۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۲:۴۸
کد خبر: ۷۹۸۸۷
Kargah Haye BeynolMelali Takhassosi Hoghooghi (39)

بهزاد رضوی‌فرد در افتتاحیه نشست مشترک با استادان دانشگاه پواتیه فرانسه گفت: از سال‌ 92 به بعد و با گرایش جدی وزارت علوم مبنی بر پیوستن به جریان جهانی‌سازی آموزش عالی، دانشگاه علامه دست گروه‌های علمی برای مطالعات تطبیقی و تعاملات دانشگاهی بین‌المللی را بازتر کرده است.


به گزارش عطنا، دکتر بهزاد رضوی‌فرد، معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی روز دوشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه در افتتاحیه نشست حقوق جزا و جرم شناسی این دانشگاه با انستیتوی علوم جنایی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه «پواتیه» فرانسه به ایراد سخنرانی پرداخت.


رضوی‌فرد گفت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی بین‌الملل در این سطح بی‌سابقه و قابل تقدیر است و حضور رئیس دانشکده حقوق دانشگاه پواتیه فرانسه، نشان دهنده تمایل جدی طرفین برای همکاری‌های بیشتر است.


وی با بیان اهمیت حقوق کیفری، ادامه داد: حقوق کیفری از یک سو به عنوان گرانیگاه و محل تبلور ارزش‌ها و باور‌های بنیادین هر جامعه، قاعدتاً حاکمیتی است زیرا دولت‌ها امروزه وظیفه حمایت از این ارزش‌ها را بر عهده گرفته‌اند و از سوی دیگر یک رشته ملی محسوب می‌شود، چون ارزش‌های ملی و نحوه حمایت از آن‌ها از یک جامعه به جامعه دیگر متفاوت است.


رضوی‌فرد تصریح کرد: حقوق کیفری کشور‌ها در چارچوب جهانی شدن اقتصاد، سیاست و تعاملات دیگر کم یا بیش به سوی نزدیک شدن پیش می‌روند و این همگرایی و نزدیک شدن به خصوص در حوزه حقوق عمومی و حقوق جزاء بیشتر دیده می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: با وجود تحولاتی همچون چند ملیتی شدن مجرم‌ها و قربانیان آن‌ها و از سوی دیگر تأکید اسناد سازمان ملل متحد که همواره از اعضای خود خواسته تا سیاست جنایی را در جهت سرکوب جرم و جنایت‌های جهانی شده تنظیم کنند بیشتر شده است.




در راستای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی، اقدام اول امضای تفاهم‌نامه همکاری بین موسسه «ماکس پلانک» آلمان و اقدام دوم همکاری با دانشگاه پواتیه فرانسه و موسسه علوم جنایی این دانشگاه بود که منجر به امضای دو تفاهم‌نامه بین دو دانشگاه شد.



معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تجربه تحصیلی خود در دانشگاه  فرانسه، اظهار کرد:  زمانی که در دانشکده حقوق دانشگاه پواتیه فرانسه، مشغول تحصیل در مقطع دکتری شدم، جدیت در مطالعات تطبیقی و ارائه رساله‌های دکتری تطبیقی را دوچندان دیدم.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: در همین دوره برای من مشخص شد از رهیافت این مطالعات تطبیقی واقعاً به دنبال بهره‌مندی و ارتقای نظام مطالعات حقوق تطبیقی و نظام حقوقی خود هستند و از آنجا که حقوق تطبیقی هدفی جز نزدیک کردن نظام‌های حقوق کیفری برای درک بهتر و مفید تر میان آنها ندارد، دریافتم که خواست آن‌ها برای درک نقاط اشتراک و بهره مندی از سایر ویژگی‌های نظام‌های حقوقی دیگر جدی است.


رضوی‌فرد خاطرنشان کرد: در این راستا و به ویژه از سال‌های 1392 به بعد و با گرایش جدی و آشکار وزارت علوم مبنی بر پیوستن به جریان جهانی‌سازی آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی با تأسیس دفتر همکاری‌های بین‌المللی، دست گروه‌های علمی را برای مطالعات تطبیقی و تعاملات دانشگاهی بین‌المللی بازتر کرده است.


وی افزود: همین امر موجب فعالیت و پیشنهاد جدی گروه حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در راستای هم‌افزایی گسترده بین‌المللی است.



رضوی‌فرد به اقدامات دانشگاه علامه طباطبائی در راستای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت:  اقدام اول امضای تفاهم‌نامه همکاری بین موسسه «ماکس پلانک» آلمان و اقدام دوم همکاری با دانشگاه پواتیه فرانسه و موسسه علوم جنایی این دانشگاه بود که منجر به امضای دو تفاهم‌نامه بین دو دانشگاه شد.


وی با بیان اینکه بعد از این دو تفاهم‌نامه، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی موفق شد برای گروه حقوق بین‌الملل مسئولیت شعبه انجمن منطقه‌ای را دریافت کند، بیان کرد: با حمایت‌های جدی دکتر موذن‌زادگان و همچنین دکتر زمانی در عرصه حقوق بین‌الملل، بنده مأمور شدم مجموعه نشست‌ها و جلسات علمی در حوزه حقوق جزا و بین‌الملل را پیگیری کنم.


معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع ادامه داد: موفق شدیم برای اولین بار در سال 1393 میزبان دو نفر از استادان دانشگاه پواتیه در نشستی سه روزه برای ارائه آخرین دست‌آورد‌های نظام حقوق کیفری فرانسه باشیم.


رضوی‌فرد با بیان اینکه امروز مفتخریم برای دومین بار شاهد پیشرفت این همکاری‌ها باشیم، افزود: توسعه نشست‌ها و کارگاه‌ها به سه روز سخنرانی و بحث تخصصی گروه‌های علمی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت همزمان، کاری بی‌سابقه و درخور تقدیر است.


وی با اشاره به سطح حضور استادان دانشکده حقوق دانشگاه پواتیه فرانسه در این نشست، بیان کرد: حضور ریاست دانشکده حقوق پواتیه فرانسه، آقای «پروفسور لاگرانژ»، مدیر گروه حقوق خصوصی و مسئول روابط بین‌دانشگاهی این دانشگاه، نشان از جدیت اراده همکاری آنان دارد.


رضوی فرد در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم این نشست‌ها در راستای تعالی علوم‌انسانی بومی در ایران و پیشرفت حقوق ایرانی-اسلامی و همچنین تعامل سازنده با نظام‌های بزرگ حقوقی دنیا که فرانسه یکی از آن‌ها است ادامه پیدا کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار