۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ۰۶:۲۶
کد خبر: ۷۶۴۹۵
Didar bas moavenan vezarat kar (3)

عیسی منصوری در نشست مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه فاجعه‌ای که در حال رُخ دادن بوده، این است که حرف‌های که ۴۰ سال قبل خوانده‌ایم را داریم به خُورد مردم می‌دهیم، خاطرنشان کرد: حرف جدید در این زمینه را باید دانشگاه بیان کند. 


به گزارش عطنا، عیسی منصوری، چهارشنبه 25 اسفندماه در نشست مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی با معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن شورای ریاست این دانشگاه، بیان کرد: صراحتاً می‌گویم انتظار من بیشتر از آن چیزی است که توسط مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی در این جلسه مطرح شد.



دانشگاه علامه طباطبائی نباید الگوهای قبلی را تکرار کند


وی با بیان اینکه به هر حال دانشگاه علامه پیشرو در حوزه علوم انسانی است و انتظار ما این است که ورود آن‌ها به بحث فراگیرتر از این باشد، گفت: اینکه ما مراکز رشد و نوآوری، هدایت شغلی و کارآفرینی ایجاد کنیم و وزارتخانه چه کمکی می‌تواند به ما بکند، بخشی کوچکی از واقعیت ماجرا است.


منصوری افزود: روحیه من در چنین نشست‌هایی رد یا قبول نیست بلکه طرح نظر است تا بتوانیم یک جمع‌بندی و در نهایت تصمیم‌گیری مناسب داشته باشیم.


وی با بیان اینکه دانشجو را باید درست آموزش داده و به نقطه‌ای مطلوب برسانیم و سپس او را در مرکز رشد و نوآوری کمک کنیم، تصریح کرد: نمی‌شود که ساز و کار و نظام آموزش من یک چیز دیگری باشد و از طرف دیگر به دنبال کارآفرینی و هدایت شغلی باشیم و از دلِ این کار اصلاً کارآفرین درنمی‌آید.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در زمینه‌هایی چون کارآفرینی، هدایت شغلی و مرکز رشد و نوآوری و مواردی از این قبیل تنها بخشی از کار در حوزه اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است.


وی با بیان اینکه در اینگونه فعالیت‌ها باید نقطه اتصال را پیدا و بعد به برگزاری رویداد اقدام کرد، گفت: البته بنده در رد مرکز رشد و نوآوری و یا کارآفرینی حرف نمی‌زنم بلکه منظور من این است این موارد بخشی از یک فرآیند است و دانشگاه علامه طباطبائی نباید بیاید و الگو را تکرار کند بلکه باید نقش محوری داشته و نقطه اتصال را پیدا کند.



از دانشگاه‌های ما کارآفرینی و کسب‌و‌کار درنمی‌آید


منصوری درباره همین موضوع گفت: واقعیت این است که از دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های ما کارآفرینی و کسب‌و‌کار درنمی‌آید، دانشگاه شریف نیز به دلیل اینکه نخبه‌ها و استعداد‌های درخشان آنجا را انتخاب می‌کنند و جنس کار به صنعت نزدیکتر و به نوعی بالفعل است توانسته فعالیت هایی را انجام دهد.



وی اضافه کرد: بنده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف سراغ دارم که پنج زبان زنده دنیا را بلد است ولی ‌نمی‌تواند به عنوان یه دستیار ساده یک نوشته را تبدیل به پاورپوینت کرده و یا صورت جلسه بنویسد و این موارد را در یک مناطره به رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز گفتم.


منصوری با بیان اینکه لزوماً از دلِ دانشگاه کارآفرین بیرون نمی‌آید، گفت: دانشجویان قبل از ورود به حوزه اشتغال باید آموزش های مهارتی لازم را دیده باشند.


وی افزود: جنس آموزش باید کارآفرینانه باشد و باید در ذهن دانشجو و فرد به نوعی برجسته و هَک شود. ضمن‌آنکه در این حوزه مراکز رشد و نوآوری، هدایت شغلی و کارآفرینی می‌توانند فعالیت داشته باشند.



ارزش در اقتصاد کشور به سمت علوم انسانی می‌رود


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح کلاس تا کار که طیفی از فعالیت‌ها را برای دانشجویان در نظر گرفته است، بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که ما انجام دادیم، ارزش در اقتصاد کشور به سمت بخش خدمات می‌رود و هر چه به این سمت حرکت می‌کنیم، نقش‌آفرینی دانشجویان علوم انسانی بیشتر می‌شود.




بر اساس مطالعاتی که ما انجام دادیم، ارزش در اقتصاد کشور به سمت بخش خدمات می‌رود و هر چه به این سمت حرکت می‌کنیم، نقش‌آفرینی دانشجویان علوم انسانی بیشتر می‌شود.



وی افزود: بر اساس همین مطالعات و داده ‌ای رسمی رشته‌های علوم انسانی به خصوص در زمینه چاپ و نشر، گردشگری و حوزه IT البته از جنس تولید محتوا مورد استقبال بازار و جامعه قرار می‌گیرند. ضمن‌آنکه داستان نوآوری و کارآفرینی در حوزه علوم انسانی با مهندسی به خصوص در نوع ورود به مسئله متفاوت است.


منصوری خاطرنشان کرد: با شروع فعالیتم در وزارت کار در زمینه اشتغال و کارآفرینی چندین قرارداد پژوهشی با پژوهشگران که عضو هیئت علمی نیز بودند منعقد و هزینه آن نیز پرداخت شد ولی وقتی نتایج اولیه استخراج شد، مشاهده کردم همه اصطلاحاً کپی و پیست است. ضمن‌آنکه در بهترین وضعیت آن نتایج و وضعیت تحلیلی که پژوهشگر ارائه داده بود و نتیجه خروجی آن را بنده از حفط بودم.



پارادایم سیاست‌گذاری اشتغال عوض شده است


وی اذعان کرد: همه تحلیل‌ها در زمینه اشتغال که توسط اقتصاددانان و مدیریت‌ خوانده‌ها ارائه می‌شود به خصوص کتاب سال درمورد اشتغال همان فرمول‌های نرخ بی‌کاری است که همه آن را بلد هستیم و فقط در این کتاب و یا تحلیل‌ها عددها به روز و منتشر شده است که هیچ چیز جدیدی از آنها بیرون نمی‌آید.


منصوری با بیان اینکه برخی از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها در حوزه اشتغال مربوط به چهار دهه قبل است، گفت: این در حالی است که پارادایم سیاست‌گذاری اشتغال عوض شده است.


وی به جلسه هیئت دولت که در حوزه اشتغال که در آن برخی از وزراء و مسئولان نظرات خود را در این زمینه بیان کردند، اشاره و افزود: در این جلسه گفتم تمام حرف‌ها به خصوص حوزه سیاست‌گذاری اشتغال مربوط به 40 سال پیش و دهه 1350 است و بهتر است حرف‌های جدید بزنیم که بعد از این صحبت، اقتصاد‌دانان به بنده حمله و در همان ابتدا به رئیس‌جمهور نیز برخورد ولی واقعیت همین است.



برخی سیاست‌گذاری‌های اشتغال ما مربوط به دهه 1350 است



منصوری درباره همین موضوع با بیان اینکه فاجعه‌ای که در حال رُخ دادن بوده و این است که حرف‌های که 40 سال قبل خوانده‌ایم را داریم به خُورد، مردم می‌دهیم، خاطرنشان کرد: حرف جدید در این زمینه را باید دانشگاه بیان کند و به نظر من باید این گفت‌و‌گو‌ها و جلسات را ادامه داده و چند پروژه مهم و اصلی را تعریف و ما از آن حمایت کنیم و دانشگاه نیز با تغییر در شیوه آموزشی آنها را اجرا کند.


وی با اشاره به اینکه نیاز به تغییر پارادایم آموزشی در کشور برای موفقیت در اشتغال و کارآفرینی داریم، گفت: نظام آموزشی در دانشگاه‌ها باید با نیاز جامعه و بازار مطابقت داشته باشد.


منصوری تأکید کرد: به عنوان مثال بر اساس مطالعاتی که ما انجام دادیم در سمنان مطابقت مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها، فنی‌ و حرفه‌ای و مواردی از این قبیل با نیاز بازار کار چهار درصد است در حالی که همین نسبت در استان کردستان 21 درصد است.


وی با بیان اینکه باید مشخص کنیم که چه رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار مطابقت دارد، گفت: باید ساختار و استاندارد‌های آموزشی در دانشگاه‌ها تغییر کند و اینکه می‌بینیم مثلاً در رشته مهندسی، دانشجو همان آموزشی را که در دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان می‌بیند همان آموزش را نیز دانشگاه تهران و یا علم و صنعت ارائه می‌دهد و به همین دلیل است که نیازهای بازار کار از دانشگاه درنمی‌آید.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: بهتر است پروژ‌ه‌ای را تعریف کنیم که از دلِ آن علوم‌انسانی و رشته‌های مرتبط با آن منطبق با بازار کار و نیاز جامعه دربیاید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار