۰۱ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۲۹۱۳۹
مونس کشاورز

دبیرکنگره بین‌المللی حقوق شهروندی از برگزاری این کنگره در هفته آخر آذر ماه خبر داد و گفت: مهم‌ترین هدف نشست‌های بازخوانی «حقوق شهروندی» ترویج و پالایش منشور حقوق شهروندی است.


به گزارش عطنا، مونس کشاورز در نخستین نشست خبری کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی که صبح روز شنبه، 31 تیر برگزار شد با بیان اینکه نخستین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی هفته آخر آذرماه سال جاری برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر دبیرخانه کنگره با 30 دانشگاه و دستگاه دولتی ارتباط دارد که شورای سیاست‌گذاری کنگره هستند.


دبیر کنگره حقوق شهروندی با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه کنگره در یک سال‌ اخیر، اظهار کرد: تا به امروز نشست‌ها و میزگردهای علمی و تخصصی در زمینه حقوق شهروندی برگزار شده است. از طرف دیگر بازیابی اسناد حقوق شهروندی در این مدت باعث شد تا حدود هزار نفر از پژوهشگران این عرصه در کل کشور شناسایی شوند.


وی افزود: تاکنون 20 عنوان کتاب، 600 مقاله و 1500 پایان‌نامه و رساله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است. همچنین 500 سند حقوق شهروندی شناسایی و بازیابی شده و در حال تلاش برای تأسیس کتابخانه تخصصی حقوق شهروندی هستیم که تا اویل سال آینده به بهره‌بردای خواهد رسید.


به گفته دبیر کنگره حقوق شهروندی دانشگاه علامه‌طباطبائی نخستین دانشگاهی بود که با دبیرخانه کنگره همکاری کرد و قرار است دبیرخانه جایزه حقوق شهروندی در این دانشگاه با مشارکت دبیرخانه و دانشگاه بوعلی و سازمان اسناد برای اولین بار تاسیس شود، از اقدامات سازنده دانشگاه علامه طباطبائی در استای کمک به دبیرخانه حقوق شهروندی است.


کشاورز با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت مربی، حقوق شهروندی گفت: 25 و 26 مردادماه سال جاری این دوره در دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود. همچنین برنامه ویژه‌ای برای 22 مرداد ماه روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی در نظر گرفته شده است.


دبیر کنگره حقوق شهروندی اضافه کرد: همچنین اولین دوره آموزشی حقوق شهروندی برای دستگاه‌های اجرایی کشور روز 10 و 11 مردادماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای حدود 400 نفر از کارکنان این سازمان، و اواخر شهریور برای کارکنان کانون وکلا برگزار خواهد شد.


به گفته کشاورز در روز برگزاری کنگره از آثار برتر در سه بخش کتاب، مقاله و پایان‌نامه روزنمایی خواهد شد. همچنین در طول فعالیت دبیرخانه حقوق شهروندی حدود 200 نفر فعال عرصه حقوق شهروندی شناسایی شوند که از فعالیت برتر هم تجلیل می‌شود.


وی با بیان اینکه از روز نخست با انجمن‌های علمی و پژوهشی در حوزه حقوق شهروندی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است، گفت: دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی به جریان‌سازی علمی و پژوهشی و سازماندهی انجمن‌های فعال درعرصه حقوق شهروندی توجه ویژه‌ای داشت. بنابراین از روزهای آغاز فعالیت دبیرخانه جلسات هم‌افزایی شکل گرفت و با برگزاری نشست‌های مشترک این موضوع را پیگیری کردیم.



به گفته کشاورز انجمن‌های حقوق‌شناسی، انجمن علمی-پژوهشی اقتصاد شهری، فقه و حقوق شهروندی، حقوق بشر اسلامی ایران، جرم‌شناسی ایران و کرسی صلح حقوق بشر یونسکو نهادهایی بودند که با دبیرخانه کنگره ملی حقوق شهروندی تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده‌اند.


دبیر کنگره حقوق شهروندی افزود: بخشی از پایان‌نامه‌ها و مقالات به کتاب تبدیل شده‌اند، حدود 100 عنوان کتاب توسط دبیرخانه حقوق شهروندی چاپ شده است که در روز کنگره از نویسندگان این کتاب‌ها و نویسندگان برترمقالات تقدیر خواهد شد.


به گفته وی دبیر خانه حقوق شهروندی مجوز فصلنامه علمی-تخصصی مطالعات حقوق شهروندی را هم دریافت کرده که در روز برگزاری کنگره از چهار شما آن رونمایی خواهد شد.


کشاورز به اینکه در حوزه منابع اسلامی از روز نخست بحث برگزاری نشست حقوق شهروندی در اسلام وجود داشت، اظهار کرد: کتابی با عنوان حقوق شهروندی در اسلام به چاپ رسید که روز برگزاری کنگره رونمایی می‌شود همچنین در اواخر مرداد ماه همزمان با روز مساجد همایش نقش اماکن مذهبی در تحقق و ترویج حقوق شهروندی برگزار شود.


همچنین در این نشست تهمورث بشیریه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی و دبیر علمی بازخوانی حقوق شهروندی توضیحاتی در مورد سلسله میزگردهای بازخوانی حقوق شهروندی ارائه کرد.


بشیریه در پاسخ به خبرنگار عصر اقتصاد در خصوص ضرورت بازخوانی منشور حقوق شهروندی ترویج این منشور و ایجاد باور برای مطالبه حقوق خود از مردم را دو هدف اصلی دانست و گفت: خوانش منشور حقوق شهروندی فرصتی برای نقد و پالایش این سند فراهم می کند تا نقایص و خلاء ها آشکار شود و این موضوع می تواند به بازنویسی و ویرایش منشور کمک کند.


وی ادامه داد: منشور حقوق شهروندی در وهله اول کاری تجمیعی بود که تمام حقوق شهروندان در یک سند جمع شد و ترویج این سند به عهده سازمان‌های مردم نهاد است.


گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید؛


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار