۲۰ تير ۱۳۹۶ ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۲۶۹۹۷
Taali Khedmat Omoumi - Panel (13)

موسوی پور مهرام در تعریف مفهوم توسعه پایدارگفت: توسعه پایدار فرآیندی است که طی آن ظرفیت و توانایی سیستم اعضای تشکیل دهنده آن افزایش می‌یابد به دنبال توسعه با کیفیت زندگی مهمترین محور زندگی افزایش کفایت است، کفایت دستیابی به اهداف و تحقق بخشیدن به آرمان ها و آرزوهاست.


به گزارش عطنا، موسوی پورمهرام از سازمان انرژی اتمی ایران در اولین همایش ملی «تعالی خدمات عمومی» که روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه با همکاری دانشگاه‌های مختلف و به میزبانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، در باره مقاله پژوهشی مشترک خود با دکتر پیرعلی اظهار کرد: در این مقاله از روش cna استفاده شده است. این روش تحلیل لایه‌های مختلف و بررسی علت‌ها است این روش خیلی عمیق جامعه را مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد در چهار سطح علت‌ها، پیامدها ، نگرش‌ها و جایگزینی‌ها آن است.


موسوی پور مهرام اضافه کرد: بدون تردید اجرای طرح های خدمات عمومی در ابعاد خرد و کلان تاثیرات مهمی در فرهنگ جامعه ما ایجاد می‌کند، بی‌توجهی به آثار و پیامد خدمات عمومی بدون تحقیق  نتایج و آثار زیان‌ بار و غیر قابل جبران زیادی داشته است و اساس در تعارض با اخلاق هر نظام اجتماعی قرار می‌گیرد.


عضو سازمان انژی اتمی ایران افزود: یکی از مهمترین پیشرفت‌های توسعه پایدار در همه جوامع شرایط فرهنگی و اجتماعی آن جامعه است توسعه پایدار در بلند مدت نیازمند دگرگونی‌های نظام‌مند فرهنگی و اجتماعی  است که زمینه‌ساز دستیابی به سرمایه اجتماعی و به مفهوم پدید آمدن و افزایش حس اعتماد وهمیاری بین مردم باشد.


وی با بیان اینکه یکی از تاکیدات ما عدالت اجتماعی است، یادآور شد:  عدالت اجتماعی برمبنای حس تعاون آحاد مردم گروه‌های مختلف اجتماعی در جامعه است که بتواند نظام سیاسی اجتماعی استوارتر و محکمتر و در آینده به کار خود ادامه دهد و باعث افزاریش حس اعتماد میان مردم باشد.


او ادامه داد: لذا تحقق توسعه و پیشرفت کشورها با بهره‌گیری از استعدادها ، توان و حضور فعالانه مردم و مشارکت آنها در مراحل توسعه است. توسعه بسیار مسئله مهمی است درجامعه ماست. توسعه را اگر با نگاه اجتماعی در نظر نداشته باشیم آن توسعه با زیباترین از ارزش‌های انسانی نمی‌تواند بهرمند باشد.


موسوی پورمهرام با تاکید به نقش آحاد مردم در توسعه گفت:  ما هنگامی که مسئله داریم در طرح لایه‌ای علت‌ها، در وهله اول مردم را مدنظر داریم. چون مردم هستند که آینده و سیادت واقعی را در دست دارند و می‌توانند در فرایندهای با ارزش کمک کند و کارها را به پیش ببرند.


وی اضافه کرد: به طوری که توسعه مشارکت را امور در هم تنیده دانسته است و حضور  مردم و مشارکت آنها بسیار مهم است. و فرآیند توسعه وقتی با ثبات و همراه است که با افزایش  مردم فعال باشد. البته نگاه همه جانبه باشد و نگاه جمعی و براساس تحقیق محقیق خوب داخلی و خارجی باشد.


عضو سازمان انژری اتمی ایران  به نقش بخش سوم در توسعه هم پرداخت و اظهار کرد: در این زمینه اگر چه نهادها و تشکل‌ها مختلف وجود دارد ولی مهمترین و اصلی‌ترین شیوه مردم فرآیند توسعه سازمان‌های غیر‌دولتی هستند که به عنوان بخش سوم در کنار بخش خصوصی وارد بازار و دولت در ایفای نقش دارند.


او تصریح کرد: البته منظوراز سازمان‌های غیر دولتی این است که واقعا غیر دولتی باشند و از رانت‌ها و امتیازات خاص استفاده نکرده باشند. سازمان‌های که برای رشد و موفقیت هر چه بیشتر نظام سیاسی اجتماعی  و سایر خدمات اجتماعی خدمت می‌کند.


موسوی پورمهرام درباره سوالات این مقاله گفت:  لذا این مقاله با شناخت مفاهیم توسعه پایدار مشارکت و خدمات عمومی و شناسایی الگوهای مناسب در خصوص شناسایی الگوهای مناسب، همچنین مشارکت مردم با دیدگاه مختلف و اطلاعات مناسب جهت افزایش نقش مشارکت‌های مردمی تلاش خواهد به این سوال پاسخ دهد که مهمترین عوامل مانع ایجاد ارتباط و ایجاد مشارکت در ابعاد و سطوح مختلف چیست؟ و چگونه می‌توان زمینه‌های مناسب در جهت بهبود مشارکت در خدمات عمومی را ایجاد کرد؟


او به اشاره‌ای هم به افزایش نقش بخش خصوصی در ارائه خدمات عمومی داشت و در این باره اظهار کرد: خدمات عمومی در سال‌های اخیر با مقوله خصوصی سازی ارتباط پیدا می‌کند و نهادهای دیگری را مانند موسسات و سازمان‌ها خصوصی و نهادها و موسسات دولتی و غیر دولتی نیز متصدی انجام خدمات بسیاری شدند.


عضو سازمان انرژی اتمی ایران با ابراز تاسف از کاهش نقش دولت در ارائه خدمات عمومی گفت:  در دولت مدرن به ویژه رویکرد دولت رفاه ارائه خدمات عمومی بی تردید از دولت انتظار می‌رفت ولی با گرایش چند دهه اخیر به خصوصی سازی تا حدودی این جریان متوقف و سیر معکوس داشته است. با این همه دولت‌ها با کاهش تصدی خود به عنوان ابزاری جایگزینی بر وسعت فعالیت‌های تنظیم کننده، مقررات گذاری و نظارتی خود افزوده‌اند.


او اضافه کرد: اما این بحث‌ها باعث این نمی‌شود دولت‌ها از وظایف اصلی خودشان شانه خالی کنند. به امر عدالت اجتماعی و رسیدگی به خدمات مختلف اجتماعی پایبند نباشند.


موسوی پور مهرام در پایان به تعریف مفهوم توسعه پایدار پرداخت و گفت: توسعه پایدار فرآیندی است که طی آن ظرفیت و توانایی سیستم اعضای تشکیل دهنده آن افزایش می‌یابد به دنبال توسعه با کیفیت زندگی مهمترین محور زندگی افزایش کفایت است، کفایت دستیابی به اهداف و تحقق بخشیدن به آرمان ها و آرزوهاست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار