۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۵۸
کد خبر: ۸۷۷۶۶
taghavi

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به وزیری که در دولت پیشین روزی شاگرد او بوده است، اظهار کرد: هر دانشجوی علم اقتصاد می‌داند که گران کردن عامل‌های تولید بلاشک رکود تورمی ایجاد می‌کند، حال طرفداران پول پاشی و متعاقب آن ایجاد رکود تورمی شدید کم مانده بود بازگردند و به اصطلاح خطر از بیخ گوش ما رد شد، اما آیا برای تمام سال‌ها و دهه‌های پیش رو این خطر کامل رفع شده است؟


به گزارش عطنا، مهدی تقوی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی یادداشتی در آفتاب اقتصادی نوشت و از درس‌هایی که آموخته نشد در کلاس درس سخن می‌گوید. متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانیم:


چگونه می‌توانم فراموش کنم، صفحه تلویزیون در آن سال‌های دولت قبل را! بزرگوراری را که سال‌ها در دانشگاه علامه طباطبائی شاگرد بنده بود در دولت قبل بر کرسی وزارت نشست و وقتی می‌دیدیم که چگونه به درس‌هایی که آموخته بود (و شاید هم نیاموخته بود) بی‌تفاوت است و بر سبیل سیاست از راه درست علم فاصله می‌گیرد. هرگز نباید فراموش کنیم که در این کشور پهناور با صدها اقتصاددان حاذق و هزاران آکادمیسین، به‌راحتی وعده یارانه‌ها را مصوب کردند و 45500 تومان به مردم دادند و در برابر به آنها تورم 40 درصدی هدیه دادند. می‌گویند چقدر می‌خواهید از آن دولت و گذشته بگوید، باید در جواب گفت که سال‌ها و سال‌ها باید بگوییم تا به ملکه ذهن همگان تبدیل شود و هرگز آن خط و راه باز نگردد. هر دانشجوی علم اقتصاد می‌داند که گران کردن عامل‌های تولید بلاشک رکود تورمی ایجاد می‌کند، حال طرفداران پول پاشی و متعاقب آن ایجاد رکود تورمی شدید کم مانده بود بازگردند و به اصطلاح خطر از بیخ گوش ما رد شد، اما آیا برای تمام سال‌ها و دهه‌های پیش رو این خطر کامل رفع شده است؟ بی‌شک نمی‌توان با قاطعیت پاسخ داد، به عنوان کسی که هزاران دانشجوی علم اقتصاد را در گلدان دانشگاه پروردم و اکنون صدها نفر از آنها در پست‌های کلان مدیریتی کشور حضور دارند، می‌دانم که این وسوسه همیشه با همگان است که در مناصب مدیریتی عطای عمل درست را به لقایش بخشند و در برابر فشارهای سیاسی و احتمالاً عواقب انجام دادن کار درست در برابر هجمه‌ها کوتاه بیایند، اما توصیه‌ام به تمام شاگردان سابق و گرانقدرم این است که این پدر پیر همیشه نگران است که آیا آنها آرمان‌های دوران جوانی را در شور و احساس دانشگاه به خاطر خواهند داشت؟


آیا آنها خطیر‌ترین وظیفه‌ای ممکن که همانا هدایت اقتصاد کشور به بندرگاه پشرفت را که وظیفه‌ای است بس خطیر درک خواهند کرد؟ . باید همگان در تحلیل عملکرد دولت یازدهم در این واپسین روزهای پایان کارش بدانند و یادآور شوند که دولت چه تحویل گرفت و چه تحویل داد. و خود دولتی‌ها در ورود به نیمه‌دوم عمر دولتمداریشان نیز باید این واقعیت را بپذیرند که می‌شود بسیار بهتر عمل کرد. بی‌شک عملکرد دولتی‌ها در مجموع خوب بود و البته می‌توانست بسیار بهتر نیز باشد . این بهتر بودن می‌تواند در دولت بعدی و از تابستان سال جاری به واقعیت بدل شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار