۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۲۷
کد خبر: ۸۱۱۷۴
kargah-naghibosadat-1

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مناظره بر مبنای تقابلی مبتنی بر اعداد، ارقام، آراء و استدلال‌های منطقی استوار است بنابراین باید بپذیریم کسانی که وارد مناظره می‌شوند به دنبال به چالش کشیدن یکدیگر هستند که این یک وضع ایده آل برای نمایش دموکراسی است.


به گزارش عطنا، سید رضا نقیب‌السادات در گفت‌وگوی اختصاصی با صداوسیما با بیان اینکه مناظره یک گفت‌وگوی استدلالی برای به چالش مناظره اعتماد مردم به نظام و مشارکت انتخاباتی را افزایش می‌دهدکشیدن طرف مقابل است، افزود: وقتی در یک مناظره مبنا بر بیان ضعف‌ها باشد این تخریب نیست، زیرا همه نامزدها می‌توانند مبنای ورودشان به گفت‌وگو را بر ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های طرف مقابل بگذارند و اعلام برنامه‌های خودشان را از این نقطه شروع کنند.


وی ادامه داد: ممکن است مناظره‌ها از جهتی با روحیه انتقادگری مواجه باشد که این یک اصل است و باید بپذیریم که طرف مقابل آمده تا خودش را بر کرسی بنشاند و موقعیت خودش را تثبیت کند اما به نظر می‌رسد که ورود به مسائل اخلاقی و حریم شخصی افراد در انظار عمومی و ارائه آمارهای نادرست وجه خوبی ندارد.


استاد ارتباطات و تبلیغات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مناظره‌ها در غرب صرفاً در ایام انتخابات و عمدتاً برای افشاگری و رسوایی در انظار عمومی با بی اخلاقی کامل و با هدف تخریب طرف مقابل صورت می‌گیرد در حالی که مناظره‌ها در کشور ما باید با توجه به اینکه معیار و ارزش‌های اسلامی حاکم است می‌تواند آن بی اخلاقی‌های غرب را نداشته باشد.


وی افزود: تجربه ثابت کرده است که گاهی نامزدها برای به نمایش گذاشتن ضعف‌های طرف مقابل ممکن است حریم‌ها را بشکنند اما این یک قاعده نیست و ممکن است به شکل یک استثنا بروز کند بنابراین مناظره‌ها می‌تواند افزایش نشاط سیاسی جامعه را منجر شود و این افزایش نشاط افزایش مشارکت عمومی را به همراه خواهد داشت که این افزایش مشارکت هم به نوعی نشانگر یک اعتماد عمومی است.


نقیب‌السادات گفت: مناظره در جمهوری اسلامی ایران که یک مدل جدید حکومتی در دنیا ایجاد کرده و یک نوع دموکراسی مردم سالاری دینی را نمایندگی می‌کند، با دیگر کشورهای اسلامی حوزه خلیج فارس که عمدتاً پادشاهی و دیکتاتوری اداره می‌شود متفاوت است زیرا ما می‌دانیم این مناظره‌ها نوعی اعتماد به مردم و بالا بردن شعور سیاسی آنهاست که در نتیجه تراز گفتمانی کشور را در بین کشورهای دنیا بالا می‌برد.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی یک مناظره می‌تواند جنبه‌های مثبت زیادی داشته باشد از جمله این که می‌تواند منجر به رهایی افکار عمومی از سردرگمی شود، ضعف‌ها و قلمرو ناکارآمدی‌های یک کشور را به نمایش بگذارد و الگویی برای سایر کشورها شود.


نقیب‌السادات با بیان بحث‌های اخیر در خصوص ضبطی یا زنده پخش شدن مناظره‌ها گفت: قرار بود مناظره‌ها بنا به دلایل مختلف امنیتی ‏یا اینکه مبادا وجه کشور در انظار بین‌المللی تخریب شود، ضبطی پخش شود اما وقتی طرفین مناظره بدون پرداختن به جنجال‌ها، تخریب و سیاه نمایی، چارچوب و اصول مناظره را رعایت کنند و واقعاً با منطق و استدلال ظاهر شوند تفکر مردم خیلی بیشتر به این سمت می‌رود که چطور باید مشارکت حداکثری کنند.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: مناظره‌ها جایگاهی هستند برای اینکه ما آمار صحیحی را در اختیار مردم قرار دهیم اما شاید یکی از جایگاه‌هایی که مردم می‌توانند انتظار آمار درست از عملکرد کشور داشته باشند همین مناظره هاست.


نقیب‌السادات افزود: مناظره خوب می‌تواند محک مشارکت مردم باشد و در عین رعایت اصول اخلاقی زمینه مشارکت حداکثری مردم را فراهم کند و این مشارکت به معنی اعتقاد به حاکمیت و اعتماد به نظام است و طبق گفته مقام معظم رهبری ما با این کار می‌توانیم مشارکت آگاهی و اعتماد مردم به نظام بالا ببریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار