عضو شورای شهر تهران کاهش مدارس دولتی را خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: قانون اساسی تصریح کرده است آموزش رایگان جزء حقوق همه مردم است اما امروزه آموزش در کشور پولی و تجاری شده است. چرا پول نفت به جای اینکه در حوزههای خاص خرج شود در آموزش سرمایهگذاری نمیشود تا شهروند نوآور تربیت کنیم.
به گزارش عطنا، بیست و هفتمین گفتوگوی اجتماعی «تهران امید دارد» با موضوع «نقد و ارزیابی سیاستگذاری در حوزه آسیبهای اجتماعی» چهارشنبه، ۲۷ تیرماه در سرای محله راهآهن برگزار شد.
در این نشست دکتر رضا امیدی، استادیار تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حسین راغفر، دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا، دکتر الهام فخاری، دانشآموخته دکتری روانشناسیتربیتی و عضو شورای شهر تهران، دکتر نصراله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ تهران و علیاصغر فراهانی، دبیر شورایاری سرای محله راهآهن به ارائه دیدگاههای خود پرداختند.
الهام فخاری، دانشآموخته دکتری روانشناسیتربیتی دانشگاه الزهرا و عضو شورای شهر تهران در ابتدا گفت: اقتصاد سیاسی به نوعی شهروندزدا است، آن هم در جامعهای که تجربه شهروندی آن دیرینه نیست و فضاهای عمومی را تبدیل به فضاهای خاص و لوکس میکند.
وی افزود: چهکسی به ما اجازه میدهد فضایی را که مبتنی بر سرمایه رانتی است احیا کنیم بعد بگوییم که فضای کنشگری ایجاد کردهایم درحالیکه فضا یکسویه است، ویترین مشتری است، تعاملی برقرار نمیشود و پر از حسرت، دریغ و جاماندن گروههای فرودست است.
دانشآموخته دکتری روانشناسیتربیتی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه اعیانیسازی تنها در حوزههای شهری نیست بلکه در تمامی حوزههای زندگی ما این موضوع قابل مشاهده است، گفت: کشور ما نفت، مهمترین منبع سرمایهای کشور را میفروشد و در جاهای دیگر سرمایهگذاری میکند.
عضو شورای شهر تهران افزود: بخشی از این سرمایهگذاری در ساختمانسازی انجام میشود، از نوع ساختمانهای ناپایداری که ظرف ۱۵سال تبدیل به ساختمانهای نیمهکلنگی می شود دوباره تخریب و دوباره از نو ساخته میشوند؛ چرا پول نفت به جای اینکه در حوزههای خاص خرج شود در آموزش سرمایهگذاری نمیشود تا شهروند نوآور تربیت کند.
فخاری با بیان اینکه دولتی که هدفش درک نکردن مردم است، میتواند یک وضعیت را تبدیل به آسیب کند، گفت: در خصوص مهارتهای زندگی ما به صورت خطی و روی یک بسته محدود سرمایهگذاری میکنیم، بخشی از توانمندسازی جزء مهارتهای زندگی است و باید همراه با همافزایی اجتماعی و بهبود مهارتهای اجتماعی باشد.
وی بحث کاهش مدارس دولتی را مربوط به موضوع اعیانیسازی دانست و گفت: کاهش مدارس دولتی خلاف قانون اساسی است، قانون اساسی ما حق آموزش رایگان و عمومی را برای همه شهروندان ایرانی تصریح کرده است، چرا باید به نقطهای برسیم که برای پیدا کردن مدرسه دولتی برای فرزندانمان دچار مشکل شویم؛ آموزش پولی و تجاری شده است.
عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: برخی در این کشور ترجیح میدهند که شوراها خیلی قوی نباشند؛ متأسفانه نگاه دولتی به شوراها سطح پایین است در صورتی که شوراها مهمترین سطح را تشکیل میدهند؛ بسیاری از شوراها ظرف یک سال حتی کارت عضویت ندارد؛ جایگاه و هویت شوراها هنوز خیلی جا نیفتاده است در این صورت انتظار حل کردن تمام مسائل از شوراها غلط است.
دانشآموخته دکتری روانشناسیتربیتی دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: شوراها و شهرداریها نمیتوانند کارهای عجیبی انجام دهند ولی کارهایی از جمله مناسبسازیهای کالبدی، اینکه چقدر متناسب با فضاها باشد قابل انجام دادن است.
فخاری در پایان گفت: ارتباط با نهادهای مدنی در پروژههای جدید وجود دارد؛ باید هویت محلهای را تقویت کنیم، ضمن پرداختن به آسیبها به خدمت جامعه محلی توجه کنیم و در این راستا از آنها کمک بخواهیم تا آسیبها به صورت مشارکتی و گامبهگام ترمیم شود.