۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۲۲
کد خبر: ۹۰۷۸۴
khoorsandi

مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به شرکت پرشور دانشگاه علامه طباطبائی در جشنواره حرکت اظهار کرد: برگزاری جشنواره حرکت مراحلی دارد که اولین مرحله‌ آن، یک شورای سیاست‌گذاری است که باید تشکیل شود؛ همچنین دریافت گزارش‌ فعالیت‌های علمی دانشجویان و شرکت‌کنندگان حداکثر تا سی‌ویکم خرداد ماه خواهد بود.


به گزارش عطنا، دهمین دوره جشنواره حرکت رویدادی برای رقابت، عرضه و نمایش دستاوردهای برتر علمی دانشجویی است. اين جشنواره، سالانه با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و با حمایت و مشاركت دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی توسطاداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌ريزي و برگزار می‌شود. در این جشنواره آثار و دستاوردهای علمی دانشجویان که مستقل از برنامه آموزشی دانشگاه انجام شده و به ثمر رسیده است، پذیرش می‌شود و آثار برگزیده از میان آن­ها انتخاب و در آیین پایانی جشنواره معرفی خواهند شد.


در این‌باره، دکتر مرتضی خورسندی، مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا درباره دهمین دوره جشنواره حرکت که قرار است در شهر کرمانشاه برگزار شود، گفت: جشنواره حرکت هر ساله در سطح کشور برگزار می‌شود، این جشنواره برای نشان دادن فعالیت‌های یک ساله انجمن‌های علمی‌ است؛ امسال دهمین جشنواره‌ای‌ست که قرار است اجرا شود و همچنین هفتمین جشنواره داخلی است که در سطح دانشگاه علامه برگزار می‌شود.


وی ادامه داد: در طول سال انجمن‌های علمی ‌مشغول به فعالیت هستند که در چهار حوزه، آموزش، پژوهش، ترویج و ارتباط با صنعت و جامعه است؛ انجمن‌های علمی معمولا در این چهار حوزه ‌فعالیت دارند و سعی می‌کنند همه ساله در جشنواره حرکت فعالیت یک ساله خود را به نمایش بگذارند و به رقابت بپردازند.


 وی با بیان اینکه در این جشنواره معمولا انجمن‌های علمی اغلب دانشگاه‌های کشور ‌حضور دارند و با یکدیگر رقابت می‌کنند، بیان کرد:  در این جشنواره رقیب‌های اصلی ما دانشگاه‌های مشهد و دانشگاه تهران هستند، زیرا این دانشگاه ها شرایط خوبی دارند و در این بین دانشگاه‌ علامه نیز از جمله دانشگاه‌هایی است که حرف زیادی برای گفتن داشته است؛



جهت دريافت فايل دستورالعمل اجرايي دهمين جشنواره ملي حركت اينجا را كليك کنید.

خورسندی افزود:  البته این نکته را باید اضافه کنم که دانشگاه‌های کوچک‌تر نیز عملکرد نسبتا مطلوبی داشته‌اند؛ در این جشنواره انجمن علمی دانشگاه‌هایی مثل، مازندران، گیلان و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نیز حاضر هستند وبه فعالیت می‌پردازند، ولی عمدتا در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه مشهد و تهران رقیب اصلی ما محسوب می‌شوند که در حوزه علمی  نیز دارای وضعیت ‌بهتری هستند.


وی در ادامه به مراحل برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره حرکت مراحلی دارد که اولین مرحله‌ آن، یک شورای سیاست‌گذاری است که باید تشکیل شود؛ ما در اولین جلسه‌ای که در کمیته حمایت و نظارت بر انجمن‌های علمی‌در سال جدید داشتیم، در همان جلسه، شورای سیاست‌گذاری جشنواره حرکت را تشکیل دادیم.


مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: این شورا متشکل از معاون فرهنگی و اجتماعی، مدیر فرهنگی، مدیر پژوهشی، مدیر آموزشی، یکی از اعضای علمی، دو عضو دانشجویی شورای دبیران، به همراه کارشناسان معاونت فرهنگی است که در زمینه انجمن علمی‌کار می‌کنند .


وی ادامه داد: این جلسه تشکیل شد و طبق دستور‌العملی که از وزارت‌خانه برای جشنواره حرکت اخیر فرستاده شده و زمان‌بندی‌هایی که انجام شده بود، یک برنامه‌ریزی و زمان بندی برای مراحل مختلفی که جشنواره باید طی بکند انجام شد؛ در آن جلسه درباره کمیته داوران بحث کردیم که امیدوارم بتوانیم سر وقت و در زمانی که وزارت‌خانه معین کرده است، کارهایمان را ارسال کنیم و جشنواره را به نحو احسن انجام دهیم.


خورسندی با اشاره به اینکه امسال ما  تیم داوریمان را کاملا از اعضای هیِئت علمی انتخاب می‌کنیم و دو عضو دانشجویی ما صرفا به صورت نظارتی حضور دارند، گفت: در اینجا حق رای با اعضای هیئت علمی‌ است، تا مشکلات و ایده‌آل‌هایی که بعضی از انجمن‌های علمی ‌مطرح می‌کردند در مورد داوری‌ها وجود نداشته باشد و در کنار آن ما نیز بتوانیم یک داوری کاملا عادلانه را برای جشنواره امسال داشته باشیم؛ نکته‌ دیگر زمان‌بندی است که باید انجمن‌های علمی ‌برای ارسال آثارشان به آن توجه کنند و ما نیز بتوانیم در قالب همین زمان بندی‌ها کارمان را پیش ببریم.



دریافت گزارش‌ فعالیت‌های علمی حداکثر تا سی‌ویکم خرداد ‌



 وی ادامه داد: نخست این که ما دریافت گزارش‌های فعالیت‌های علمی‌ را حداکثر می‌توانیم تا سی‌ویکم خرداد بپذیریم، علاوه بر این انجمن‌ها، هم اکنون آغار به کار کردنده‌اند و فعالیت‌هایشان را مستندسازی می‌کنند و از سی‌ویکم تیر ماه تا چهاردهم مرداد ماه، فرایند داوری ما  صورت خواهد گرفت؛ بعد از آن گروه‌های داوری اولیه و نهایی تشکیل خواهد شد و‌ روز پانزدهم مرداد ماه نیز نتایج داوری را به وزارت خانه ارسال می‌کنیم


این مسئول با بیان اینکه آیین اختتامیه جشنواره داخلی و بحث نمایشگاهی جشنواره برای مرداد ماه  برنامه‌ریزی شده که با شروع سال تحصیلی جدید و انتخابات جدید انجمن‌های علمی ‌آیین اختتامیه را هم اجرا خواهیم کرد، تصریح کرد: جشنواره امسال بخش‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کرده و جوایز خود را نیز در این بخش‌ها قرارداده است، این نمایشگاه اعلام کرد که نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی نکرده است.


وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت‌های آموزشی، رویداد علمی‌، گفت‌وگوی علمی و تخصصی، ارتباط و همکاری‌های علمی‌، نشریه علمی، فعالیت پژوهشی ،کتاب و حوزه‌ خلاقیت رقابت و داوری‌ها را خواهیم داشت، عنوان کرد: در حوزه خلاقیت که در سال‌های قبل نبوده و تازه به جشنواره اضافه شده است، معمولا موضوع‌هایی وجود دارد که در آن حوزه‌ها آثار را می‌پذیرند و مدنظر وزارت‌خانه قرار می‌گیرد، مواردی مانند یک، مشارکت دانشجویان و استادان؛ دو، اخلاق اکادمیک؛ سه، اقتصاد مقاومتی؛ چهار، محیط زیست؛ پنج، آزاداندیشی؛ شش، تعاملات علمی ‌بین‌المللی و  هفت، مناطق محروم و محرومیت‌زدایی؛ این‌ها عناوینی است که رقابت‌های بخش خلاقیت در این هفت عنوان انجام می‌شوند.


 خورسندی با اشاره به تفاوت جشنواره امسال نسبت به سال گذشته گفت: امسال یک رقابت هم در حوزه انفرادی می‌تواند انجام شود، به این معنا که علاوه بر اینکه انجمن‌های علمی‌ به رقابت می‌پردازند، افراد و دانشجو‌هایی که جزء انجمن‌های علمی ‌نیستند و آثاری در حوزه پژوهش و به خصوص در حوزه اختراعات دارند می‌توانند به صورت انفرادی آثارشان را برای ما ارسال کنند و ما هم بر روی سایت جشنواره آثارشان را قرار می‌دهیم.


مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان خاطرنشان کرد:  می‌خواهم از طریق این مصاحبه از همه دانشجویانی که در طول سال گذشته توانستند فعالیت‌هایی در حوزه کارافرینی و اختراعات و همچنین حوزه  فعالیت‌های پژوهشی داشته باشند، دعوت کنم که در این بخش از رقابت که امسال به جشنواره حرکت اضافه شده است شرکت کنند؛ به همنی دلیل  ما یک کانال تلگرامی ‌‌هم برای جشنواره ایجاد کرده‌ایم.


گفتنی است سامانه دریافت آثار جشنواره ملی حرکت از روز چهارشنبه 17 خردادماه آغاز به کار می‌کند و تا 15 تیرماه ادامه خواهد داشت.. این سامانه آثار و دستاوردهاي علمي دانشجويان كه در مرحله دانشگاهی برگزيده شده اند را برای رقابت نهایی دریافت خواهد کرد.


دسترسی به این سامانه از طریق آدرس زیرامکان‌پذیر است:

harekatfestreg.ir
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار