۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ۱۰:۳۸
کد خبر: ۷۲۹۶۲
hamandishi danshjoye nemone (3)

دبیر جشنواره دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد:‌ آموزه‌های دینی و عقل ما حکم می‌کند که به سفر برویم و چه بهتر که آن سفر، علمی (فرصت مطالعاتی به خارج از کشور) باشد و آن هم با حمایت‌ها، پشتیبانی‌ها و سلام و صلوات‌هایی که دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی برای شما دانشجویان به خصوص دانشجوی نمونه تدارک دیده است.


به گزارش عطنا، حجت‌الله الماسی، دوشنبه، 10 اسفندماه در نشست هم‌اندیشی دانشجویان برگزیده دانشگاه علامه طباطبائی با مسئولان در سالن شورای ریاست این دانشگاه، افزود: تاکنون شیوه برگزاری جشنواره تقدیر از دانشجویان نمونه در اغلب دانشگاه‌ها این بود که طی یک فرآیندی فراخوان اعلام می‌شود و سپس دانشجویان آثار و مدارک خود را ارائه و بعد از داوری نیز مراسم تقدیر برگزار می‌شد.




مهمترین هدف این نشست آشنایی دانشگاه و دانشجویان نمونه با ظرفیت‌های یکدیگر است



وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف برگزاری این نشست آشنایی بخش‌های مختلف دانشگاه و دانشجویان نمونه با ظرفیت‌های یکدیگر است،گفت: دومین سالی است که مسئولیت برگزاری جشنواره دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبائی بر عهده بنده است و امسال نیز در کمیته برگزاری گفتیم «فقط جشنواره آن هم در یک روز برای تقدیر از دانشجویان و بعد از آن نیز والسلام! حق مطلب را برای آنها ادا نمی‌کند».


الماسی درباره همین موضوع تصریح کرد: اگر چه برای برگزاری جشنواره دانشجوی نمونه در سطح دانشگاه نیز از قبل، برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های زیادی انجام می‌شود، ولی نحوه ارتباط این دانشجویان با دانشگاه فقط نباید مختص معاونت دانشجویی و برگزاری یک برنامه برای برگزیده شدن دانشجوی نمونه باشد.


وی گفت: در جلسه کمیته برگزاری تصمیم گرفتیم که اولین گام برای فعالیت‌های جانبی در زمینه دانشجویان نمونه برگزاری این جلسه هم‌اندیشی با مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی باشد و سپس مسیری را برای ادامه فعالیت‌ها تعریف کنیم.


دبیر جشنواره دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه باید زمینه‌ای فراهم شود که دانشجویان نمونه بتوانند با بخش‌های مختلف دانشگاه تعامل و همکاری داشته باشند، خاطرنشان کرد: معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی و پژوهشی بخش‌های زیادی دارند که دانشجویان نمونه می‌توانند در آن‌ها به فعالیت بپردازند تا ضمن ارتقای توانمندی‌های خودشان به شایستگی‌هایی نیز که حق‌شان است، برسند.



دانشگاه علامه طباطبائی در جشنواره دانشجوی نمونه کشوری امسال نماینده‌ای ندارد


وی با اشاره به اینکه در این نشست باید هم دانشگاه از توانمندی‌های دانشجویان نمونه بهتر استفاده کند و هم دانشجویان برگزیده بیشتر با ظرفیت‌های دانشگاه آشنا شوند،‌ گفت: متأسفانه دانشگاه علامه طباطبائی در جشنواره دانشجوی نمونه کشوری امسال، نماینده‌ای ندارد.


الماسی با بیان اینکه به رغم افزایش تعداد شرکت‌کنندگان امسال در جشنواره نمونه دانشگاه علامه طباطبائی، افزود: امسال تعداد شرکت‌کنندگان ما بیش از دو برابر شدند و از 83 نفر در سال گذشته به 190 نفر در سال جاری افزایش یافت.


وی بیان کرد: بنا به هر دلایلی امسال ما نتوانستیم سهمیه کشوری دانشگاه علامه طباطبائی برای معرفی دانشجویا نمونه را پر کنیم و فقط سه نفر توانستند در این زمینه شرایط لازم را احراز کنند.


مشاور اجرایی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی یکی دیگر از دلایل برگزاری این نشست هم‌اندیشی را ایجاد شرایطی برای حضور بیشتر دانشجویان نمونه در فعالیت‌های جانبی دانشگاه جهت کسب امتیاز برای جشنواره‌های کشوری دانست و گفت: عدم اطلاع خیلی از عزیزان دانشجو در زمینه اینکه چه آثار و فعالیت‌های دیگری باید به خصوص در زمینه پژوهشی و فرهنگی داشته باشند، موجب شد که دانشگاه علامه طباطبائی با این همه سطح پیشرفت در سال‌های اخیر در جشنواره دانشجوی نمونه امسال، نماینده‌ای نداشته باشد.


وی افزود: این مهم جای تأسف دارد و این در حالی است که دانشجویان از سایر دانشگاه‌های کشور حائز رتبه شدند که البته مایه افتخار ما نیز هست ولی حق دانشگاه علامه طباطبائی این نبود.



دانشجویان باید در هر بخش حداقل 10 امتیاز داشته باشند


الماسی یادآور شد: بسیاری از دانشجویانی که در جشنواره دانشجوی نمونه شرکت می‌کنند، اطلاع ندارد که برای هر بخش یک حق امتیازی وجود دارد که در صورت عدم کسب آن، سامانه نمی‌گذارد که کاربر وارد مرحله بعد شود.


وی با بیان اینکه دانشجویانی را در دانشگاه سراغ دارم که از نظر پژوهشی دارای امتیاز بالایی هستند و یقین دارم که از دانشجویان حاضر در این جمع، امتیاز کمتری ندارند، گفت: هر دانشجو برای شرکت در جشنواره دانشجوی نمونه در هر بخش باید حداقل دارای 10 امتیاز باشد.


الماسی با اشاره به اینکه در جشنواره دانشجوی نمونه مرحله کشوری در سال جاری فقط سه دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی توانستند به مراحل بالاتر از دانشگاه راه پیدا کنند ولی متأسفانه به بخش نهایی کشوری راه پیدا نکردند، افزود:‌ البته این سه دانشجو می‌توانند در جشنواره سال آینده شرکت کنند چون به مرحله کشوری راه پیدا نکرده‌اند و اگر همین حالا شروع کنند و در بخش‌های مختلف مثل فرهنگی و پژوهشی بتوانند امتیازهای خود را افزایش دهند و حتماً در سال بعد رتبه‌های بهتری کسب می‌کنند.



مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی سفره‌ای را برای دانشجویان نمونه پهن کرده‌اند


وی اضافه کرد: مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی سفره‌ای را برای دانشجویان نمونه پهن کرده‌اند که آنها می‌توانند به عنوان سرآمدان دانشگاه، مثلاً در بخش‌های فرهنگی به خصوص تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی-دانشجویی و کانون‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی فعالیت‌ کنند.


دبیر جشنواره دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبائی به نقش کمرنگ دانشجویان نمونه و شایسته تقدیر این دانشگاه در بخش نشریات علمی و دانشجویی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که یکی از بهترین و مهمترین ابزارها برای گسترش فعالیت‌های علمی و مطالعاتی دانشجویان نمونه، نشریات است.


وی افزود: این نشست هم‌اندیشی برای این تشکیل شده است که با همکاری مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی بخشی از فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی به دانشجویان نمونه واگذار شود تا بتوانیم هفت سهمیه کشوری جشنواره دانشجو نمونه را تکمیل کنیم. ضمن‌آنکه البته هدف قطعی و بلندمدت ما این نیست بلکه خواهان این هستیم که دانشجویان نمونه دانشگاه بتوانند شایستگی خود را به سطوح ملی و بین‌المللی برسانند.


الماسی با بیان اینکه موفقیت دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی باید برای مسئولان دانشگاه مهم و مورد توجه باشد، اذعان کرد: در گذشته رتبه دانشگاه پایین بود ولی اکنون در میان 10 دانشگاه برتر کشور قرار داریم و به همین دلیل نیز در میان دانشگاه‌های سراسر کشور در مرحله کشوری دارای 7 سهمیه معرفی دانشجوی نمونه هستیم.




چرا فرصت‌های دانشگاه علامه در بخش‌های بین‌المللی توسط دانشجویان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؟



وی با طرح این سؤال که چرا فرصت‌های دانشگاه علامه طباطبائی در بخش‌های بین‌المللی توسط دانشجویان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، گفت: دانشجویان نمونه باید به این مهم فکر کنند در حالی که من اطمینان دارم و می‌دانم دانشگاه‌های دیگر در زمینه استفاده از فرصت‌های بین‌المللی چون فرصت‌های مطالعاتی، حضور در همایش‌ها، برگزاری کارگاه‌ها و دوره دانش‌افزایی، رقابت می‌کنند و بعضاً در این حوزه نیز واسطه‌گیری‌ها صورت می‌گیرد، حال آنکه سهمیه‌های دانشگاه علامه طباطبائی توسط دانشجویان آن تکمیل نمی‌شود.


الماسی خاطرنشان کرد: آموزه‌های دینی و عقل ما حکم می‌کند که به سفر برویم و چه بهتر که آن سفر، علمی (فرصت مطالعاتی به خارج از کشور) باشد و آن هم با حمایت‌ها، پشتیبانی‌ها و سلام و صلوات‌هایی که دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی برای شما دانشجویان به خصوص دانشجوی نمونه تدارک دیده است.



ضعف اکثر دانشجویان نمونه در بخش فعالیت‌های فرهنگی است



وی خطاب به ماندانا تیشه‌یار، مدیر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: معمولاً فرم‌هایی برای دانشجویانی که می‌خواهند در برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه شرکت کنند وجود دارد که امیدواریم این فرم‌ها و بورکراسی اداری برای دانشجویان نمونه و شایسته تقدیر کمتر شود!


الماسی به هفت شاخص جشنواره دانشجوی نمونه اشاره کرد و گفت:‌ فعالیت در نهادهای دانشجویی، مثل انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های سیاسی و اسلامی، شوراهای صنفی و کمیته های پژوهشی، عضویت در نهادهای نظارتی، مثل کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی و کمیته انضباطی، فعالیت در بخش نشریات، مثل عضویت در هیئت تحریریه و یا فعالیت به عنوان سردبیر و مدیرمسؤل، تألیف کتب فرهنگی، فعالیت‌های ادبی و هنری و سایر فعالیت‌هایی فرهنگی که شامل هر فعالیت فرهنگی چه در دانشگاه و چه در خارج از دانشگاه در زمان دانشجویی می‌شود.


وی با اشاره به اینکه بر اساس تجربه بنده ضعف اکثر دانشجویان نمونه در بخش فعالیت‌های فرهنگی است، یادآور شد: اولین چیزی که در گفت‌و‌گوهای دو نفر با این دانشجویان داشتیم و به آن اشاره می‌کردند عدم وقت و زمان کافی برای اینگونه فعالیت‌ها است در صورتی که برای بسیاری از آنها نیاز به وقت بسیار کمی در هفته و شاید ماه داشته باشند.


مشاور اجرایی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع تصریح کرد: مثلاً می توانید در زمینه انتشار نشریه یا عضویت در شورای مرکزی انجمن علمی-دانشجویی و کانون‌ها فعالیت داشته باشید که به زمان کمتری نیاز دارد و وقتی زیادی نیز از شما دانشجویان نمونه نمی‌گیرد.


وی با بیان اینکه بخش کرسی‌های آزاداندیشی مجالی خوبی برای عرض اندام دانشجویان نمونه دانشگاه در حوزه علمی است، گفت: در این زمینه بنده واقعاً میان دانشجویان نمونه خلاء می‌بینم در صورتی که هیچ مانع خاصی نیز در بخش کرسی‌های آزاد اندیشی وجود ندارد.



اگر قرار است جهشی در کشور ایجاد شود باید وضعیت علوم انسانی تغییر کند


الماسی با بیان اینکه با اقدامات کوچک موج ایجاد می‌شود و می‌توانیم فعالیت‌های علمی و فرهنگی مناسبی داشته باشیم، افزود:‌ چندی قبل در سایت‌های خبری مطلبی منتشر شد که واقعاً برای من تکان دهنده بود.


وی درباره همین موضوع خاطرنشان کرد:‌ در رتبه‌بندی‌های جایگاه علم در رده 21 دنیا قرار داریم و جالب است در زمینه علوم انسانی در رتبه 43 هستیم. ضمن‌آنکه بنده خیلی سطحی به آمار نگاه کردم اما در همین مطلب و در میان کشورهای خاورمیانه در زمینه علم فقط ترکیه به ما نزدیک بود ولی در علوم انسانی عربستان که هیچ، حتی اسرائیل هم از ما جلوتر بود.


الماسی تأکید کرد: وقتی این را دیدم از خودم به عنوان یک تحصیل کرده علوم انسانی که اسرائیل در این حوزه جلوتر از ما است، بَدم آمد. اگر ما بخواهیم در کشور حرکت و جهشی ایجاد کنیم و منویات رهبری را که بارها از اوضاع علوم انسانی در واقع، دردمندانه ناله سر می‌دهد باید این وضعیت را تغییر دهیم و این کارِ همین جمع‌هایی مثل ما است.


وی درباره همین موضوع افزود: به قول استاد شهید مطهری، (فردی می‌گفت فلان عالم 40 استاد دیده است و او گفت، 40 استاد دیده پس کی وقت کرده است که خودش فکر کند) و الان نیز این موضوع در علوم انسانی تبدیل به یک درد شده است در حالی که ایران مهد علوم انسانی و تاریخ بشر است.


دبیر جشنواره نمونه دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه مسئولان دانشگاه فرصت‌ها را ایجاد می‌کنند و وقت پیگیری را ندارند، گفت: پیگیری باید از سوی دانشجویان باشد تا از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده شود.


الماسی مرکز رشد و فناوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی را یک فرصت برای دانشجویان نمونه برشمرد و بیان کرد: می‌توان با با مشارکت همین دانشجویان نمونه یک تشکل یا باشگاه برای تدوین و پیگیری فعالیت‌های فرهنگی و علمی ایجاد کنیم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار