۱۳ تير ۱۳۹۶ ۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۲۵۳۵۱
Taali khadamat Omoumi (10)

سعدالله نصیری قیداری در اولین همایش ملی «تعالی خدمات عمومی» اظهار کرد: از آنجایی که با تعالی خدمات عمومی‌ می‌توان در مسیر توسعه و پیشرفت قدم‌های موثری را برداشت، سازمان جهانی یونسکو با دو هدف اصلی صلح و توسعه، آموزش فراگیر و موثر برای همه را اصلی‌ترین عامل تعالی خدمات عمومی ‌می‌داند.


به گزارش عطنا، اولین همایش ملی «تعالی خدمات عمومی» روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه با همکاری دانشگاه‌های مختلف و به میزبانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در بخشی از این همایش، سعدالله نصیری قیداری، سرپرست و دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و نماینده وزیر علوم در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد زنجان گفت: امروز فرایند جهانی شدن از یک طرف و وجود ناامنی و آشفتگی‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از طرف دیگر منجر به تغییر نقش و عملکرد دولت‌ها شده است و به نظر می‌رسد، مسئولیت اجتماعی در قبال پاسخ‌گویی به دگرگونی‌های اجتماعی موجود، دولت‌ها را به سمت خدمت‌گزاری بیشتر و توجه به خدمات عمومی‌ مطلوب سوق می‌دهد و متعاقباً شهروندان نیز مطالبات نوینی را  از دولت خدمت‌گذار انتظار دارند و مدیران دولتی را در حقیقت پشتیان جامعه مدنی و محلی می‌دانند..


وی ادامه داد: البته در این میان سازمان‌ها به عنوان حلقه‌های واسط بین فرد و جامعه یکی از اجزای اصلی بدنه اجتماعی بشری محسوب شده و در فرایند بده‌بستان خدمات عمومی ‌نقش موثری دارند.


وی افزود: امروزه موضوع خدمات عمومی‌ تا حدی مورد توجه است که سازمان ملل متحد از سال 2003، روز 23 ژوئن را به عنوان روز خدمات عمومی ‌ملل متحد نام‌گذاری کرد تا ارزش و فضیلت خدمات عمومی ‌در جامعه مورد توجه و اهتمام بیشتری قرار گیرد.


نصیری قیداری یادآور شد: یونسکو نیز به طبع همین امنیت در تمامی ‌گروه‌ها و دپارتمان‌های پنج‌گانه خود یعنی آموزش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و علوم اجتماعی و انسانی اهمیت ویژه‌ای را برای خدمات عمومی ‌قائل شده است.




امروزه سازمان ملل متحد، جایزه جهانی خدمات عمومی‌ را به آن دسته از نامزدهای حقیقی و حقوقی اعطا می‌کند که در ارائه خدمات عمومی، ‌تخصص و مهارت‌آموزی را وجه همت خود قرار بدهند.



وی تصریح کرد: از آنجایی که با تعالی خدمات عمومی‌ می‌توان در مسیر توسعه و پیشرفت قدم‌های موثری را برداشت، سازمان جهانی یونسکو با دو هدف اصلی صلح و توسعه، آموزش فراگیر و موثر برای همه را اصلی‌ترین عامل تعالی خدمات عمومی ‌می‌داند؛ شناخت و آگاهی ارائه‌دهندگان خدمات و همچینین خدمت‌پذیران که بخش عمده آن را شهروندان تشکیل می‌دهند نیز نقش مهمی ‌در ارتقا خدمات عموم دارد.


دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه آموزش در این بین دارای نقش اساسی است، گفت: بحث آموزش همیشه مهم بوده است و از این به بعد نیر بیش از پیش مهم خواهد بود.


وی با طرح این سوال که چرا رسالت نبی اکرم با کلمه «اقرا» آغاز شده است و از بین این همه نیازهای متعدد بشر چرا باید فردی که می‌خواهد برای هدایت برگزیده شود با «بخوان» آغاز کند، بیان کرد: اگر پنج آیه اول سوره علق را نگاه کنیم، 15 کلمه وجود دارد که  از این کلمات دو بار اقرا، یک‌بار قلم و سه‌بار مشتقات علم استفاده شده است، لذا فرهنگ، آموزش و علم باید بیش از همه نیازهای بشر مورد توجه قرا بگیرد که دقیقا بر اساس این سه امر بود که یونسکو در  سال 1945 تاسیس شد.



توجه به متخصصین برای رسیدن به صلح پایدار



نماینده وزیر علوم در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد زنجان با بیان اینکه آموزش و تعلیم و تربیت، خصلت‌هایی است که تنها از دست انسان برمی‌آید، گفت: در جهان مملو از چالش و ناامنی امروز برای دست‌یابی به صلح پایدار بیش از هر زمان دیگری به وجود افراد توانمند و متخصص که وارد عرصه‌های خدمات عمومی ‌بشوند نیازمندیم.


وی اضافه کرد: امروزه سازمان ملل متحد، جایزه جهانی خدمات عمومی‌ را به آن دسته از نامزدهای حقیقی و حقوقی اعطا می‌کند که در ارائه خدمات عمومی، ‌تخصص و مهارت‌آموزی را وجه همت خود قرار بدهند.


سعدالله نصیری قیداری با اشاره به اینکه امروزه در سازمان‌های بین‌المللی بر تاثیر تکنولوژی و فناوری اطلاعات بر توانمندسازی مردم و دولت‌ها برای ارائه خدمات عمومی ‌تاکید می‌شود، گفت: موضوع  ارائه خدمات عمومی ‌بهینه با آموزش جامع ارائه‌دهندگان و استفاده از سیاست‌های ترغیب برای ارتقای مشارکت‌های اجتماعی با افزایش آگاهی مخاطبان رابطه مستقیم دارد؛ امروزه همچنین تبلیغات و ترغیب شهروندان به همکاری در فرایند بازسازی زباله و فرهنگ‌سازی آن از ارکان مهم توسعه پایدار است و تلاش قابل توجهی جهت ارائه آموزش فراگیر در این خصوص صورت می‌گیرد، به عنوان مثال در تهران روزانه 7500 تن زباله تولید می‌شود که فقط 200 تن برای تولید سه مگاوات برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.



پیوستن 4 شهر ایران به شبکه‌های جهانی یادگیری



وی خاطرنشان کرد: کمیسیون ملی یونسکو، چهار شهر شیراز، اراک، کاشان و بهبهان را به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده پیوند داده است و اکنون این شهر می‌توانند از تجارب سایر شهرهای این شبکه در مسیر توسعه و پیشبرد خدمات عمومی ‌بهره‌مند شوند.


دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه آموزش و استفاده از مهارت‌های مختلط امروزه در چارچوب کلاس‌ها و آموزش های رسمی امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: آموزش مادام‌العمر نیازمند شبکه‌ای جهانی است تا همه تجارب خود را به اشتراک بگذارند و همه بتوانند از این تجربیات استفاده کنند، نکته مهم دیگر، تعریف خدمات عمومی ‌به عنوان ارائه خدمات توسط دولت به شهروندان و تامین نیازهای عمومی ‌جامعه است که این کار امروزه با هزینه بیشتر و پیچیده شدن خدمات همراه بوده است. زیرا این موارد اگر تنها بر عهده دولت باشد امکان‌پذیر نیست.


وی با بیان اینکه دولت به تنهایی و بدون کمک سمن‌ها و مشارکت مستمر شهروندان از عهده ارائه بهینه خدمات عمومی ‌بر نمی‌آید، عنوان کرد: یونسکو مورد خطابش، دولت‌ها هستند ولی در چندین سال گذشته سازمان یونسکو به شدت به سازمان‌های مردم‌نهاد بها می‌دهد و حتی بهترین‌ها را در سطح جهان معرفی کرده و ثبت جهانی می‌کند؛ این همکاری نیازمند استفاده ار رویکردهای نوآورانه و متعالی در ارائه خدمات است که هدف نهایی آن دسترسی به سلامت اجتماعی و جامعه‌ای امن‌تر و پیشرفته‌تر با توجه خاص به اقشار آسیب‌پذیر جامعه است.


نصیری قیداری در پایان خاطرنشان کرد: ارتقای سطح کمی ‌و کیفی خدمات عمومی ‌با سیاست‌گذاری مناسب بر مبنای پژوهش‌های علمی ‌ارتباط دارد و ارائه خدمات عمومی نیز ‌نیازمند برنامه‌ریزی برای ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و مورد نیاز جامعه است و این کار را طریق به روز کردن سطح دانش مردم و دست‌اندرکاران با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی، تبلیغات محیطی و مشارکت عمومی ‌شهروندان و نهاد‌ها امکان‌پذیر است.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار