۰۷ مرداد ۱۳۹۶ ۰۳:۳۳
کد خبر: ۱۳۰۳۸۸
pazooki

پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در مطبوعات اسم برخی افراد برای اداره وزارتخانه‌های اقتصادی و مهم مطرح می‌شود که توان اداره یک مدرسه را هم ندارند، بیان کرد: کشور در دوره آزمون و خطا نیست و آقای رئیس جمهور باید از افراد تحصیل کرده در دانشگاه‌های معتبر و دارای دانش لازم برای سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی استفاده کند.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه صبح نو، مهدی پازوکی یکی از اقتصاددانان امضاکننده نامه رئیس جمهور، گفت: شرایط کنونی اقتصاد کشور خوب نیست؛ شاهد نرخ فزاینده بیکاری هستیم که به عنوان یک ابرچالش، اقتصاد ایران را در بر گرفته است.


وی افزود: بهره‌وری پایین اقتصاد، بدهی دولت به سیستم بانکی و مشکلات سیستم بانکی و بودجه‌ریزی غیر‌عملیاتی قسمتی از مشکلات بانکی‌اند. ضمن‌آنکه مشکلات عدیده‌ای در کشور وجود دارند که بحران بدهی‌های دولت، یارانه‌های سنگینی که هر ماه پرداخت می‌شود، عدم کارآمدی ساختار اداری، نظام چندنرخی ارز، نرخ بالای بیکاری و بیکاری تحصیلکردگان، پایین بودن بهره‌وری، بودجه‌ریزی غیر عملیاتی و فساد اداری بخشی از آن را تشکیل می‌دهد.


پازوکی تصریح کرد: ما در نامه اقتصاددانان به رئیس جمهور شخص خاصی را پیشنهاد نکرده‌ایم، تنها ملاک‌های مورد نیاز تیم اقتصادی را ذکر کردیم و تیم اقتصادی دولت باید کارآمد و دارای دانش اقتصادی، تجربه مدیریتی و اجرایی بالایی باشد.


این اقتصاددان تأکید کرد: کشور را نمی‌توان با آزمون و خطا اداره کرد؛ دولت گذشته درآمد ارزی بالایی داشت اما به دلیل فقدان دانش اقتصادی و عدم استفاده از اقتصاددانان مستقل و کارآمد، شاهد نرخ رشد منفی فزاینده و ترخ تورم بالا بودیم، این تجربه‌ها نشان می‌دهد که مشکلات اقتصادی کشور به شرطی قابل حل است که مدیران کلان اقتصادی علاوه بر دانش مدیریتی، بینش خوب اقتصادی هم دارا باشند.


پازوکی خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت باید بداند که مشکلات اقتصادی را تنها با روش‌های کارشناسی و برخورد علمی می‌توان حل کرد و تیم اقتصادی آقای رئیس جمهور باید حتی الامکان از مباحث سیاسی به دور باشد چراکه سیاست در جاهایی مثل بانک مرکزی و سازمان برنامه می‌تواند اثرات مخرب و منفی‌ای را داشته باشد.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه آقای رئیس جمهور خود باید درباره کابینه تصمیم بگیرد و ما نباید برای او تعیین‌تکلیف کنیم، افزود: جمعی از اقتصاددانان به عنوان دوستان رئیس جمهور که خواستار توسعه و پیشرفت ایران هستند و به عدالت اجتماعی، سربلندی ایران در منطقه و جهان اعتقاد دارند، نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشته و معیارهای لازم تیم اقتصادی را مشخص کردیم اما فرد خاصی را پیشنهاد نکردیم و دست رئیس جمهور برای چینش افراد باز است.




ما نگرانیم که چنین افراد بدون دانش لازم اقتصادی و به‌صورت آزمون و خطا وارد دولت شوند که این امر تبعات منفی زیادی دارد. شاید اگر دولت دهم بینش و درایت داشت و سازمان برنامه در آن دولت قوی بود، قطعاً وضع کنونی کشور خیلی بهتر از الان بود.



پازوکی با بیان اینکه این دوره جدید دولت، دوره کار است و قرار نیست کسی کار سیاسی انجام دهد، گفت: آقای رئیس جمهور اگر تیم اقتصادی قوی‌ای داشته باشد، می‌تواند بر خیلی از مشکلات اقتصادی فائق شود. ضمن‌آنکه پیشنهاد من به آقای روحانی این است که اقتصاد رحم ندارد و اگر برخورد علمی با معضلات اقتصادی نشود، در بلند مدت قطعاً ضربه‌های مهلکی را به اقتصاد خواهد زد.


وی همچنین با اشاره به گمانه زنی‌ها درباره تیم اقتصادی گفت: ما نگرانیم، در مطبوعات اسم برخی افراد برای اداره وزارتخانه‌های اقتصادی و مهم مطرح می‌شود که توان اداره یک مدرسه را هم ندارند، ما نگرانیم که چنین افراد بدون دانش لازم اقتصادی و به‌صورت آزمون و خطا وارد دولت شوند که این امر تبعات منفی زیادی دارد. شاید اگر دولت دهم بینش و درایت داشت و سازمان برنامه در آن دولت قوی بود، قطعاً وضع کنونی کشور خیلی بهتر از الان بود.


پازوکی در پایان تصریح کرد: ما برای تحقق شعارهای رئیس جمهور در بخش اقتصادی مانند تعامل با جهان، رشد فزاینده اقتصادی، مهار بیکاری، اشتغال مولد و توسعه پایدار، نیازمند تیمی کارآمد و کارشناس هستیم و خوشبختانه اقتصاددانان فهیم، مستقل، سلامت، مدیر و مدبر کم نداریم که دولت قطعاً می‌تواند از وجود آنها در کابینه و دولت کار استفاده کند.


در روز یکشنبه هفته گذشته، 71 اقتصاددان و چهره شاخص اقتصادی، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، خواستار دقت وی در چینش کابینه دوازدهم شده‌اند. به اعتقاد آنها، برخی افرادی که نام آنها در فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور به چشم می‌خورد، واجد شرایط نیستند.


دراین نامه آمده است: « اقتصاد ایران با چالش‌های جدی مواجه است. بحران بدهی دولت و بانک‌ها بسیار جدی است. بحران عدم‌کارآمدی ساختار اداری، کمبود و تخصیص نامناسب منابع آب، یارانه‌های سنگین و ناکارآمد، تداوم نظام چند‌نرخی قیمت ارز، نرخ بالای بیکاری بین جوانان و تحصیل‌کردگان، کاهش بهره‌وری بنگاه‌های صنعتی، مداخله نهادهای عمومی درتصدی‌گری، بودجه‌ریزی غیرعملیاتی، فساد اداری، تضعیف بدنه کارشناسی دولت و لایحه‌ها و تصویب‌نامه‌های روزمره و متناقض، هر یک چالش‌هایی به شدت نگران‌کننده هستند. امضاکنندگان این نامه به عنوان دانش‌آموختگان اقتصاد، مدرسان دانشگاه و مهم‌تر از آن، ایرانیانِ نگران سرنوشت کشور در این برهه حساس تاریخی، بیم آن دارند که فشارهای سیاسی و چانه‌زنی‌های مختلف در نهایت منجر به انتخابی شود که موجب عملکرد ناموفق اقتصاد کشور شود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار