رئیس پژوهشگاه علوم انسانی گفت: از استادان تقاضا دارم که دانشجویان را مسئله شناس پرورش دهند و پایان نامههای تکراری با همپوشانی زیاد و دور از مرزهای دانش به دانشجویان پیشنهاد نکنند.
به گزارش عطنا به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مراسم بازگشایی سال تحصیلی جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مهرماه با حضور رئیس پژوهشگاه، مدیریت تحصیلات تکمیلی، معاونتهای فرهنگی و اجتماعی، پژوهشی و اداری و مالی و جمعی از دانشجویان جدیدالورود برگزار شد.
دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این مراسم گفت: دفاع مقدس بخشی از تاریخ ایران است، اما آنچه بیشتر در خور بازکاویست این است که ایران کشوری است با تاریخ و تمدن دیرینه ولایههای پنهانی که میتواند به بازآفرینی قدرت خویش بپردازد.
وی افزود: کشورهای متمدن این ویژگی را دارند که به رغم هجوم ددمنشان و دشمنان بتوانند خود را بازیابی کنند و خوشبختانه کشور ما این سرمایه عظیم میراثی و تمدنی را داراست.
قبادی خاطرنشان کرد: قطعاً دفاع مقدس میتواند فرصتی برای محققان و اندیشمندان بیافریند. چرا که یک ملت تقریباً با دست خالی توانست مقابل اتحاد بیشتر کشورهای جهان و پشتیبانی آنها از یک رژیم متجاوز به سرکردگی یکی از خشن ترین دیکتاتورهای جهان مقاومت کند و سرافراز بیرون بیاید.
وی در ادامه خطاب به دانشجویان جدیدالورود پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به وجه تمایز محیطهای دانشی علوم انسانی با سایر محیطهای دانشگاهی، گفت:بی شک همه محیطهای دانشگاهی و پژوهشی محترم هستند اما، علوم انسانی از آنجا که وظیفه ویژهای نسبت به سرنوشت کشور دارد باید بیشتر محترم شمرده شود چرا که در نهایت علوم انسانی سرنوشت ملتها را رقم میزند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: این سعدی است که سرنوشت زبان فارسی، ادب و فرهنگ ایرانی را تا امروز رقم زد. این فردوسی بود که هویت یکپارچه به ملت ما بخشید. این مولوی بود که بر تارک فرهنگ، ادبیات و معرفت جهان میدرخشد و خواهد درخشید.
استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) در صحیفه نور، تأکید کرد: به قول امام (ره) علوم انسانی در نظام مسائل جهان بینی اسلامی، در رأس مسائل قرار دارند. مقام معظم رهبری هم میفرمایند؛ علوم انسانی برای جوامع جهت دهنده و فکر ساز است و حرکت، مسیر و مقصد یک جامعه را مشخص میکند.
وی اظهار داشت: بنابراین دانشجویان علوم انسانی که قرار است اجزای سرنوشت ساز و عناصر تعیین سرنوشت جامعه قرار گیرند، باید با احترام ویژهای از سوی مسئولان پژوهشگاه روبرو باشند. اگرچه این سخن نافی وظایف و تکلیف متقابل دانشجو- پژوهشگاه، استاد- دانشجو و دانشجو و نظام اداری پژوهشگاه نخواهد بود.
قبادی افزود: ما دانشجویان رشتههای علوم انسانی را نمادهای فرهیختگی و فرهنگ متعالی اسلامی-ایرانی میشناسیم لذا باید به همین اندازه به آنها احترام قائل شویم و یکی از نشانههای احترام به آنها اختصاص وقت و حضور در جمع آنها و گفت و گو و تعامل صمیمی با آنهاست.
وی تاکید کرد: پژوهشگاه باید خانه امن و آسایش دانشجویان باشد و دستکم باید احساس کنند، پژوهشگاه خانه دوم آنهاست.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: از استادان با فضیلت و دانشمند پژوهشگاه تقاضا دارم که دانشجویان را مسئله شناس پرورش دهند و پایان نامههای تکراری با همپوشانی زیاد و دور از مرزهای دانش به دانشجویان پیشنهاد نکنند.
وی اظهار داشت: قطعاً چنین نیست و بسیار بهتر و روزآمدتر شده ایم اما مستلزم آن است که ما برنامه توسعه پژوهشگاه را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.
قبادی افزود: خواهش من از استادان این است که دانشجویان پژوهشگاه را یک سروگردن بالاتر و دانشمندتر از سایر دانشگاههای معمولی پرورش دهند چرا که اگر قرار بود پژوهشگاه هم مثل دانشگاههای معمولی باشد، برای چه ما دانشجو میگیریم؟ دانشجوهای پژوهشگاه باید در مراحل بالاتر مانند یک برند مورد توجه سایر مراکز قرار گیرند.
وی گفت: یکی از راهکارهای نیل به این هدف این است که استادان باید آموزش را با پژوهش پیوند بزنند. باید دانشجو را «پرسشگر» پرورش دهیم. متأسفانه هنوز هم شکاف زیادی بین بخش پژوهش و آموزش وجود دارد که باید ترمیم شود.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: نظام تصویب پایان نامهها باید از دل پژوهشهای جاری پژوهشگاه و نظام پژوهشی استادان که به برنامه توسعه گره میخورد، استخراج شود. متقابلاً دانشجویان هم باید تشنگی خود را به کسب علم نشان دهند تا جامعه ضرر نکند.
وی درباره ویرایش پایاننامهها گفت: دانشجویان باید در پایان نامههای خود جهت گیری کاربردی را هم لحاظ کنند تا قبل از انتخاب رساله خود مجموعهای از مسائل و مشکلات را تجربه کنند. عنوان پایان نامهها هم باید با مرزهای دانش جهان همراه باشند. ما نباید دچار تأخر علمی شویم بلکه پیشتاز عرصه علم باشیم.
قبادی افزود: در این خصوص کتابخانه باید از مفهوم سنتی خود خارج شود و با فناوری اطلاعات علوم جدید را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. همچنین تقاضا میکنم استادان برای برقراری ارتباط با طرح اعتلای از ظرفیتهای دانشجویی نهایت استفاده را ببرند که تشویقهایی نیز برای کاربردی شدن طرحها در نظر خواهیم گرفت.
وی از مصوبه نهایی یک طرح در پژوهشگاه خبر داد و گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی موفق شده در سراسر منطقه مکران یعنی از میناب تا نزدیک مرز پاکستان مسئله حاشیه نشینان را با سازمان برنامه به توافق برسد که مصوبه نهایی آن نیز به مرحله اجرا درآمده و دانشجویان علاقمند میتوانند در این طرح شرکت کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از طرح «بومی سازی امنیت در ایران» با نگاه مغز افزاری و نرم افزاری به عنوان پروژه بعدی پژوهشگاه نام برد.