۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۹:۴۵
کد خبر: ۸۲۶۴۸
Kargah Ravesh Tajhghigh - Kashi (4)

دوره دوم مدرسه روش تحقیق پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی دانشگاه علامه طباطبائی با تدریس محمدجواد غلامرضا‌کاشی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه در زمینه تحلیل گفتمان برگزار شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مدرس تحلیل گفتمان کارگاه روش تحقیق، پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا بیان کرد: در میان نزدیک به 15 کارگاه تحلیل گفتمانی که در آن‌ها به عنوان مدرس حضور داشته‌ام این کلاس دومین کارگاهی بود که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


وی با اشاره به اینکه معمولاً در کارگاه‌های تحلیل گفتمان ابتدا مباحث نظری و نظریه‌های موجود در این زمینه را درس می دادم و بعد سراغ روش‌های عملیاتی می‌رفتم، افزود: در کارگاه روش تحقیق، پژوهشکده فرهنگ‌پژوهی ابتدا به سراغ فعالیت‌های کاربردی و عملی رفتم و بعد موضوع‌های نظری را بیان کردم و استنباط خودم این بود که در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌ام.


کاشی اضافه کرد: البته برای موفقیت و تأثیرگذاری این کارگاه تحلیل گفتمان، شرکت‌کنندگان بایستی در آن ابراز نظر کنند اما زمانی که خودم را با گذشته مقایسه می‌کنم وضعیت بهتر بوده است.


وی با بیان اینکه ترکیب افراد شرکت کننده در این کارگاه تحلیل گفتمان متنوع بود، تصریح کرد: به نظرم وقتی تعداد شرکت‌کنندگان در چنین کارگاهی از 15 نفر بیشتر شود، اداره آن سخت و مشکل است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: شاید نصف بیشتر کسانی که در این کارگاه شرکت کردند، منفعل بودند و هر کاری که بنده کردم تا فعال شوند، میسر نشد که بهتر بود تعداد شرکت‌کنندگان در چنین کلاس‌ها و کارگاه‌هایی کمتر باشد.


وی اظهار کرد: اینگونه کلاس‌ها همگن نیستند و بهتر بود ابتدا یک امتحان تعیین سطح مانند آزمون کلاس‌های زبان برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شد تا ترکیب و سطح علمی هر یک از آن‌ها مشخص می‌شد.


کاشی با بیان اینکه در این کارگاه تحلیل گفتمان کسانی که علوم انسانی خوانده بودند با مباحث مطرح شده بهتر همراهی می‌کردند، گفت: برخی‌ها نیز که دارای تحصیلات زبان و ادبیات بودند نیز با بنده به دشواری همراهی می کردند.


وی خاطرنشان کرد: بهتر بود که شرکت‌کنندگانی که در رشته‌های علوم انسانی تحصیل کردند در یک کلاس و مابقی در کلاس دیگری سازمان‌دهی می‌شدند تا بنده کارگاه را بهتر مدیریت کرده و در نتیجه عملکرد موفق‌تری داشتیم.


گفتنی است علاوه بر یک کارگاه با تدریس خانم ماری هلن پِیر، سه کارگاه نظریه مبنایی، روش تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان به ترتیب توسط آقایان محمدسعید ذکایی، احمد گل‌محمدی، محمدجواد غلامرضاکاشی بر اساس بنیان‌های مطرح شده در کارگاه نخست به ارائه تفصیلی یکی از روش‌های تحلیل داده کیفی و چگونگی اجرای آن می‌پردازند.


در پایان این مراسم آقای کاشی از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) بازدید و از نزدیک با روند فعالیت‌های خبری این سایت آشنا شدند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار