توسعه سالانه
گردشگری بهرغم شوکهای واردشده به آن، رشدی بیوقفه را در طول زمان تجربه کرده است که این امر نشان از قدرت آن دارد. به عنوان نمونه، شمار گردشگران بینالمللی در سراسر جهان از 25میلیون نفر در سال 1950 به 278 میلیون نفر در سال 1980 رسید و با افزایش چشمگیر در سال 2000 به مرز 674 میلیون نفر دست یافت. در سال 2016 نیز این رقم به یک میلیارد و 235 میلیون نفر رسید. عواید دریافتی از محل گردشگری در مقاصد سراسر جهان نیز به همین ترتیب افزایش یافته است. این میزان در سال 1950 تنها 2 میلیارد دلار بود اما در سال 1980 به 104 میلیارد دلار رسید و در سال 2000 نیز از مرز 495 میلیارد دلار گذشت. این عواید در سال 2016 میلادی نیز به رقم چشمگیر 1220 میلیارد دلار رسید. افزون بر این، میتوان گفت توریسم شامل خدمات گستردهای میشود که علاوهبر عواید حاصل از مقاصد منجر به رشد آن بخشها نیز میشود.
برای مثال در سال 2016 در مجموع 216 میلیارد دلار در نتیجه استفاده افراد غیرمقیم از خدمات حمل و نقل مسافری بینالمللی به دست آمد که مجموع ارزش صادراتی توریسم را به 4/ 1 تریلیون دلار آمریکا یا به عبارت دیگر بهطور متوسط 4 میلیارد دلار در روز میرساند. براساس گزارش UNWTO، گردشگری بینالمللی تقریبا 7 درصد از صادرات کالا و خدمات جهان را در سال 2016 به خود اختصاص داده که نسبت به سال 2015 افزایشی یک درصدی نشان میدهد. همچنین بنابر گزارشهای مختلف، گردشگری در 5سال اخیر از بخش تجارت جهانی سریعتر رشد کرده است. این موارد موجب شده توریسم پس از بخش مواد شیمیایی و سوخت و پیش از خودروسازی و مواد غذایی در رده مهمترین بخشهای صادرات جهان قرار داشته باشد. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه گردشگری در رتبه نخست صادرات و کسب درآمد از آن قرار دارد.
محبوبترین راه سفر
در سال 2016 کمی بیش از نیمی از گردشگران از راه هوایی به مقصد مورد نظر خود سفر کردهاند (55 درصد) این در حالی است که حملونقل جادهای (39 درصد) و ریلی (2 درصد) و آبی (4درصد) مابقی گونههای سفر را تشکیل دادهاند. همچنین مروری بر اطلاعات نشان میدهد بیش از نیمی از گردشگران بینالمللی در سال 2016 در جستوجوی فراغت و تفریح بودهاند؛ یعنی 53 درصد گردشگران و معادل 657 میلیون نفر. علاوهبر آن 13 درصد بهمنظور تجاری یا حرفهای سفر کردهاند. 27 درصد از سفرها نیز از سوی افراد با انگیزهها و دلایل مختلف مانند دیدار دوستان و خویشاوندان، دلایل مذهبی و زیارتی، سلامت و درمان و برخی دیگر بوده است. در این میان، 7 درصد باقی مانده نیز هدف مشخصی را ذکر نکردهاند.
رشد عواید حاصل از گردشگری
محاسبه عواید حاصل از گردشگری گویای آن است که قاره آفریقا با رشدی 8 درصدی بیش از سایر مناطق جهان در این خصوص پیش رفته است. پس از این قاره، آسیا و اقیانوسیه رشدی 5 درصدی را تجربه کردهاند و پس از آن نیز قاره آمریکا با رشد 3درصدی، اروپا با رشد یک درصدی و در نهایت خاورمیانه با رشد منفی 2 درصدی قرار دارند. سهم بازارهای مختلف از این عواید نیز قابلتوجه است. قاره اروپا از کل عواید دریافتی در جهان مالک 7/ 36درصد است، آسیا و اقیانوسیه 1/ 30 درصد از آن را در اختیار دارد، 7/ 25درصد متعلق به قاره آمریکا است، 7/ 4 درصد را خاورمیانه به خود اختصاص داده و 9/ 2 درصد از عواید نیز در قاره آفریقا واقع شده است. این به معنی آن است که در سال 2016 اروپا عوایدی معادل با تقریبا 447میلیارد دلار، آسیا و اقیانوسیه تقریبا 367میلیارد دلار، قاره آمریکا تقریبا 313 میلیارد دلار، خاورمیانه حدودا 58 میلیارد دلار و قاره آفریقا نیز در حدود 35 میلیارد دلار را از محل گردشگری مقاصد خود بهدست میآورند.
برترین مقاصد
براساس گزارش UNWTO، فرانسه، ایالات متحدهآمریکا، اسپانیا، چین و ایتالیا در سال 2016 نیز به صدرنشینی در رتبهبندی میزان ورود گردشگران خارجی ادامه میدهند. این کشورها به ترتیب 6/ 82، 6/ 75، 6/ 75، 3/ 59 و 4/ 52 میلیون نفر گردشگر را در سال 2016 جذب کردهاند. پس از این کشورها نیز بریتانیا، آلمان، مکزیک، تایلند و ترکیه قرار گرفتهاند و به این ترتیب فهرست دهگانه مقاصد برتر جهان در سال 2016 را نشان میدهند. با این حال در این گزارش آمار ترکیه برای سال 2016 ذکر نشده است. در این گزارش میزان ورود گردشگران به ایران در سال 2016 میلادی 4میلیون و 942 هزار نفر ذکر شده که نسبت به سال 2015 کاهشی 295 هزار نفری را نشان میدهد.