۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۲:۳۰
کد خبر: ۶۷۰۸۴
bakhshi

یکی از ویژگی‌های حکومت‌ها و دولت‌های موفق در سراسر جهان، هماهنگی در بین اجزای حکومت‌ها و دولت‌هاست. طراز هماهنگی در بین اجزای حکومت و دولت، بیانگر اقتدار آنها و عکس آن به شدت مشکل‌ساز بوده و اداره و پیشبرد امور کشورها را با دشواری مواجه خواهد ساخت.


به گزارش عطنا، لطفعلی بخشی، عضو هیئت علمی علامه طباطبائی در روزنامه ایران به ارائه یادداشتی در خصوص وضعیت بازنشستگی در ایران و چالش های روبه رو با آن پرداخته است. آنچه در ادامه می‌بینید متن کامل این یادداشت است؛


یکی از ویژگی‌های حکومت‌ها و دولت‌های موفق در سراسر جهان، هماهنگی در بین اجزای حکومت‌ها و دولت‌هاست. طراز هماهنگی در بین اجزای حکومت و دولت، بیانگر اقتدار و موفقیت آنها در اداره و پیشبرد امور کشور است و عکس آن به شدت مشکل‌ساز بوده و اداره و پیشبرد امور کشورها را با دشواری مواجه خواهد ساخت.


در یکی دو سال گذشته اقتصاددانان کشور بارها در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها درباره مصیبت در پیش روی صندوق‌های بازنشستگی کشور اعم از سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق‌های بازنشستگی بانک‌ها، فولاد و امثال آن و عدم تناسب ورودی و خروجی آنها سخن گفته‌اند و به مسئولان کشور درباره خطر عاجل آنها هشدار داده‌اند. خوشبختانه این هشدارها در سطح جامعه بخوبی منعکس شده است و کمتر کسی است که از آن آگاهی نداشته باشد.


در صحبت‌های مقامات دولتی نیز اشاراتی به این موضوع رفته است. در کشورهای دیگر نیز با چنین دشواری روبه‌رو شده‌اند که در آنها با وجود مخالفت‌های گسترده شاغلین، افزایش سن بازنشستگی و سال‌های کار مورد عمل قرار گرفته است.


بدیهی است که در چنین وضعیتی همه بخش‌های حکومت موظفند برای رهایی از این معضل چاره‌اندیشی و همراهی کنند. از جمله بخش‌های حکومت مجلس شورای اسلامی است که در اقدامی برخلاف انتظار در مصوبه‌ای برای برنامه ششم، بازنشستگی خانم‌ها با 20 سال سابقه کار و محاسبه حقوق بازنشستگی بر مبنای متوسط حقوق دو سال آخر کار را تصویب کرد. هر دو مصوبه به ضرر این صندوق‌هاست و آنان را با دشواری بیشتری نسبت به وضعیت فعلی روبه‌رو خواهد ساخت.


بدون توجه به اثرات بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه کار در مشارکت زنان در ساختار شغلی جامعه، این مصوبه موجب افزایش خروجی‌ها (تعداد بازنشستگان) و کاهش ورودی‌ها (تعداد شاغلین) شده و متأسفانه بار مالی سنگینی را بر دوش این صندوق‌ها می‌نهد که توان پرداخت آن وجود ندارد. نکته مهم افزایش متوسط عمر در کشور است که برای زنان بیشتر از مردان است و به معنی آن است زنانی که امروز در 40 سالگی بازنشسته می‌شوند بیش از 40 سال در فهرست پرداخت این صندوق‌ها خواهند بود و البته حقوق مستمری بازماندگان آنها نیز جای خود دارد.


در مورد محاسبه حقوق بازنشستگی بر مبنای متوسط حقوق دو سال آخر، همه می‌دانیم که حتی در اغلب سازمان‌های دولتی در دوسال آخر خدمت بخصوص مدیران، رسم است که حقوق و مزایای آنها را ارتقا می‌دهند تا از حقوق بازنشستگی بالاتری برخوردار گردند و در شرکت‌های دولتی و کارکنان تحت پوشش تأمین اجتماعی نیز این موضوع تقریباً عادی است. این اقدام مجلس شورای اسلامی به هر دلیل که باشد، در این برهه از زمان، از غیرکارشناسی‌ترین تصمیمات این دوره مجلس است و نشانه ناهماهنگی زیادی در درون حکومت و دولت است که قطعاً اثرات زیانباری را برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت و برای دولت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در کوتاه مدت و بلند مدت دشواری‌های زیادی ایجاد خواهد کرد.


امید کنونی، آن است که شورای نگهبان به داد این صندوق‌ها و دولت برسد و از زدن مهر تأیید به این مصوبه غیرکارشناسی خودداری کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار