۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ۰۳:۱۶
کد خبر: ۷۹۱۵

توضیح: این گفتگو در نیمه دوم اسفند سال گذشته و به بهانه پایان سال 93 و آغاز سال کاری انجام و هم اکنون بر روی خروجی عطنا قرار گرفته و به استحضار مخاطبان می‌رسد. 


دکتر حسین سلیمی در گفتگویی اختصاصی با باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) با اشاره به اینکه دانشگاه ما در دوره‌های گذشته همیشه ملتهب بود، اظهار داشت: دانشگاه علامه عرصه کشمکش‌های جناحی بود تا عرصه تولید علمی و البته تولید علم آن هم در برخی از مواقع انجام می‌شد.


احساس تعلق به یک محیط آکادمیک در دانشگاه به وجود آمده است


8


وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا دانشگاه را از این وضعیت خارج و  به تدریج به بِرند اصلی علوم انسانی در دانشگاههای کشور تبدیل کنیم، افزود: ما برای اینکه تبدیل به این بِرند شویم لازم بود از برخی کشمکشهای بیهوده جناحی خارج شویم تا هم اساتید و هم دانشجویان ما احساس آرامش کنند.


سلیمی در همین رابطه، تصریح کرد: هدف ما این بود که دانشجویان و اساتید احساس جنجال و کشمکش‌های دائمی نکنند بلکه احساس امنیت کنند. اگر خط قرمزها را رعایت و در محدوده قانون عمل کنند، می‌توانند امنیت لازم را داشته و دائماً حالت ترس و وارد شدن در یک محیط ناامن در وجودشان نباشد.


وی با اشاره به اینکه فکر می‌کنم بر اساس برخی از نظرسنجی‌ها در این زمینه چه در نزد استادان و چه در میان دانشجویان موفق بودیم، گفت:  این احساس آرامش، امنیت و احساس تعلق به یک محیط آکادمیک تا مقدار زیادی در دانشگاه به وجود آمده و به نظرم این احساس آرامش و رضایت یکی از مهمترین دستآوردهایی است که در این دوره وجود داشته است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، افزود: به دنبال آن ما تلاش کردیم که شاخصهای مختلف علمی و فرهنگی را در دانشگاه افزایش دهیم و هنوز با اینکه زمان زیادی نگذشته است ولی در بسیاری این زمینه‌ها حرکتهای خوبی انجام شده که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.


افزایش اعضای هئیت علمی دانشگاه بر اساس فرآیندهای قانونی


وی در همین رابطه، بیان داشت: به طور مثال یکی از عمده‌ترین شاخصهای ارزشیابی در دانشگاهها نسبت استاد به دانشجو است. زمانی که بنده به دانشگاه آمدم 422 استاد در دانشگاه تدریس می‌کردند و ما یک فرآیند قانونی جذب استاد را در پیش گرفتیم.


سلیمی با اشاره به اینکه همیشه فرآیند جذب استاد در دانشگاه ما با مشکل روبرو بود و یا پرسشهایی درمورد آن وجود داشت، افزود: ما از طریق وزارت علوم در زمینه جذب استاد فراخوان داده و شرایط آن نیز کاملاً مشخص بود.


وی در همین رابطه، یادآور شد: سپس افراد واجد شرایط به گروههای علمی معرفی شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. سپس یک کمیته تخصصی هئیت جذب دوباره از آنان مصاحبه علمی گرفت و در مجموع دو بار به لحاظ علمی مورد ارزیابی قرار گرفتند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه کمیته صلاحیتهای عمومی هئیت جذب وضعیت این اساتید را بررسی کرد، گفت: در نهایت 50 نفر در بین نزدیک به 800 نفر برای هئیت علمی در دانشگاه علامه طباطبائی پذیرفته شدند. ضمن‌آنکه 12 نفر از استادان صاحب‌نام قبلی نیز دوباره مشغول به کار شدند و ما در مجموعه هم‌اکنون 476 نفر عضو هئیت علمی داریم.


کیفیت دانشجویان ورودی به دانشگاه در سه مقطع افزایش یافته است


13


سلیمی در ادامه، گفت: از طرف دیگر فرآیند گرفتن دانشجو را تا حدودی منطقی‌تر کردیم. اولاً از گرفتن بی‌رویه دانشجو پرهیز و به دنبال این نیستیم که تعداد دانشجویان خودمان را بی‌خودی بالا ببریم.


وی افزود: بنابراین تعداد دانشجو را ثابت نگه داشته و سعی کردیم کیفیت پذیرش دانشجو را افزایش دهیم. دانشجویانی با رتبه‌ها و معدلهای بالاتر که در دانشکده‌های دانشگاههای معتبرتری درس می‌خواندند را پذیرفتیم. این شرایط جدید را اعلام و به همین دلیل سطح تعداد دانشجویان ما محدود ماند ولی آمار و اطلاعات نشان می‌دهد کیفیت دانشجویان ورودی به دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رو به افزایش است.


سلیمی در همین رابطه، اذعان داشت: به همین دلیل نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه ما از یک به 40 در حال حاضر به حدود یک به 31 کاهش پیدا کرده است. امیدواریم با ادامه فرآیند جذب استاد که البته محدود خواهد بود چون ممکن است دانشگاه با مشکلات مالی مواجه شود در سال آینده به استاندارد یک به 28 برسیم که در دانشگاههای ایران استاندارد خوبی محسوب می‌شود. ممکن است در برخی از دانشگاههای معتبر دنیا این استاندارد یک به 18 باشد که ما در حال نزدیک شدن به آن هستیم.


وی با اشاره به اینکه درمورد مقالات علمی و پژوهشی یک جهش دو برابری داشتیم و فکر می‌کنم به طور کلی و به تدریج بتوانیم در 20 دانشگاه اول کشور از نظر تولید مقالات قرار بگریم، گفت: در حالی که همچنان از نظر چاپ مقالات خارجی و بین‌المللی با مشکل مواجه‌ایم. مشکل ما در این بخش به دلیل ماهیت علوم انسانی و اجتماعی است که چاپ مقالات خارجی و بین‌المللی در آن بسیار دشوار‌تر از برخی رشته‌های علوم پایه، شیمی، ریاضی و از این قبیل است.


جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی در سیستم اجرایی کشور باز شده است


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، افزود: یک جهش بسیار جدی در زمینه ارتباط با دستگاههای اجرایی طی یک سال گذشته داشتیم. تعداد قراردادهای پژوهشی که با دستگاههای اجرایی منعقد و میزان اعتباری که ما در این زمینه برای دانشگاه جذب کردیم نزدیک به 12 برابر دوره مشابه قبلی بوده است.


وی اظهار داشت: فکر می‌کنم این حرکتی که آغاز کردیم جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی را در سیستم اجرایی کشور باز کند. علاوه بر این از طریق پژوهشگران دانشگاه خودمان نشستهای دائمی را طراحی کرده که مدیران و مسئولان اجرایی کشور به دانشگاه ما می‌آیند و به نشستهای تخصصی با استادان می‌پردازند. آنها از نظرات اساتید ما استفاده کرده و نگاه خودشان را اعلام می‌کنند و ما امیداور هستیم بسته‌های فکری و حمایتی و برخی از مواقع انتقادی نسبت به دستگاههای اجرایی و کارهای اجرایی در دست انجام در کشورمان ارائه دهیم.


سلیمی، اضافه کرد:  این مطالبه‌ای است که رهبری و رئیس‌جمهور از دانشگاه دارند و دانشگاه هم باید بیاید و در حل مشکلات اجرایی کشور و در نقد روشهای اجرایی و ارائه تفکر به آنها کمک کند. دانشگاه علامه طباطبائی نیز در حوزه‌های مختلف این کار را انجام داده است مثل بسته خروج از رکود تورمی و در حوزه‌های متفاوت دیگر نیز اقداماتی انجام داده‌ایم که متعاقباً اعلام می‌شود.


وی با اشاره به اینکه به نظرم رتبه پژوهشی دانشگاه رشد کرده است، گفت: جزء محدود دانشگاههای هستیم که مرکز یا دفتری برای همکاریهای بین‌المللی نداشتیم ولی در دوره جدید این مرکز را تأسیس و در حال حاضر تفاهم‌نامه‌های زیادی با کشورهای مختلف دنیا منعقد و رفت و ‌آمدهای علمی و پژوهشی با کشورهای مختلف دنیا آغاز شده و به نظرم رونق در حوزه بین‌المللی کاملاً مشهود است.


سلیمی اظهار امیدواری کرد میزبان اولین اجلاس دانشگاههای و دانشکده‌های فارسی‌ زبان دنیا در ماههای آتی باشیم که خود سرآغاز مناسبی برای گسترش در حرکتهای علمی دانشگاه علامه طباطبائی است.


کمتر دانشگاهی در کشور تا این اندازه کار عمرانی دارد


6


وی به حوزه عمرانی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های عمرانی نیز یک جهش رو به جلو داشتیم و این در حالی است که مسائل و مشکلات عمرانی دانشگاه ما تقریباً بی‌شمار بود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، بیان داشت: تعدادی از ساختمانهای دانشگاه که در حال ساخت بود، استانداردهای مهندسی لازم را نداشت و بدهی‌های مالی گسترده‌ای نیز داشتند. طرحی جامع در پردیس مرکزی و سایر مِلکهای دانشگاه نداشتیم و خوشبختانه در این مدت، بسیاری از مشکلات پروژه‌های پیشین را برطرف کردیم. بخشی از بدهی‌های آنها پرداخت شده و ما تمام ساختمانهای جدید را با استانداردهای قانونی و مهندسی تازه طراحی کردیم.


وی با اشاره به اینکه همه این فعالیتهای عمرانی از طریق مناقصه و به کارگیری مشاوران قدرتمند و پیمانکاران درجه یک آغاز شد، گفت: برخلاف برخی از پروژه‌های عمرانی که در کشور ما آغاز می‌شود ولی پول آن وجود ندارد و بعدها دچار وقفه می‌شود ما ابتدا این پروژه‌ها را به طور کامل تأمین اعتبار کرده و بعد شروع به ساخت و ساز کردیم.


سلیمی با بیان اینکه در حال حاضر مجتمع فرهنگی و مسجد دانشگاه به سرعت در حال انجام است و امیدواریم تا یک سال آینده تمام شود، افزود: مشکلات مهندسی قبلی آنها برطرف شده و مقاوم‌سازی شده‌اند.


وی با اشاره به اینکه مسجد دانشگاه به لحاظ سیمان، فنداسیون و دیوارها دچار مشکل بود، اظهار داشت: خوشبختانه با یک شرکت درجه یک مقاوم‌ساز قرارداد بسته و آن مشکلات برطرف شد و فرآیند ساخت در حال انجام است. ضمن‌آنکه در حاشیه آن نیز مرکز فرهنگی و درمانگاه دانشگاه به سرعت در حال ساخت است.


امیدواریم چهره دانشگاه علامه به چهره متفاوتی تبدیل شود


سلیمی، خاطرنشان کرد: یک ساختمان جدید دانشکده که معطل مانده و اسکلت فلزی آن با مشکلات بسیار زیادی مواجه بود، مشکلات آن مرتفع شد و فکر می‌کنیم تا خردادماه امسال به بهره‌برداری برسد که تقریباً 6 ماه جلوتر از قرارداد بوده و تمام استانداردهای درجه یک مهندسی در این ساختمان رعایت شده است.


وی با اشاره به اینکه یک طراحی منحصر به فرد و خاص برای کتابخانه مرکزی دانشگاه در نظر گرفته شده است، گفت: فکر می‌کنم اولین کتابخانه‌ای باشد که با این طرح خاص ساخته می‌شود. قرارداد این کتابخانه منعقد شده و گود‌برداری آن انجام و به زودی فنداسیون مرتبط با این ساختمان نصب می‌شود و امیدواریم تا یک سال‌و‌نیم آینده کتابخانه مرکزی دانشگاه را افتتاح کنیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به تکمیل ساختمان دانشکده مدیریت در پردیس مرکزی دانشگاه که با مشکلات عدیده مالی، قراردادی و حقوقی مواجه بود اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر دانشکده مدیریت از ساختمان قدیمی قبلی به پردیس مرکزی منتقل شده ولی سالن آمفی‌تئاتر آن باقی مانده که تا ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.


وی با بیان اینکه فکر می‌کنم با انجام این پروژه‌ها پردیس مرکزی دانشگاه دارای یک هویت، انسجام و زیبایی بیشتری می‌شود، گفت: البته یک سردر با کمک شرکت زیباسازی شهر تهران برای دانشگاه در حال نصب داریم. ضمن‌آنکه برخی از ساختمانهای مجاور دانشگاه که کاملاً در دل مجموعه آمده و صحنه آموزشی و سایت دانشگاه را با مشکل مواجه کرده به تدریج در حال خریداری است و امیدواریم پس از خریداری این ساختمانها به مراکز پژوهشی دانشگاه تبدیل شوند.


سلیمی در ادامه، افزود: همچنین با کمک بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد ساختمان رستوران اساتید و کارمندان در پردیس مرکزی را به صورتی ساختیم که جا برای رستوران دانشگاه هم بازتر شود. ضمن‌آنکه با کمک شهرداری تهران عایق‌های صوتی کنار دانشگاه در حال نصب بوده که بزودی تمام می‌شود.


وی یادآور شد: بسیاری از قسمتهای خاکی دانشگاه با لطف شهرداری تهران با هزینه‌های بسیار گزافی که داشته آسفالت شده و طرحی برای زیباسازی فضای محیطی دانشگاه در دست تهیه و انجام داریم که با تأمین اعتبار صورت گرفته امیدواریم تا یک سال‌و‌نیم آینده چهره دانشگاه علامه به چهره متفاوتی تبدیل شود.


9


سلیمی به دانشکده تربیت بدنی که در پردیس نزدیک هتل المپیک قرار دارد اشاره کرد و گفت: این دانشکده اصلاً وضعیت مناسبی ندارد و خوشبختانه یک فضاهای ورزشی را به سرعت و به صورت ضربتی در کنار این مجموعه آغاز کرده‌ایم و کمبودهای آنها را موقتاً برطرف و تا چند‌ ماه آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.


وی با بیان اینکه طرح بسیار زیبای برای ساختمان دانشکده تربیت بدنی در زمین شماره 2 آماده شده است، افزود: مناقصه آن برگزار و تأمین اعتبار شده و امیداوریم از همین ماه ساخت آن هم آغاز شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، اذعان داشت: به نظرم در کمتر دانشگاه کشور تا این اندازه کار عمرانی وجود داشته باشد که با سرعت در حال انجام و پیش رفتن است. تقریباً در شرایطی که اکثر پروژه‌های عمرانی در کشورمان دارای کشمکش‌های دائمی بین کارفرما و شرکتهای طرف قرارداد است ولی ما تقریباً هیچ مشکلی با پیمانکاران نداریم و کارشان را به موقع انجام و پولشان را نیز به موقع دریافت می‌کنند تا پروژه‌ها را سر وقت و گاهی پیش از موعد تحویل دهند.


معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه موفقیتهای چشمگیری داشته است


وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی نیز مهمترین کار ما تأسیس معاونت فرهنگی و اجتماعی بود که قبلاً در دل معاونت دانشجویی قرار داشت، گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه با چارت و مدیریت تازه و کارشناسان جدید مشغول به کار شد.


سلیمی در همین رابطه، افزود: در آغاز راه‌اندازی، معاونت فرهنگی موفقیتهای چشمگیری داشت و همین توسعه فوق‌العاده فعالیتهای انجمن‌های علمی بر اساس آمارهایی که دوستان می‌دهند و کاملاً واقعی بوده قابل توجه است. ضمن‌آنکه این آمارهای ساختگی و یا برای نشان دادن عملکرد دانشگاه نیست بلکه برای پیشبرد امور است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به راه‌اندازی مرکز آموزش، به آموزشهای حین تحصیل و فوق‌ برنامه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اشاره کرد و اظهارداشت: یک اصل را که ما در دانشگاه علامه به آن اعتقاد داریم این است که داشتن مدرک تحصیلی برای موفقیت دانشجو و وارد شدن به بازار کار و اندیشه به هیچ وجه کافی نیست و بنابراین مسیری را آغاز کردیم که دوستان معاونت فرهنگی زحمت آن را می‌کشند.


سلیمی، تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما البته آنهایی که علاقه دارند چند مدرک که نشان دهنده مهارتهای آنها باشد در کنار مدرک اصلی خود داشته باشند، می‌توانند این آموزشها را فرا گیرند. همه بدانند کسانی که از دانشگاه علامه طباطبائی فارغ التحصیل می‌شوند به جزء دانش تئوریک، مهارتهای متفاوتی دارند و مدارک آن را نیز ما می‌دهم و اینچنین کارهایی است که شاید ما را به مدل دانشگاه کارآفرین نزدیک‌تر کند. ضمن‌آنکه مرکز کارآفرینی دانشگاه را دوباره فعال  می کنیم و امیدواریم در سال آینده یک شکوفایی جدی در حوزه فرهنگی داشته باشیم.


خوابگاههای ما هنوز با استانداردهای مطلوب خیلی فاصله دارد


وی در ادامه به حوزه دانشجویی اشاره کرد و گفت: در حوزه فعالیتهای دانشجویی نیز ما خوابگاههایمان را به سمت تجمیع و بهسازی برده و البته از خوابگاههای کوچک، پراکنده و مندرس شروع کرده‌ایم. تقریباً 20 درصد از تراکم خوابگاههای ما کاسته شده است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است خوابگاههای ما هنوز با استانداردهای مطلوب خیلی فاصله دارد ولی فکر می‌کنیم نسبت به یک سال  و نیم پیش وضعیت ما بهتر شده است.


وی به اینترنت در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه اشاره کرد و گفت: به رغم تمامی قطع و وصلی‌هایی که دارد ما اینترنت را به دورن خوابگاهها برده‌ایم که قبلاً وجود نداشته و هزینه کلانی را در دانشگاه انجام دادیم که این اینترنت در درون اتاقها به صورت وایرلس در دسترس دانشجویان باشد ولی چون زیرساختهای دانشگاه ضعیف بوده ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم. مثل کتابخانه دیجیتال که ما چون هنوز کتابخانه مرکزی ما مطلوب نیست، کتابخانه دیجیتال را راه‌ندازی کرده‌ایم.


15


سلیمی، خاطرنشان کرد: یک نمونه از کار فرهنگی و پژوهشی در دانشگاه ما نیز خود سایت مرکزی دانشگاه است که البته در جایی نوشته بودند با نظر مستقیم بنده ایجاد شده که چنین نبوده و با انگیزه و تلاش خود دانشجویان این اتفاق افتاد و نشان دهنده این است که در دانشگاه ما دانشجویان آنقدر امید و اعتبار پیدا کرده‌اند که خود دست به ابتکارهای اینچنینی می‌زنند که نشان دهنده نشاط جاری در دانشگاه است.


کمیته انضباطی عمدتاً به حوزه تربیتی بدل شده است


وی گفت: در حوزه دانشجویی فعالیت کمیته انضباطی عمدتاً به حوزه تربیتی بدل شده و در طول یکسال گذشته تقریباً یک حکم کمیته انضباطی درمورد مسائل سیاسی و امنیتی نداشته‌ایم در حالی که در دوران گذشته تعداد آن بسیار زیاد بود. البته در زمینه مسائل اخلاقی به حکم نرسیده ولی کمیته انضباطی تلاش می‌کند بخشی از ناهنجاری‌های اخلاقی که متأسفانه در برخی جاهای دانشگاه ما وجود دارد را اصلاح کند.


سلیمی، افزود: شاید بالای 90 درصد احکام کمیته انضباطی ما مربوط به تقلب است که البته برای آن هم نمی‌شود کاری کرد به جزء فرهنگ‌سازی ولی میزان تقلب نیز نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. بنابراین تغییر رویکرد کمیته انضباطی به یک کمیته تربیتی و هدایتی در دانشگاه ما هم یک اقدام مثبت است.


دانشکده‌های اقتصاد و ادبیات به پردیس مرکزی دانشگاه منتقل نمی‌شوند


وی در ادامه به بحث تجمیع دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: برای تجمیع تمام دانشکده‌ها و خوابگاهها نه امکان و نه قصد این کار را حداقل تا سه و چهار سال آینده نداریم. اتفاقی که بعد از این کارهای عمرانی می افتد این است که پردیس مرکزی ما ظرفیت یک ساختمان اداری و یک دانشکده دیگر را بیشتر ندارد.


سلیمی، افزود: برخی از دانشگاههای کشور در زمینهای محدودی ساختمانهای درهمی ایجاد کرده و این کار فضای تنفسی را برای دانشجو و استاد تنگ می‌کند ولی ما نمی‌توانیم و نمی خوایم فضا را فشرده کنیم. اگر ما یک دانشکده و یک ساختمان اداری دیگر در پردیس مرکزی بسازیم و این ساختمان اداری ما نیز منتقل و به جای آن یک دانشکده ایجاد شود ما تقریباً به جزء سه دانشکده اقتصاد، ادبیات و تربیت‌بدنی بقیه دانشکده‌ها را در پردیس مرکزی تجمیع می‌کنیم.


وی با اشاره به اینکه دو دانشکده اقتصاد و ادبیات از قدیمی‌ترین دانشکده‌‌های کشور بوده و مکان آنها در بهترین جاهای شهر است، اذعان داشت: دانشگاهی مثل دانشگاه علامه طباطبائی باید پایگاههای اصلی خود را در شهر داشته باشد و ما در حال حاضر قصدی برای آوردن آنها به مجموعه مرکزی دانشگاه نداریم. چون ساختمانهای آنها هم ساختمان مناسبی بوده و مثل ساختمان قبلی دانشکده مدیریت که ساختمانی در حال فرو ریختن بود، نیست.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، یادآور شد: دانشکده تربیت‌بدنی نیز به دلیل اینکه در حاشیه خود فضای وسیعی دارد و در کنار ورزشگاه آزادی و هتل المپیک است، امیدواریم بعد از مدتی آنجا یک کمپ ورزشی ایجاد کنیم.


وی با اشاره به اینکه امکان تجمیع همه خوابگاهها در یک جا نداشتیم، گفت: تجربه گذشته هم نشان می‌دهد مثل کوی دانشگاه که همه در یک جا باشند هم موفق نبوده است. در برخی از دانشگاههای دیگر خوابگاهها مراکز تربیتی هستند و جای آنها به تناسب هدف تربیتی که دارند فرق می‌کند. برخی از خوابگاهها در کشورهای دیگر نیز اساسنامه تربیتی دارند. برنامه داریم که کل خوابگاههای دانشگاه را در چهار یا پنج مجموعه تجمیع کنیم.


سلیمی در همین رابطه یادآور شد: در حال حاضر 13 ساختمان خوابگاهی داریم و به سمتی حرکت کرده که مجموعه خوابگاهها را گردآوری کنیم. هم هزینه ها را به شدت کاهش می‌دهد و هم کار فرهنگی را راحت‌تر و کیفیت خدمات دهی به دانشجویان را مطلوب‌تر می‌کند.


مسئول اصلی عطنا دانشجویان هستند


4


وی در ادامه به راه‌اندازی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) اشاره کرد و گفت: انتظار من از عطنا انتظار یک مسئول نیست چون مسئول اصلی عطنا دانشجویان هستند. این موجب افتخار ما است که دانشجویان خودشان مسئولیت یک پایگاه خبری را بر عهده دارند. فکر می‌کنم دانشگاه ما باید به این سمت برود و به جای اینکه مسئولان و رئیس دانشگاه همه چیز را زیر نظر داشته باشند و کنترل کنند باید به دانشجویان اعتماد کنند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، افزود: انتظارم به عنوان یکی از حامیان و دوستداران عطنا از دست‌اندرکاران آن در وهلة اول این است که بتوانند این فضای پرشور و نشاطی را که در دانشگاه ما و دیگر دانشگاههای کشور موجود است را خوب منعکس و اگر جایی این فضا وجود ندارد به ایجاد آن کمک کنند.


وی اظهار داشت: عامل اصلی شور و نشاط، همدلی و صمیمیت بوده و اعتماد و امید نیز از دیگر ضروریات آن است و این چیزی است که ما در دانشگاهها به آن نیاز داریم. دانشجوی ما تا زمانی که امید نداشته باشد نه درسش را درست می‌خواند، نه پژوهش انجام می‌دهد و نه دنبال کار آفرینی در جامعه است. پس این فضای نشاط و امید را در دانشگاه ما و دیگر دانشگاههای کشور با ابزارهایی که خود دانشجویان می شناسند، گسترش دهید. پس بچه‌های عطنا فضای شور و امید را دنبال کنند.


سلیمی، تصریح کرد: ارتباط با اساتید و محققان حوزة ارتباطات دومین خواسته من از عطنا است. دوست داریم در عطنا بتوانیم الگویی از پایگاه خبری دانشگاهی ارائه دهیم که تحت تأثیر دانش ارتباطات باشد. نشان دهیم کسانی که برخوردار از دانش ارتباطات هستند در ارائه یک پایگاه خبری دانشگاهی بسیار متفاوت عمل می‌کنند. عطنا می‌تواند در بازار آشفته پایگاههای خبری در جامعه ما که هر روز تعدادی به آن افزود می‌شود و می‌خواهند با جنجال بیشتر مخاطب بیشتر خلق کنند، نشان دهد ما با دانش بهتر مخاطب بهتری در شرایط سالم‌تری خلق می‌کنیم.


وی افزود: و در آخر پرهیز از کشمکهای جناحی و التها‌بهای سیاسی و آن چیزی که اکنون در محیطهای دانشگاهی ما سَم تلقی می‌شود. اگر کشمکشهای جناحی و سیاسی به وجود ‌آید، فضای آرامش برای فعالیتهای علمی و فرهنگی از بین می‌رود. ما امیدواریم برای پرهیز از این کار، عطنا در این راستا حرکت کند.


درمورد انتقال دانشکده علوم اجتماعی یا ارتباطات تصمیم نهایی گرفته نشده است


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان به جدایی دانشکده‌های علوم اجتماعی و علوم ارتباطات از همدیگر اشاره کرد و گفت: جدایی این دو بدونِ جدایی ساختمان آنها از همدیگر، امکان‌پذیر نیست. حتی اگر دو آموزش جداگانه هم داشته باشند باز فرقی نکرده است و دانشکده ارتباطات به لحاظ تشکیلاتی و ساختار اداری باید دارای یک ساختمان مجزا باشد.


سلیمی با اشاره به اینکه هنوز تصمیم نهایی برای انتقال یکی از دو دانشکده علوم اجتماعی و و علوم ارتباطات گرفته نشده است، بیان داشت: طبق بررسیهای اولیه امکان حضور دانشکده ارتباطات در پردیس مرکزی دانشگاه نسبت به دانشکده علوم اجتماعی بیشتر است.


گفت‌و‌گو از: محمد ذکاوت


عکس: محمدجواد آشیانه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار