۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۲۸
کد خبر: ۸۱۶۶۹
neshast daneshgah bedoon marz daneshjooyan (44)

رشته‌های علوم انسانی می‌توانند بر روی تغییر نگرش و رفتار آدم‌ها تاثیر گذاشته و در سه سطح پیشگیری، حمایت و ارتقای به افراد کمک کنند، همچنین این رشتهها بیشترین فرصت کارآفرینی را دارند و هدف از برگزاری نشست «دانشگاه بدون مرز»، آشنایی دانش‌آموزان با فضای دانشگاه و رشته‌های موجود است تا با یک شناخت کامل و آگاهانه انتخاب رشته کنند.


به گزارش عطنا، نشست علمی-پژوهشی «دانشگاه بدون مرز» با محوریت «جایگاه علوم انسانی و معرفی اجمالی چند رشته پرطرفدار» و با حضور تعدادی از دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی گروه علوم اسنانی منطقه 5 به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و همکاری معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، یکشنبه10 اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی این دانشگاه برگزار شد.


در این مراسم احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، کیومرث فرحبخش، روان‌شناس و مدیر گروه مشاوره و حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه حضور داشتند.


در ابتدای این نشست، احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص هدف از برگزاری این نشست، گفت: هدف دانشگاه علامه از این نشست که با همکاری معاونت فرهنگی برگزار می‌شود، آشنایی دانش‌آموزان با فضای دانشگاه و رشته‌های موجود است تا با یک شناخت کامل و آگاهانه دست به انتخاب رشته بزنند.


او ادامه داد: همه رشته‌های علوم انسانی ارزش و شأن خود را داشته و این کار باید در دانشکده‌های دیگر هم تکرار شود تا دانش‌آموزان با همه رشته‌های علوم انسانی آشنا شوند.


برجعلی به معرفی دانشگاه علامه پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه علامه جزء سیزده دانشگاه برتر است که دو هزار و 800 دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و به همین دلیل اکثر دانشجوهایی که اینجا در رشته روان‌شناسی و علوم تربیتی تحصیل می‌کنند، نخبه هستند.


وی افزود: پنجاه درصد از دانشجویان رشته روان‌شناسی از علوم تجربی، بیست و پنج درصد از رشته ریاضی و بیست و پنج درصد نیز از رشته علوم انسانی( اکثراً از مدارس تیزهوشان) هستند.



رئیس دانشکده روان‌شناسی گرایش‌های رشته‌های این دانشکده را معرفی و بیان کرد: در رشته روان‌شناسی، روان‌شناسی تربیتی، استثنایی، بالینی، عمومی؛ در رشته مشاوره، تحصیلی، شغلی، خانواده، توان‌بخشی؛ در علوم تربیتی، برنامه‌ریزی درسی، برنامه‌ریزی آموزشی و منابع انسانی را داریم. ضمن‌آنکه رشته‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، فلسفه و تعلیم و تربیت اسلامی از دیگر رشته‌های این دانشکده هستند.


وی ادامه داد: این دانشکده تعداد 64 عضو هیئت علمی دارد که جزء استادان برتر و مؤلفان کتاب‌ها هستند این در حالی است‌ که اکثر دانشجوهای رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی می‌توانند وارد بازار کار شده و بی‌نیاز از استخدام دولتی باشند و در سایر رشته‌ها به عنوان عضو هیئت علمی استخدام و یا جذب پژوهشکده‌ها می‌شوند، بنابراین افق کار روشن است.



کمک علوم انسانی در سه سطح پیشگیری، حمایت و ارتقا


برجعلی با بیان اینکه علوم انسانی معمولاً در جامعه خیلی شناخته شده نیست، اذعان کرد: تفکر در حوزه توسعه همه‌جانبه ما را به کیفیت رشته علوم انسانی می‌رساند، لذا بیشتر مشکلات ما در حوزه رفتار ترافیکی، آپارتمان‌نشینی، رفتار شهروندی و مواردی از این قبیل، ناشی از مشکلات فرهنگی است و متخصصان علوم انسانی می‌توانند آن را حل کنند.


او اضافه کرد: تمام مشکلات ما در توسعه‌نیافتگی، مسائل انسانی هستند به همین دلیل علوم انسانی در جامعه مادر و تعیین‌کننده است؛ مراجعه خانوادها، مدرسه‌ها و مردم به روان‌شناسان و مشاوران نشان‌دهنده این است که صرفاً برای حل اختلافات نزد مشاور نمی‌آیند بلکه هدف ارتقاء زندگی است.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه علوم انسانی در سه سطح پیشگیری، حمایت و ارتقاء می‌تواند به ما کمک کند، گفت: رشته‌های علوم انسانی بسیار مهم‌اند و می‌توانند بر روی تغییر نگرش و رفتار آدم‌ها کار کنند به همین دلیل این کار بسیار سختی است.


وی افزود: یکی از متخصصان اقتصاد گفته بود که من 32 سال است که قلم زدم و دنبال تغییر رفتار مسئولان سیاسی و برنامه‌ریزان کشور بودم و به این نتیجه رسیدم که من باید به جای آنها روی کودک کار کنم یعنی اگر ما بخواهیم فرهنگ کاری را رواج دهیم باید از مقطع دبستان و پیش‌دبستانی آغاز کرده و به عبارتی پیشگیری مقدم بر درمان است.


برجعلی ادامه داد: تمام پژوهش‌های انجام شده نشان‌دهنده این است که پیشگیری یک موضوع مهم است و  روان‌شناسی علم کنترل و پیشگیری و توصیه رفتار است.


او با بیان اینکه مهم‌ترین بحث روزمره‌ همه ما بحث تعامل با دیگران است، گفت: روان‌شناسان به دلیل پیچیدگی زندگی امروز که نشان‌دهنده این است که بسیاری اوقات با رفتارهای ساده و خطی نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم، می‌توانند به ما کمک کنند. مثلاً در یک رفتار تجاری اگر پیچیدگی لحاظ نشود، منجر به شکست در رفتار می‌شود.


رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: حدود 54 گرایش در روان‌شناسی داریم؛ در روان‌شناسی آموزشی توجه به حالت عاطفی و شخصیت مخاطب است، همچنین بسیاری از مسائل ما ماهیت اجتماعی دارد که که روان‌شناسان اجتماعی بر روی این مسئله کارهای اساسی می‌کنند.


 او در ادامه به روان‌شناسی شخصیت اشاره و اظهار کرد: این روان‌شناسی مهم و نقش ازریابی و تشخیص قوت‌ها و ضعف‌های آدم‌ها را بر عهده دارد، مثلاً قاضی‌ها را ارزیابی شخصیتی می‌کنیم به این معنا که یک قاضی می‌تواند عالم و آگاه باشد ولی از لحاظ شخصیتی عصبی و کم‌حوصله باشد، همچنین وجود پانزده میلیون پرونده قضایی در کشور نشان‌دهنده این است که به روان‌شناس شخصیتی نیاز داریم.


برجعلی در پایان سخنانش تأکید کرد: اگر علوم انسانی در صدر باشد خیلی از نظام‌ها و برنامه‌های ما درست و اصلاح شده و جامعه ما جامعه نرم‌تری خواهد شد، بنابراین مسائل خرد و کلان ما درگیر علوم انسانی است.



«دانشگاه بدون مرز» یعنی ارتباط دانشگاه با مسائل اجتماعی



در ادامه نشست، حسین سلیمی بجستانی، معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: هدف عمده از برگزاری این نشست و دعوت از دانش‌آموزان، شناسایی استعدادهای ناب، آشنایی با دانشگاه علوم انسانی، رشته‌ها و مقاطع مختلف و میزان تأثیرگزاری این رشته‌ها است.


وی افزود: عبارت «دانشگاه بدون مرز» به این معنی است که در دانشگاه به روی جامعه باز شود و با مسائل اجتماعی ارتباط برقرار کند و وظیفه ما این است که رشته‌ها را به نحو احسن معرفی کرده تا دانش‌آموزان انتخاب مناسبی داشته باشند.



رشته‌های علوم انسانی بیشترین فرصت کارآفرینی را دارند


کیومرث فرحبخش، روان‌شناس و مدیر گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی نیز در ادامه، گفت: همانطور که دانشگاه صنعتی شریف در حوزه علوم ریاضی سرآمد است، در رشته علوم انسانی نیز دانشگاه علامه برترین دانشگاه است.



فرحبخش ادامه داد: در قدیم، کشاورزی شغل غالب بوده و در دوره انقلاب صنعتی، صنایع حاکم شدند اما در دوره بعد از انقلاب صنعتی، مشاغل خدماتی رو به گسترش بوده که در این مشاغل نوآوری، کارآفرینی و خلاقیت حاکم است.


وی افزود: مشاغل خدماتی عمدتاً رشته‌های علوم انسانی هستند، بنابراین فرصت‌های شغلی برای این علوم در آینده بیشتر است. ضمن‌آنکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های ریاضی و علوم تجربی سر از رشته‌های علوم انسانی در می‌آورند، بنابراین رشته‌های علوم انسانی بیشترین فرصت کارآفرینی را دارند.


مدیر گروه مشاوره دانشگاه علامه، خاطرنشان کرد: تمام رشته‌های علوم انسانی در جامعه کاربرد داشته و خط‌مشی‌های جامعه اعم از خوشبختی و بدبختی توسط اندیشمندان علوم انسانی تعیین می‌شود، مثلاً بسیاری فکر می‌کنند رشته تاریخ کاربرد ندارد و صرفاً داستان گذشتگان است در حالی‌که در دنیای غرب و کشورهای پیشرفته تمام تصمیم‌گیری‌ها و تاریخ‌های یک سازمان توسط مورخان آن ثبت می‌شوند.


نشست علمی-آموزشی دانشگاه بدون مرز با حضور دانش‌آموزان مقطع دبیرستان گروه علوم انسانی منطقه 5 و به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به خصوص مدیریت نظارت و ارزیابی و همکاری معاونت آموزشی این دانشگاه برگزار شد.


گفتنی است پایان این برنامه با پرسش و پاسخ دانش‌آموزان همراه بود.


گزارش تصویری این مراسم را در اینجا ببینید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار