۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۲۵
کد خبر: ۷۹۳۳۶
hamayesh-solh-irani-eslami-falahat-pishe-falahat pishe-7

چندی پیش به دستور ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا، نیروی نظامی این کشور به یک پايگاه نظامي در سوريه حمله کرد که این اتفاق در رسانه‌های جهان واکنش‌هایی را داشت و بسیاری از این رسانه‌ها به تحلیل این جمله نظامی پرداختند.


به گزارش عطنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی که در روزنامه آرمان امروز منتشر کرد به بررسی حمله آمریکا به یک پايگاه نظامي در سوريه پرداخت که در ادامه با هم می‌خوانیم.


اقدام اخير آمريكا درحمله به يك پايگاه نظامي در سوريه در راستاي اجراي نظريات ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا است. ترامپ پيشتر ادعاهايي را مبني بر آنكه ايالات متحده بايد از توان نظامي خود براي گسترش نفوذ در مناطق مختلف استفاده كند، مطرح كرده بود.


 انفجار شيميايي ادلب سوريه اين فرصت را براي ترامپ فراهم آورد تا از قواي نظامي آمريكا در راستاي راهبرد مدنظر خود استفاده كند و پايگاه هوايي سوريه را هدف قرار دهد. ترامپ با فرماني كه صادر كرد، سنت اقدامات نظامي گذشته آمريكا را زيرپا گذاشت. پيش‌تر آمريكايي‌ها براي انجام حمله نظامي، ديگر كشورها يا حداقل متحدان خود را در جريان امر قرار مي‌دادند يا اينكه تلاش مي‌كردند از مسير شوراي امنيت و فصل هفتم منشور ملل متحد اقدام نظامي خود را دنبال كنند، اما در تجاوز اخير به سوريه اين اصول از جانب ترامپ رعايت نشد تا رئيس‌جمهور جديد آمريكا رويكرد يكجانبه گرايانه‌اش را به رخ متحدان و مخالفان آمريكا بكشد.


به‌طور طبيعي كرملين در اين رابطه از راهبرد سياسي و مديريت امور استفاده خواهد كرد تا مانع از پيشروي آمريكا در راستاي رسيدن به اهدافش شود وشعله‌هاي تنش و بحران بيش از اين فراگيرتر نگردد. يكي از اهداف عمده آمريكا از حمله به پايگاه نظامي سوريه، روحيه دادن به متحدان شكست خورده و به آبروي رفته آمريكا در جريان تحولات راهبردي سوريه بالاخص رژيم صهيونيستي و تركيه بود.


 رئيس‌جمهور آمريكا فرمان ناپخته‌اي صادركرده است و يكي ديگر از اهداف عمده آمريكا درحمله به پايگاه هوايي ارتش سوريه در استان حمص، ترساندن ديگر كشورها از راهبرد نظامي‌اش است. مقامات ايران نيز به اين اقدام غير حقوقي آمريكا واكنش نشان دادند و قرار است در نخستين جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس موضوع حمله نيروي دريايي ارتش آمريكا به پايگاه نظامي سوريه مورد بررسي قرار مي‌گيرد.


 هنوز جزئيات حمله آمريكا به يك پايگاه هوايي سوريه افشا نشده است. حمله آمريكا به سوريه اوضاع را پيچيده مي‌كند. دونالد ترامپ ادعاهايي براي تغيير اقتدارآميز نظم جهاني مطرح كرده بود و به دنبال بهانه‌اي بود تا قدرت نظامي آمريكا را به رخ بكشد. كشورهاي حامي تروريسم مانند رژيم صهيونيستي و عربستان كه نتوانسته بودند گروه‌هاي تروريستي مانند داعش و النصره را به خوبي رهبري كنند اكنون به اقدام نظامي دولت ترامپ اميدوار شده و از اين موضوع ابراز خرسندي مي‌كنند.


ترامپ به خوبي مي‌داند كه در سوريه با رقيب مقتدري مانند روسيه روبه‌روست و ادامه چنين عملياتي مي‌تواند به باتلاقي براي نيروهاي آمريكايي حاضر درمنطقه تبديل شود


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار