۰۸ شهريور ۱۳۹۶ ۰۲:۰۱
کد خبر: ۱۳۶۹۸۹
soltani

بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی رتبه رقابت‌پذیری جهانی ایران را ۷۶ ذکر کرد و گفت: براساس آمارهای مجمع جهانی اقتصاد، ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، بهزاد سلطانی در پنجمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با تاکید بر اینکه ایران امروز از اقتصاد مبتنی بر منابع عبور کرده و در مرحله انتقال به اقتصاد مبتنی بر دانش است، افزود: براساس آمارهای جهانی، ایران به سمت اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری در حال حرکت است که این حرکت آغاز شده است.


وی با بیان اینکه مرحله بعد از اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری، اقتصاد مبتنی بر نوآوری است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این اقتصاد ۱۰ سال زمان نیاز داریم.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به وضعیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد دانش‌بنیان نیم درصد اقتصاد کشور را شامل می‌شود و این در حالی است که در اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری این میزان باید به ۱۰ درصد بالغ شود.


سلطانی یکی از راه‌های موثر برای رسیدن به اقتصاد بهره‌وری، اعطای جایزه ملی بهره‌وری نام برد و ادامه داد: جوایز ملی که از ۱۰ سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است، به ما کمک کرده تا بتوانیم به مرحله اقتصاد دانش‌بنیان برسیم.


وی در عین حال با تاکید بر اینکه ما در اقتصاد دانش‌بنیان در ابتدای راه هستیم، یادآور شد: ایران از چهار سال قبل توانسته است تا دوران طفولیت اقتصاد دانش‌بنیان را پشت‌سر بگذارد و امیدواریم با حمایت‌های صورت گرفته رشد اقتصاد دانش‌بنیان تا شش سال آینده سریع‌تر شود.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد نوآوری از طریق کسب و کارهای دانش‌بنیان و تولید خدمات محقق می‌شود، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال دانش‌بنیان لازم است تا اقداماتی صورت گیرد که از آن جمله می‌توان به ایجاد شرکت‌های دانشگاهی اشاره کرد.


سلطانی در این باره توضیح داد: در صورتی که پنج درصد پایان‌نامه‌های دانشگاهی قابلیت تولید محصولات دانش‌بنیان را داشته باشند می‌توان امیدوار بود که اشتغال دانش‌بنیان محقق می‌شود.


وی اختصاص پنج درصد صادرات غیرنفتی برای بازارسازی بنگاه‌های بزرگ را از دیگر راهکارهای اشتغال دانش‌بنیان نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، جذب سرمایه‌های ایرانی مقیم خارج، وقف فناوری و به‌کارگیری قدرت‌های اقتصادی کشور می‌تواند در این زمینه موثر باشد.


سلطانی همچنین به بیان وضعیت ایران در شاخص اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای جهانی ایران در شاخص سهولت کسب و کار در رتبه ۱۲۰ جهانی قرار دارد و ایران توانسته است از ۱۰۰ امتیاز ۵۷.۲۷ را کسب کند.


وی همچنین با اشاره به وضعیت ایران در شاخص جهانی نوآوری ادامه داد: ایران در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ رشد خوبی را داشته به‌گونه‌ای که از رتبه ۹۵ در سال ۲۰۰۷ به رتبه ۷۵ در سال ۲۰۱۶ رسیده است.


رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین اضافه کرد: ایران در شاخص جهانی رقابت‌پذیری از رتبه ۶۹ به ۷۶ ارتقاء یافته است که براساس آمارهای مجمع جهانی اقتصاد ایران در وضعیت خوبی قرار ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار