۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ۰۰:۱۳
کد خبر: ۹۰۴۳۵
daneshju pazi ahvaz shahid chamran khabgah masume 04

وقتی به همه مراجع اعلام دمای هوا در فضای مجازی مراجعه و دمای هوای شهر اهواز در اواخر خرداد را جست‌وجو می‌کنیم، با این عدد مواجه می‌شویم: 46 درجه بالای صفر! حال اگر به این هوای فوق‌العاده گرم، ریزگرد، نبود آب آشامیدنی سالم، قطع برق و از همه بدتر نبود وسایل سرمایشی را هم اضافه کنیم، دیگر مجالی برای یک زندگی راحت نخواهد بود.


به گزارش عطنا، مهدی صادقی گزارشی درباره مشکلات خوابگاه معصومه دانشگاه شهید چمران اهواز در روزنامه فرهیختگان نوشته است که متن آن به شرح زیر است:


وقتی به همه مراجع اعلام دمای هوا در فضای مجازی مراجعه و دمای هوای شهر اهواز در اواخر خرداد را جست‌وجو می‌کنیم، با این عدد مواجه می‌شویم: 46 درجه بالای صفر! حال اگر به این هوای فوق‌العاده گرم، ریزگرد، نبود آب آشامیدنی سالم، قطع برق و از همه بدتر نبود وسایل سرمایشی را هم اضافه کنیم، دیگر مجالی برای یک زندگی راحت نخواهد بود. اگرچه همیشه فصل گرما توام با بی‌آبی و خشکسالی است، اما این بار در اهواز، بحران بی‌کولری پیش آمده است. حال فکر کنید در محیطی مثل خوابگاه دانشجویی با حضور انبوهی از دانشجویان که سرگرم مطالعه برای امتحانات پایان ترم هستند، سیستم‌های سرمایشی خوابگاه از کار می‌افتند یا اینکه خیلی ضعیف کار می‌کنند. این مسئله طاقت همه را طاق  و به این امر اعتراض می‌کنند.



 


ماجرا از کجا شروع شد



همه‌چیز از ویدئوی منتشرشده در فضای مجازی آغاز شد که در آن نشان داده می‌شود مسئول خوابگاه دخترانه حضرت معصومه دانشگاه شهیدچمران اهواز، دانشجویانی را که به‌دلیل گرمای شدید حاصل از عدم کارکردن دستگاه‌های سرمایشی اعتراض کرده‌اند،متوقف کرده و اجازه خروج به آنها از خوابگاه را نمی‌دهد.


در تصاویر ویدئویی که در فایل منتشرشده نمایش داده می‌شود، مسئول خوابگاه که مردی جوان است در را روی دانشجویان قفل‌کرده تا از خوابگاه خارج نشوند. در نتیجه دانشجویان معترض هم با این شخص درگیر می‌شوند. هوا بسیار گرم است، کولرها یا قطعند یا درست کار نمی‌کنند، ماه مبارک رمضان و روزه‌داری هم توان جسمی دانشجویان را تحت‌الشعاع قرار داده و استرس امتحانات پایان ترم هم که مزید بر علت شده است.


همه اینها دست‌به‌دست هم داده تا ناراحتی دانشجویان بیشتر شود. بنابرگفته‌های دانشجویان، سیستم سرمایشی و به‌اصطلاح کولرهای فنی که در اتاق‌های این خوابگاه قرار دارند پاسخگوی این حجم از گرما نیستند و بر اثر فشار و گرمای هوا از کار افتاده‌اند.


جلوگیری از خروج دانشجویان از خوابگاه و تهدید معترضان برای معرفی به کمیته انضباطی، حاشیه‌هایی بود که از اخبار مختلف به گوش می‌رسید؛ اما هر دو مسئله از جانب مسئولان این دانشگاه تکذیب شد، اگرچه هنوز هم دانشجویان به وقوع این دو موضوع تاکید می‌کنند.


در همین راستا متن تکذیبیه‌ای از جانب این دانشگاه برای رسانه‌ها ارسال شد که در آن آمده است: «پس از انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی‌بر تهدید دانشجویان به کمیته انضباطی و بستن در بلوک‌های خوابگاهی روی دانشجویان، روابط‌عمومی دانشگاه این مسئله را تکذیب می‌کند. ورود و خروج به مجتمع خوابگاهی از طریق در اصلی مجتمع برای صیانت از امنیت دانشجویان و ورود افراد متفرقه همیشه تحت کنترل است.»




  ورود استاندار به ماجرا



غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان شب گذشته بلافاصله به ماجرا ورود کرد و درخصوص اعتراض دانشجویان گفت: «اگر دانشجویان همکاری لازم را انجام دهند، تمام امکانات استان را برای حل مشکلات آنها بسیج خواهم کرد. در قدم اول برای حل مشکل گرمای خوابگاه دانشجویان، مرکزی را در منطقه برومی اهواز با همکاری شرکت نفت آماده کرده‌ایم که دارای ۱۵۰ اتاق و بسیار شیک، مجهز و استاندارد است و به دانشگاه اعلام کرده‌ایم در صورت نیاز، دانشجویان را به این خوابگاه منتقل کنند.


همچنین حدود ۱۵۰ پنکه خریداری شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است تا شرایط اندکی بهتر شود. در عین حال به دنبال حل مشکلات دانشجویان هستیم و در این زمینه همه امکانات را به کار خواهیم گرفت.»


او اضافه کرد: «همچنین خوابگاهی در مرکز شهر آماده شده است که حدود ۲۲۰ نفر گنجایش دارد اما تنها حدود دو تا سه نفر از دانشجویان حاضر شدند در آنجا مستقر شوند. اگر دانشجویان این آمادگی را داشته باشند تا در خوابگاه‌های دیگر استقرار پیدا کنند، همه امکانات استان را به کار خواهیم گرفت تا مشکلات آنها حل شود.»


استاندار خوزستان در ادامه اضافه کرد: «طبق صحبت‌هایی که با رئیس دانشگاه شهیدچمران اهواز انجام گرفته، گفته شد اعتبار لازم برای خرید چیلر نو و تعمیرات چیلرها فراهم شده است اما مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامی انجام نداده‌اند. در این زمینه از رئیس دانشگاه خواسته‌ام اگر واقعا چنین مسئله‌ای صحت دارد، به‌طور جدی با کسانی که کوتاهی کرده‌اند، برخورد شود. باید با عواملی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، برخورد لازم صورت بگیرد.»




 گلایه رئیس دانشگاه شهیدچمران



غلامحسین خواجه، رئیس دانشگاه شهیدچمران اهواز هم روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران، بخشی از سخنان استاندار را تکرار کرد و گفت: «خوابگاهی در سطح شهر با ظرفیت ۲۲۰ نفر برای اسکان دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه(س) آماده شده است، اما متاسفانه‌تنها سه یا چهار نفر از دانشجویان از این کار استقبال کردند.»


البته خواجه بلافاصله به دلایل عدم استقبال دانشجویان از محل جدید هم پاسخ داد و گفت: «احتمال فراوان آن است که در فصل امتحانات جابه‌جایی وسایل برای دانشجویان سخت و زمانبر است؛ اگرنه این خوابگاه در مرکز شهر است و مشکلی از نظر دسترسی ندارد.»


رئیس دانشگاه شهیدچمران اهواز درخصوص هشتگ #دانشجوپزی که توسط دانشجویان این دانشگاه برای رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌ها در فضای مجازی منتشر شده است هم واکنش نشان داد و گفت: «در فضای مجازی هرکسی می‌تواند هر چیزی بگوید و کسی جلوی دانشجویان را نیز در این زمینه نگرفته است. ما کارهایی که می‌توانستیم برای دانشجویان انجام داده‌ایم و تا حدودی زمینه‌ها برای حل مشکلات دانشجویان فراهم شده است.»


او تاکید کرد: «با هیچ دانشجویی درخصوص اعتراضات روز گذشته برخوردی انجام نگرفته است و شایعات درخصوص تهدید دانشجویان یا احضار آنها به کمیته انضباطی کاملا تکذیب می‌شود.»


رئیس دانشگاه چمران البته هیچ توضیحی درباره این مسئله نداد که بنابر گفته استاندار، به‌رغم تامین اعتبار لازم برای خرید چیلر نو و تعمیرات چیلرها، چرا در این زمینه اقدامی انجام نشده است. به نظر می‌رسد مسئولان استان و دانشگاه به‌جای تایید و تکذیب و بیان مشکلات باید هرچه زودتر راه‌حلی مناسب پیدا کنند و از آن مهم‌تر اینکه اقدامی عملی برای رفع مشکلات انجام دهند. فصل گرما خواهد گذشت و زمان سرما که فرا رسید این‌بار شاید سیستم‌های گرمایشی از کار بیفتند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار