۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۰۴
کد خبر: ۸۲۴۳۰
hamlonaghl vaertbatat (92)

مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه در نشست «روز ملی ایمنی و حمل و نقل» اظهار کرد: ما در قبال بحث ایمنی، با مسئله‌ای چند وجهی روبهرو هستیم که نمی‌توانیم آن راکاملا فنی، اجتماعی یا ارتباطی بببنیم، به همین دلیل لازم است که ما به گفت‌وگو پرداخته و از بعدهای متفاوت به این مسئله بپردازیم.


به گزارش عطنا، دکتر هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی وارتباطات در نشست «روز ملی ایمنی و حمل و نقل» که روز سه‌شنبه، 12 اردیبهشت‌ماه به همت گروه ارتباطات و حمل و نقل انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و وبسایت تین‌نیوز در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد به اهمیت ارتباطات در حمل و نقل و ایمنی پرداخت.


خانیکی در سخنانی گفت: با توجه به اینکه دغدعه اصلی من موانع گفت‌وگو در جامعه است، می‌دانم که قرار دادن فعالان مختلف در کنار یکدیگر بسیار سخت است، اما درباره اهمیت این نشست باید بگویم که برگزاری این نشست باعث کاهش چند شکاف شده است.


وی ادامه داد: نخستین شکاف، در حوزه‌های حرفه‌ای و آکادمیک ما وجود دارد به طوری که روزنامه‌نگاران حرفه‌ای با نهاد علمی کمتر مرتبط‌اند و نهادهای علمی نیز متقابلاً با حوزه‌های تخصصی در ارتباط نیستند.


خانیکی با اشاره به وجود شکاف در بین ساحت‌های دولتی و غیر دولتی هم اضافه کرد: گسست دیگری نیز در میان انجمن‌های علمی، مدنی و تخصصی وجود دارد، نکته مهم در این بین توجه به این امر است که نهادهای بسیاری در کشور وجود دارند، ولی این نهاد ها زمانی موثر هستند که بتوانند یکدیگر را پیدا کنند؛ این انجمن‌ها و نهاد بسیار زیاد هستند و گاه از نهادهای رسمی نیز قوی‌تر و دارای عملکرد بهتری هستند.


خانیکی تصریح کرد: گسست بعدی در بین حوزه‌های مختلف آکادمیک وجود دارد، بسیاری از مباحث از جمله موضوع ایمنی‌ها را باید از دید جامعه‌شناسانه و ارتباطی نیز نگاه کرد، زیرا این مباحث می‌تواند در بحث مدیریت‌ها و در کاهش مسئله کمک کند، به همین دلیل، پرداختن به مبحث اجتماعی بیش از مبحث فنی می‌تواند مشکل‌ها را کاهش دهد


این استاد دانشگاه با اشاره به اشتراک نظر بین نهادهای مختلف برای حل یک مسئله اجتماعی، گفت: خیلی وقت‌ها بین ما دانشگاهیان و پلیس که سعی می‌کرد از دید انتظامی به یک مسئله بپردازد، اتفاق نظر وجود داشت و هر یک از ما به یک بعد از مسئله می‌پرداختیم و این خود دلیلی مبرهن بر این است که حرف‌های مشترکی می‌تواند بین نهاد‌های مختلف با یکدیگر از جمله بخش ارتباطات و حمل‌ونقل وجود داشته باشد.


 



رسانه تنها قسمتی از مفهوم وسیع ارتباطات است



خانیکی اضافه کرد: ارتباطات در دوره جدید اهمیت بسیاری پیدا کرده است که از دید ما تنها بخش کوچکی از آن را رسانه‌ها تشکیل می‌دهند و باید گفت که ارتباطات بسیار وسیع‌تر از پخش پیام‌هاست.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه رسانه‌ها در جا تبدیل به بوق تبلیغاتی یا دوایی برای درد‌ها می‌شوند، ادامه داد: من رسانه‌ها را بخش کوچکی از مبحث ارتباطات می‌دانم؛ اگر مفهوم ارتباطات شکل بگیرد، ابعاد اجتماعی این ارتباط نیز برجسته می‌شود، ما باید بدانیم که چقدر اعتماد در میان مخاطبانی که می‌خواهیم به آنها اطلاع‌رسانی کنیم وجود دارد، به عنوان مثال در ایام نوروز اطلاع‌رسانی پلیس راه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد درحالی که در شرایط دیگر ممکن است این اتفاق صورت نگیرد.


خانیکی با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع اگر اعتماد به دستگاه‌های رسمی وجود داشته باشد می‌تواند به بحث ایمنی‌ها کمک کند، عنوان کرد: عامل ارتباطات که دارای ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است، منجر به شکل‌گیری سرمایه اجتماعی می‌شود و در نهایت نیز باعث می شود که اعتماد، مشارکت و همبستگی ایجاد شود، ولی باید گفت که در صورت برجسته شدن این موارد است که می‌توانیم به اهمیت ارتباطات پی ببریم.


وی با اشاره به تعریف مرحوم دکتر مجید تهرانیان از ارتباطات، ادامه داد: دکتر تهرانیان در تعریف ارتباطات و توسعه، ارتباطات را انتقال پیام، کالا و انسان می‌داند و این در حالی است که ما ارتباطاتی‌ها تنها بر روی انتقال پیام تمرکز کرده‌ایم و از سایر موارد مغفول مانده‌ایم و به همین دلیل منتظر هستیم که ببینیم این پیام‌ها از جانب رسانه‌های مختلف تا چه حد منتقل می‌شود.


خانیکی افزود: اگر این سه‌گانه ارتباطی اهمیت یابد می‌توان به بحث ارتباطات در ایمنی‌ها بپردازیم و آن را از ابعاد مختلف بررسی کنیم.


مدیرگروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه وقتی آمار تصادفات در میان افغانی‌های مقیم ایرانی بالا باشد، یکی از دلایل آن مسئله اقتصادی است، اظهار کرد: به عنوان مثال، افرادی که به دلیل عدم داشتن اقامت به صورت انبوه، سوار ماشین می‌شوند و از جاده‌ای ممنوع تردد می‌کنند، خیلی اوقات دچار تصادف می‌شوند و باید گفت که این تصادقات به بعد سوم ارتباطات که انتقال انسان است مربوط می‌شود.


این استاد ارتباطات و توسعه با اشاره به اینکه ما به این مسئله که افراد کشته شده در جاده‌ها چه کسانی هستند، کمتر توجه کرده ایم، افزود: ما در قبال بحث ایمنی، با مسئله‌ای چند وجهی روبه‌رو هستیم که نمی‌توانیم آن راکاملا فنی، اجتماعی یا ارتباطی بببنیم، به همین دلیل لازم است که ما به گفت‌وگو پرداخته و از بعدهای مختلف به یک مسئله بپردازیم.


خانیکی با اشاره به اینکه نخستین کار ما متوجه کردن جامعه است، اظهار کرد: برگزاری این قبیل نشست‌ها، سخنرانی‌ها، هم‌اندیشی‌ها و همایش‌ها، جامعه، نظام و دولت ما را درگیر این کار می‌کند.


وی در پایان با اشاره به همکاری دو جانبه خود با بهزیستی، خاطرنشان کرد: ما توانستیم با همکاری بین انجمن خود و بهزیستی، هم هزینه آنها را کاهش دهیم و هم خود نیز با برقراری این همکاری با دیوار بلند و بی روح آکادمیک روبه‌رو نباشیم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار