۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۷۱۹۷
farhadi
 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توضیحاتی پیرامون محدودیت‌هایی که برای دانشجویان ایرانی در امریکا ایجاد شده، گفت:ممانعت از ورود ایرانیان به امریکا، کوچک‌ترین اثری در روند توسعه علمی کشور ندارد.


به گزارش عطنا به نقل از ایران، دونالد ترامپ تنها چند روز بعد از مراسم تحلیف نخستین شوک را به ایرانیان وارد کرد. او در همان روزهایی که خیلی از فعالان حقوق بشر به ویژه فعالان حوزه زنان نسبت به تصمیم‌های ضد حقوق زنان معترض بودند قانونی را به تصویب رساند که حالا برایش دردسرساز شده است.


فرمانی که طبق آن دست‌کم یک ممنوعیت 90 روزه برای اتباع 7 کشور اسلامی برای ورود به امریکا در نظر گرفته شده است. براساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهایی که «برای منافع ایالات متحده زیان آور» تشخیص داده شده‌اند، به مدت 90 روز تعلیق شده است. براساس ارجاعات متن این فرمان شامل حال اتباع دست‌کم 7 کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی است.


این موضوع زندگی خیلی از دانشجویان ایرانی که در امریکا زندگی می کنند را هم تحت الشعاع خود قرار داده است. بر اساس آمار وزارت علوم حدود 10 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای امریکا مشغول به تحصیل هستند همچنین بسیاری ازدانشجویان ایرانی ویزا به‌دست و منتظر  رفتن به  امریکا برای ادامه تحصیلند، فارغ‌التحصیلانی که ماه‌ها برای پذیرفته‌شدن در دانشگاه‌های امریکا و دریافت ویزا، تلاش کرده‌اند و درکنار مطالعه زبان مبالغ زیادی را  به دانشگاه‌ها و مؤسسات فعال در این زمینه پرداخته‌اند.


هنوز معلوم نیست که سرنوشت این دانشجویان چه خواهد شد. با این حال وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توضیحاتی پیرامون محدودیت‌هایی که برای دانشجویان ایرانی در امریکا ایجاد شده، ارائه کرد و گفت:ممانعت از ورود ایرانیان به امریکا، کوچک‌ترین اثری در روند توسعه علمی کشور ندارد.


فرهادی درباره وضعیت دانشجویان ایرانی حاضر در امریکا گفت:به دانشجویان دارای فرصت مطالعاتی مهلت جابه‌جایی می‌دهیم. ما یک تعداد دانشجوی دکترا داریم که بخشی از دوره خود را به عنوان فرصت مطالعاتی می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته دنیا طی کنند. تصمیم گرفته شد به این دانشجویان فرصت داده شود و این فرصت نیز جزو سقف زمانی تحصیل آنها در نظر گرفته نشود تا بتوانند در دانشگاه‌های کشورهای دیگر پذیرش اخذ کنند.


وی ادامه داد: یک تعداد از دانشجویان ایرانی خودشان اقدام به تحصیل در دانشگاه‌های امریکا کرده بودند که با این قضایایی که پیش آمده، مشکل پیدا کردند. در حال اندیشیدن تدابیری هستیم تا آنهایی که در آن دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.



دانشجویان می‌توانند در ایران درس بخوانند


سالار آملی قائم مقام امور بین‌الملل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار «ایران» گفت: روز گذشته در شورای معاونین وزارت علوم درباره این موضوع بحث و بررسی شد. ما در این شورا سه موضوع را جمع‌بندی کردیم.


ابتدا اینکه کشورهای امریکا و انگلستان جزو کشورهای راهبردی در حوزه‌های علم و فناوری ایران نیستند بنابراین ممانعت از ورود ایرانیان به امریکا کوچک‌ترین اثری در فرایند توسعه علمی کشور ندارد. موضوع دیگر این است اگر دانشجویی ایرانی که در امریکا تحصیل می‌کند بخواهد به خاطر مشکلاتی به ایران بازگردد می‌تواند مدارک تحصیلی‌اش را برای معاونت دانشجویی وزارت علوم ارسال کند تا ما براساس دانشگاهی که دانشجو تحصیل می‌کند دانشگاه معتبری را برایش در نظر بگیریم.


وی تأکید کرد: دفتر حافظ منافع ایران در امریکا باز است همچنین دفتر ایران در نمایندگی سازمان ملل هم می‌تواند پاسخگوی دانشجویان ایرانی باشد. دانشجویانی که می‌خواهند درباره چگونگی رفت و آمد به ایران اطلاعات به دست آورند می‌توانند به این دفاتر مراجعه کنند. با این حال این موضع دولت امریکا است و ما نمی‌توانیم بیشتر از این برای دانشجویان کاری انجام دهیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار