۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۰۷
کد خبر: ۹۱۸۱۹
Tahavvol Oloum Ensani - Ertebatat (44)

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در نشست بررسی تحول علوم انسانی اظهار کرد: کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی که بخشی از کرسی‌های آزاداندیشی است می‌تواند مفید و کارساز باشد، پیشنهاد من این است که اگر قرار است تحولی در علوم انسانی باشد ما از ظرفیت این کرسی‌ها استفاده کنیم.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقا علوم انسانی»، سه‌شنبه، 30 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.


در بخش از این نشست، رحمان سعیدی، عضو هیئت علمی گروه روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه جامعه ‌اطلاعاتی امکان دستیابی به اطلاعات به‌روز را برای دانشجویان فراهم کرده است، گفت: شاید یکی از علل بی‌تفاوتی دانشجویان در کلاس‌ها این است که اطلاعات به‌روز ارائه نمی‌شود و خود آنها می‌توانند از فضای مجازی اطلاعات بیشتری کسب کنند، اما تصورم این است که دانشگاه همچنان می‌تواند نقش تعیین‌کننده خود را داشته باشد.


سعیدی افزود: جامعه مجازی فضایی می‌تواند به راحتی اطلاعات انبوهی را در اختیار همه افراد قرار دهد و در کنار این اطلاعات بحث مخدوش بودن منبع مطرح است که از نقاط ضعف‌های فضا است اما بحث مهم در این زمینه جامعه دانایی محور یا طریقه استفاده از این اطلاعات است.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی نقش دانشگاه را پردازش اطلاعات دانست و اضافه کرد: امروز دسترسی به اطلاعات مسئله نیست بلکه تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات مهم است و اینکه از این اطلاعات استفاده بهینه بکنیم، بنابراین اگر دانشگاه بتواند با تحولات روز جامعه همراه شود می‌تواند نقش تعیین‌کننده خود را در جامعه داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه حوزه برخی کرسی‌های آزاداندیشی سیاسی است، اظهار کرد: ممکن است کرسی‌های آزاداندیشی به شکل مطلوب آن برگزار نشده است اما معتقدم کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی که بخشی از کرسی‌های آزاداندیشی است می‌تواند مفید و کارساز باشد پیشنهاد من این است که اگر قرار است تحولی در علوم انسانی باشد ما از ظرفیت این کرسی‌ها استفاده کنیم.


سعیدی گفت: در کرسی‌های ترویجی می‌توان با ایجاد تسهیلات و امکانات مسائلی در این کرسی‌ها مطرح شود که به تحول علوم انسانی کمک کند همچنین در کرسی‌های نظریه‌پردازی که بحث نوآوری‌ها، خلاقیت‌ها و طرح مسائل مطرح است می‌توان زمینه شاخصه‌های تحول یعنی بومی‌سازی، اسلامی‌کردن، کاربردی کردن و روزآمدی را بوجود آورد.


عضو هیئت علمی گروه روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه باید از این ظرفیت نخبگان در نظریه‌پردازی‌ها استفاده بهینه داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از اهداف دانشگاه‌ها باید تشخیص نیازهای جامعه باشد که دانشگاه را با آن نیازها تطبیق دهد، حال این نوآوری و خلاقیت در کرسی‌های نظریه‌پردازی کمک می‌کند حتی اگر به ایده‌ال‌ها نرسیم حداقل به نیازهای آن پاسخ دهیم.


وی افزود: اگر قرار باشد جهت‌دهی و انگیزه دانشجو مشخص نباشد و ما هم در برنامه‌ریزی‌ها نیازهای جامعه را مشخص نکنیم تمام سرمایه‌گذاری ما به هدر رفته است در صورتی که اگر بتوانیم از طریق برنامه‌ریزی بین نیازهای جامعه و دانشگاه ارتباط برقرار کنیم بحث کارآمدی را حل خواهیم کرد.


سعیدی با بیان اینکه بومی‌سازی این نیست که ما از نو مطالعات و تحقیقات گذشته را تکرار کنیم، گفت: بومی‌سازی یعنی در شکوفایی و خلاقیت‌ها با توجه به نیازهای داخلی خود عمل کنیم. بحث اسلامی کردن هم دیدگاه‌های متفاوتی دارد، اگر ما توانستیم در دانشگاه علوم انسانی را پرورش دهیم متناسب با اهداف اسلامی در خدمت جامعه باشد معنی‌اش این است که دروس را اسلامی کردیم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: معنی اسلامی کردن این نیست که سازوکار جدیدی را به وجود بیاوریم بلکه باید انسان‌هایی را پرورش دهیم که با خط و مشی‌هایی که خداوند فرموده است، هماهنگ باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار