۰۸ شهريور ۱۳۹۶ ۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۳۶۸۸۳
Ban Ki-moon

انجمن آسیایی حقوق بین‌الملل در ششمین همایش دوسالانه خود که طی روزهای سوم و چهارم شهریورماه در شهر سئول، پایتخت کشور کره جنوبی برگزار شد، اعضای هیئت مدیره خود را برای یک دوره دو ساله انتخاب کرد که دکتر پوریا عسکری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در میان منتخبان هیئت مدیره جدید این انجمن است. 


به گزارش عطنا، انجمن آسیایی حقوق بین الملل نهادی علمی و غیردولتی است که ده سال پیش با همت جمعی از حقوقدانان نامی آسیا و اقیانوسیه به ریاست قاضی دیوان بین المللی دادگستری اوادا هیساشی به منظور ایجاد هم‌گرایی بیشتر میان حقوقدانان آسیایی و با تمرکز بر چالش‌های حقوق بین‌الملل در آسیا و اقیانوسیه آغاز به کار کرد. از آن زمان تاکنون، جمع کثیری از حقوقدانان بلندمرتبه آسیایی از جمله قضات و داوران مراجع بین المللی، نمایندگان کشورهای آسیایی، استرالیا و نیوزلند در نهادها و سازمان های بین المللی و استادان حقوق بین الملل دانشگاه های آسیا، اقیانوسیه و سایر قاره های جهان به عضویت انجمن آسیایی درآمده اند و در اجلاسیه های آن شرکت می کنند. انجمن آسیایی حقوق بین الملل، ارتباطات گسترده ای با نهادهای دانشگاهی و علمی در اقصی‌نقاط جهان دارد و از جمله به طور منظم، جلساتی را با انجمن های اروپایی و آمریکایی حقوق بین الملل برگزار می کند.


انجمن، طبق اساسنامه خود توسط هیئت مدیره‌ای اداره می شود که رییس، دبیرکل و نواب رئیس انجمن را بر اساس تقسیم‌بندی منطقه‌ای از میان خود انتخاب می کنند. طول دوره عضویت در هیئت مدیره حداکثر 2 سال و 6 ماه است و اعضای هیئت مدیره در انتخاباتی که هر دو سال یک‌بار در قالب مجمع عمومی انجمن برگزار می شود، انتخاب می شوند. اعضای هیات مدیره نمی توانند بیش از 4 دوره متوالی در این سمت باشند. تصمیمات انجمن، همه باید به تایید هیات مدیره برسد و امور جاری انجمن توسط دبیرخانه ای مدیریت شود که مرکز آن در دانشگاه ملی سنگاپور است. همچنین انجمن، دارای یک شورای مشورتی است که دکتر جمشید ممتاز نیز در آن حضور دارند. مجله آسیایی حقوق بین الملل، نشریه تخصصی انجمن است که توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر می شود. (اینجا)


در روزهای 3 و 4 شهریورماه سال 1396، ششمین همایش دوسالانه انجمن آسیایی حقوق بین الملل در شهر سئول کره جنوبی برگذار شد که طی دور روز، حقوقدانان آسیا و اقیانوسیه در کنار حقوقدانان مدعو از دانشگاه های دیگر نقاط جهان، مهمترین مسایل روز حقوق بین الملل را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد نیز در کنار رییس و قضات دیوان بین المللی حقوق دریا، قضات دیوان بین المللی دادگستری، قضات و رییس سابق دیوان بین المللی کیفری، گزارشگران و اعضای نهادها و آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد، نمایندگان سازمان های بین المللی دولتی و غیردولتی، مقامات بلندپایه کشورهای آسیایی و اساتید دانشگاه های مختلف جهان در این اجلاسیه به ایراد سخنرانی پرداخت. (اینجا)


بعد از پایان اجلاس، مجمع عمومی انجمن آغاز به کار کرد و در جریان انتخابات هیات مدیره، دکتر پوریا عسکری عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیرکل انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد توانست با رای اجماعی اعضای انجمن، به عضویت هیات مدیره این نهاد علمی و پژوهشی آسیا و اقیانوسیه درآید.



اجلاس دوسالانه بعدی انجمن در سال 2019 در شهر مانیل فیلیپین برگزار می‌شود و در سال 2018، شهر پکن پایتخت کشور چین میزبان اجلاس منطقه ای انجمن آسیایی حقوق بین الملل خواهد بود.


دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، از آذرماه سال 1395 هم زمان با بازدید قاضی ژین هیون پیک رئیس وقت انجمن از ایران، میزبان دفتر ایران انجمن آسیایی حقوق بین الملل است.(اینجا) این دفتر در نظر دارد به زودی پایگاه اینترنتی مختص خود را به زبان انگلیسی رونمایی کند تا از این طریق، اطلاعات بیشتر برای شرکت در برنامه های انجمن آسیایی در اختیار اساتید، پژوهشگران و علاقمندان حقوق بین الملل در ایران قرار گیرد. همچنین،  این وب‌سایت حاوی اسناد و اطلاعاتی مربوط به حقوق بین الملل و ایران خواهد بود و قصد دارد در جهت توسعه نگاه و رویکرد ایرانی به حقوق بین الملل و چالش‌های روز آن گام بردارد.


برای عضویت در انجمن آسیایی حقوق بین‌الملل و مطالعه در مورد مزایای عضویت به این آدرس مراجعه کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار