار میگیرند، نسبت به کمک و مساعدت به مسلمانان میانمار نیز در صف مقدم بوده تا بتوانیم به وظیفه اسلامی و بشری خویش جامعه عمل بپوشانیم.»


انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران
۱۹ شهریور ماه سال نود و شش



 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار