۰۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۶۱۹۵۶
محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی:‌ پیشنهاد من در جلسه، این بود که دولت در کنار توجهی که به رسانه‌های داخلی دارد، دو رسانه داخلی دولت یعنی روزنامه ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی را به‌طور ویژه فعال کند.


به گزارش عطنا، روز سه‌شنبه، ۱ آبان حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید میزبان جمعی از استادان علوم اجتماعی دانشگاه‌ها بود. نشستی که با ابراز نظرات استادان دانشگاه و پاسخ رئیس‌جمهوری همراه بود. در این نشست استادان علوم اجتماعی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند و رئیس جمهوری هم بر لزوم همکاری و ابراز نظرات و انتقادات نسبت به مسائل اجتماعی به دولت تاکید کرد.(اینجا)


محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی درباره این نشست گفت:


جلسه دیروز جامعه شناسان با رئیس جمهوری توانست تا حدود زیادی باب گفت‌و‌گوی نخبگان دانشگاهی با دولت را باز کند. موضوعی که در آینده باعث هم افزایی و تفاهم در جامعه خواهد شد. در این نشست هم استادان و جامعه شناسان توانستند دیدگاه‌ها و تحلیل‌های خود را نسبت به شرایط و وضعیت جامعه صریح و روشن مطرح کنند و هم رئیس جمهوری توانست با پذیرش حداقل پاره‌ای از نقد‌ها برخی از واقعیت‌ها و مشکلات دولت را بیان کرد.


حتی قرار شد که برخی نخبگان دیدگاه‌هایی که فرصت بیان آن در جلسه به وجود نیامده را به صورت مکتوب و در آینده به ایشان ارائه دهند تا به این نکات نیز در آینده رسیدگی شود. در این نشست به چهار مسأله مهم اشاره کردم و مهم‌ترین موضوعی که بر آن تأکید داشتم بحث ارتباطات رسانه‌ها بود. مسأله اول آن‌که امروزه یک اختلال ارتباطی بین مردم و دولت شکل گرفته است که عامل اصلی بروز آن نارضایتی، ناامیدی وسرخوردگی است. این اختلال از یک طرف به رسانه‌ها و از سوی دیگر به دولت برمی گردد.


مسأله دوم هم مربوط به رفتار دولت با رسانه‌ها بود که تاکنون، این رفتارها بیشتر واکنشی و انفعالی بوده است و باعث شده تا مردم نسبت به رسانه‌های سنتی تمایل کمتری از خود نشان دهند. البته حرکت مردم به سمت رسانه‌های جدید، تا حدود زیادی خارج از کنترل است و در اختیار ما نیست. سومین مسأله‌ای که به آن اشاره کردم علل دیده نشدن دولت بود که علاوه بر بحث اعتماد، حاصل فقدان دستور کار رسانه‌ای از طرف دولت است.


پیشنهاد من در جلسه، این بود که دولت در کنار توجهی که به رسانه‌های داخلی دارد، دو رسانه داخلی دولت یعنی روزنامه ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی را به‌طور ویژه فعال کند.


بنابراین، این دو رسانه باید نقش مرجعیت رسانه‌ای دولت را به شیوه‌ای قابل باور و غیر تبلیغاتی به عهده بگیرند. البته این موضوع نباید باعث ایجاد انحصار خبری در قبال رسانه‌های غیر دولتی شود. بر همین اساس، مواضع و دیدگاه‌های دولت، صدای واحدی داشته باشد و دولت ابتکار خبری را در دستور کار خود قرار بدهد.


منبع: ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار