۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۴۵
کد خبر: ۹۱۷۳۵
heshmatollah falahat pishe

مردم ایران حق دارند به موشک‌هایشان افتخار کنند. اکنون این موشک‌ها جزئی از عرق ملی ایرانیان محسوب می‌شود. ترامپ و کنگره آمریکا باید بدانند که برای همیشه باید رویای توقف برنامه موشکی ایران را از دستور کار خود خارج کنند.


به گزارش عطنا، دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در یادداشتی که روز سه شنبه 30 خرداد ماه در روزنامه آرمان امروز منتشر کرده به تحلیل حمله موشکی سپاه پرداخته است که در ادامه با یکدیگر می‌خوانیم.


مردم ایران حق دارند به موشک‌هایشان افتخار کنند. اکنون این موشک‌ها جزئی از عرق ملی ایرانیان محسوب می‌شود. ترامپ و کنگره آمریکا باید بدانند که برای همیشه باید رویای توقف برنامه موشکی ایران را از دستور کار خود خارج کنند. اقدام موشکی ایران تغییر جدی در منطقه پدید آورد. ایران تاکنون به صورت مستشاری در برابر عراق و سوریه ایستاده بود که نتیجه آن شکست داعش و جلوگیری از رسیدن این گروه تروریستی به اهدافش در عراق و سوریه شد.


حضور مستشاری و عملیاتی ایران افول جدی و رعب و وحشت همراهان داعش را به دنبال خواهد داشت. پس از این عملیات آمریکا و متحدان منطقه‌ای به‌شدت دچار سردرگمی هستند و هیچ‌کدام موضعی نگرفتند. جالب این است که در عرصه رسانه‌ها و افکار عمومی و حتی تحلیلگران نظامی در جهان از این اقدام موشکی ایران استقبال کردند. آنها خرسندند که ورود ایران از حضور مستشاری به عملیاتی می‌تواند پایان داعش و پایان تروریسم را جدی‌تر رقم بزند.


 اقدام موشکی ایران سه هدف راهبردی را در منطقه تامین کرد. اهداف کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد. هدف کوتاه‌برد اقدام بر ضد مواضع داعش بود. بدین‌جهت داعشی‌ها تلاش کردند اقدام ایذایی و تروریستی خود در ایران را به عنوان راهبرد شکل دهند، اما اکنون با فروپاشی و رعب جدی مواجه هستند، چون ایرانی‌ها در مقابل امنیت ملی خود با هیچ‌کس تعارف ندارند و داعش را هم همچون سایر گروه‌های تروریستی نابود خواهند کرد.


موشک‌های شلیک‌شده نقطه‌زن بوده و از دقت بالایی در هدف قرار دادن مواضع دشمن برخوردار بودند. تصاویر پخش‌شده از صداوسیما نیز از دقت بالای این موشک‌ها در برخورد با مقر ایجاد تجهیزات انتحاری، مقر فرماندهی، مقر دپوی تجهیزات و محل تجمع نیروهای داعش حکایت داشت که نشان از توان عملیاتی بالای نیروهای ایرانی دارد. هدف میان‌برد این عملیات خطاب به عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه است که رویای ناآرامی ایران را در سر می‌پرورانند. شلیک این موشک‌ها پیام مشخصی برای این کشورها داشت، از این جهت که ایران با موشک‌های میان‌برد خود می‌تواند این مواضع را هدف قرار دهد، پس قاعدتا قادر خواهد بود با موشک‌های دوربرد، دقیق و رادارگریز خود به‌راحتی هر هدف و پایگاه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را مورد هدف قرار دهد.


 این یک تغییر راهبردی جدی است که درشتگویی‌های عربستان، رژیم صهیونیستی و دیگر کشورها را مهار می‌کند. نخستین‌بار است که ایران توان عملیاتی خود را پس از 80 موشکی که به مقر منافقین در پادگان اشرف شلیک کرد به رخ می‌کشد. موضوع حمله به پایگاه منافقین یک تهدید مرزی بود، اما این عملیات یک تهدید منطقه‌ای را مورد حمله قرار داد و ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای به اثبات رسانده است. سومین هدف، هدف دوربرد است که آمریکا مورد خطاب قرار می‌دهد. در شرایط کنونی که کنگره آمریکا موضوع تحریم موشکی ایران، سپاه پاسداران و... را در دستور کار قرار داده و ایران را به عنوان یک کشور بی‌ثبات‌ساز تحریم می‌کند، شلیک این موشک‌ها پاسخ به تحریم‌های آمریکا بود.


 ایرانی‌ها در قبال دیپلماسی برجام با جهان همکاری کردند، اما در دفاع از تمامیت ارضی خود با کسی تعارف ندارند. برنامه موشکی ایران غیرقابل توقف است و ایران به مرحله‌ای رسیده که هیچ ‌سیاست تحریمی نمی‌تواند توان موشکی خوداتکای ایران را محدود کند. هیچ‌کشوری در منطقه توان موشکی خوداتکا ندارد و تمام این کشورها به لحاظ توان موشکی به شرق و غرب اتکا دارند. از این‌رو رصد فناوری آنها دست آمریکا و روسیه است، اما ایران به لحاظ توان موشکی خوداتکاست که این مهم توازن قوی منطقه‌ای و تعادل نظام منطقه‌ای را به سود ایران رقم می‌زند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار