۰۴ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۶۲۳۳
altamimi ertebatat iran arab

هاشم حسن التمیمی،  رئیس دانشکده ارتباطات و اطلاع‌رسانی بغداد در نشست تخصصی «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» اظهار کرد: ایران و رسانه‌های ایرانی باید نگرانی‌های جهان عرب را کم کنند و راه حل سیاسی ایجاد کنند.


به گزارش عطنا، نشست تخصصی «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» با حضور محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، احمد گل‌محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌ طباطبائی، مهدی منتظر قائم، عضو هیئت علمی  دانشگاه تهران، مهدی دخل الله، وزیر سابق اطلاع‌رسانی سوریه و ‌هاشم حسن التمیمی، رئیس دانشکده ارتباطات و اطلاع‌رسانی بغداد برگزار شد.


در بخشی از این نشست،‌ هاشم حسن التمیمی در پاسخ به این پرسش که آیا رسانه‌ها توانسته‌اند با اسلام به عنوان یک دین، فرهنگ یا تمدن برخورد کنند، گفت: نکته مهم این است که مشکل در رسانه‌ها نیست، عده‌ای می‌گویند «رسانه‌ها مرده‌اند» که به نظر من درست نیست، لذا از دوران عصر حجر تا دوران هسته‌ای مشکل اصلی «ارتباطات» بوده و ملت‌ها همیشه با این مشکل مواجه بوده‌اند.


رئیس دانشکده ارتباطات و اطلاع‌رسانی بغداد ادامه داد: اینکه می‌گویند رسانه‌ها معجزه می‌کنند شاید دیگر درست نباشد، رسانه می‌تواند با اقتصاد و سیاست مرتبط باشد و نقشی ایفا کند اما متغیرهای دیگری در اینجا وجود دارد و به عقیده من مهم‌ترین مشکل ارتباطاتی سیاسی نظریه صفحه شطرنج است.


او با اشاره به اینکه تمدن‌های قدیم عراق و تمدن‌هایی مثل تمدن فرعونی همیشه به دنبال توسعه سرزمینی بوده‌اند، تصریح کرد: اکنون ایالات متحده آمریکا از انزوای خویش خارج شده و خود را به خاورمیانه و اروپا رسانده است و ما نیز در خاورمیانه تبدیل به صفحه شطرنجی برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شده‌ایم که همه این وقایع بر فرهنگ و رسانه‌ها تاثیرگذار است.


وی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون برخی از کشورهای عربی تبدیل به مهره‌های شطرنج ایالات متحده آمریکا شده‌اند و برخی از دیگر کشورها نیز به دنبال این هستند که توسعه اقلیمی داشته باشند و از کشورهای همسایه به عنوان مهره شطرنج استفاده کنند.


resane goftogooy farhangi iran arab 1 (13)


حسن التمیمی با بیان اینکه درحال حاضر در رسانه‌های خلیج فارس همین نقش را برای ایران قائل هستند، اظهار کرد: این رسانه‌ها فکر می‌کنند که عراق، سوریه یا بحرین به مهره شطرنج تبدیل شده‌اند و از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند.


او با اشاره به اینکه ایران به دنبال سیاست خروج از انزواست، گفت: اگر به استراتژی و راهبرد ایران تا سال 2025 نگاه کنیم، نگرانی‌هایی وجود دارد. ایران به دنبال این است که فرصتی برای آمریکا به وجود نیاید تا از مهره‌های شطرنج خود استفاده کند به همین دلیل ایران با حضور آمریکا در گفت‌وگوهای مخالفان در آستانه مخالفت می‌کند.


وی افزود: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که صفحه شطرنج خود را طوری طراحی کنند که این مهره‌ها در اختیار اروپا قرا نگیرند بنابراین ما باید به دنبال این هدف باشیم که وحدت در آسیا و اروپا سبب شود که اقتدار آمریکایی‌ها موفق نباشد.


حسن التمیمی با اشاره به نتایج مراکز مطالعات یادآور شد: ما نیازمند این هستیم که مفاهیم، فکر و اندیشه‌های جدید برای دنیای جدید تولید کنیم.


رئیس دانشکده ارتباطات و اطلاع‌رسانی بغداد تاکید کرد: ایران و رسانه‌های ایرانی باید نگرانی‌های جهان عرب را کم کنند و راه حل سیاسی ایجاد کنند.


او در پایان سخنانش اظهار کرد: باید یک مبنای مشترک گردشگری و اجتماعی میان جهان عرب و ایران به وجود آید و ایران در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خودش به واقعیت‌های جهان عرب احترام حقیقی بگذارد، همچنین عرب‌ها اذعان کنند که ایران عمق استراتژیک، فرهنگی و تمدنی این منطقه است لذا باید در کنار آن باشند و همکاری‌هایشان را تقویت کنند.


گفتنی است کمیسیون «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» در راستای سلسله کمیسیون‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با همکاری دانشگاه‌های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین از دوم و پنجم بهمن‌ماه امسال در ایران برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار