۰۳ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۶۱۱۲
resane goftogooy farhangi iran arab 1 (60)

عباس خامه‌یار با بیان اینکه در میان این هجمه‌های رسانه‌ای که عقل‌ها و دل‌ها را در منطقه و جهان هدف قرار داده به رسانه‌های جریان مقاومت نیاز داریم، گفت: در این میان رسانه‌های حرفه‌ای جریان مقاومت با امکانات اندکی ولی نیروهای مخلصی که در اختیار دارند، توانسته‌اند سحر ساحران را باطل و مقابل آنها صف‌بندی کنند.


به گزارش عطنا، عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صبح امروز در نشست «بین‌المللی تخصصی رسانه‌ها و گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب» در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار کرد: از آقایان خانیکی و فرقانی در دانشکده علوم ارتباطات و آقای سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی که همیشه در عرصه بین‌المللی دانشگاهی پیشتاز هستند، قدردانی می‌کنم.


وی با اشاره به اینکه کشور ایران در چند هفته اخیر با اتفاق‌های درگیر بوده که بر اثر آن‌ها دچار حزن و اندوه شده است، افزود: همین امروز شاهد صحنه‌های بودم که مردم دسته‌گل‌هایی را به ایستگاه‌های آتش‌نشانی به نشانه گرامی‌داشت روح شهدای آتش‌نشان تقدیم می‌کردند.


خامه‌یار که به زبان عربی در جمع دعوت‌شدگان از کشورهای جهان عرب سخن می‌گفت، تصریح کرد: موضوعی که می‌خواهم مطرح کنم در خصوص رسانه‌ها و مأموریت آنها میان ایران و جهان عرب است.


وی با بیان اینکه مشترکات فرهنگی زیادی میان ایران و جهان عرب داریم، گفت: ایران و کشورهای عربی دارای ویژگی‌های مشترکی از جمله دین واحد‌اند و به نوعی در تاریخ و آینده یکدیگر مشترک هستند.


معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دلیل خود در دست گذاشتن بر روی نقاط مشترک ایران و جهان عرب را جلوگیری از سواستفاده‌های تریبون‌های رسانه‌ای که به دنبال تفرقه و تجزیه هستند، برشمرد و افزود: برخی از رسانه‌ها در منطقه برای طرح‌های دیگری خارج از جهان اسلام فعالیت می‌کنند که باید خاموش شوند.


وی خاطرنشان کرد: ایران و جهان عرب دو امت نزدیک به هم از منظر فرهنگی و تمدنی هستند و بنابراین به صورت مختصر می‌توانیم بگوییم ما دارای یک امت ایرانی و امت عربی هستیم.


خامه‌یار با بیان اینکه از نظر ایرانی‌ها، عرب‌ها، فرهنگ اسلامی را به ایران اعطا کرده‌اند، گفت: از جملمه مهمترین مشترکات ایران و جهان عرب در زمینه اندیشمندان و دانشمندان مسلمان از جمله ابن‌سینا، فارابی، غزالی، ابن‌حنیفه، طبری و سایر چهره‌های برجسته دیگر است.


وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی که در گذشته بیشتر به دنبال مبادلات اقتصادی بودند امروزه به قدرت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی تبدیل شده‌اند، اذعان کرد: این کشورها با هم پیمان مشترک دارند و به همین دلیل است که به این قدرت دست پیدا کرده‌اند.


معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه امروزه سازمان همکاری کشورهای اسلامی به حملات کشورهای غربی به منطقه ما مشروعیت بخشیده و اتحادیه عرب نیز به بخشی از جهان غرب تبدیل شده است، بیان کرد: کشورهای غربی هویت ما را هداف قرار داده‌اند که می‌توانیم با تکیه بر مشترکات فرهنگی خود به مبارزه با آنها بپردازیم.


وی افزود: ایران و جهان عرب باید بتوانند با تکیه بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی خود تشکیلات و هم‌پیمانی منسجم و مسالمت‌آمیزی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده که بتوانند به اهداف مشترک برسند.


خامه‌یار با اشاره به اینکه با این هم‌پیمانی مسالمت‌آمیز می‌توانیم از مقدسات‌مان به خصوص فلسطین که میعادگاه پیامبر (ص) بود، دفاع کنیم، گفت: زمانی ایران و جهان عرب از نظر علم و پیشرفت زبانزد دنیا بود ولی امروز در آن شرایط گذشته قرار نداریم و نمی توانیم به مصالح و منافع مشترک‌مان برسیم.


وی با بیان اینکه برخی‌ها به دنبال ایجاد فاصله و تفرقه میان ایران و جهان عرب هستند، افزود: در این زمینه نمی‌توان نقش رسانه‌ها را نادیده گرفت و می‌توانیم از طریق رسانه‌های جمعی و ارتباطات، زمینه‌های مشترک میان امت اسلامی و عربی با ایران اسلامی را تقویت و نفرت و فاصله را از میان برداریم.


به گفته خامه‌یار، متأسفانه برخی از رسانه‌های عربی به بخشی از جریان امپراطوری دلار و ثروت برای ایجاد تفرقه میان ایران و جهان عرب تبدیل شده و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده‌اند.


وی با اشاره به نقش رسانه‌های جریان مقاومت در منطقه، اظهار کرد: با استفاده از رسانه‌های مقاومت می‌توانیم با ایستادگی از منطقه خود دفاع و دل‌هایمان را به هم نزدیک و اختلافات مذهبی، قومی و فرقه‌ای را کنار بگذاریم.


معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کریم مسلمانان باید به همدیگر نزدیک و در کنار هم قرار گیرند و با متجاوزان و کافران مبارزه کنند، افزود: یکی از مأموریت رسانه‌ها ایران و جهان عرب این است که طرف‌های مقابل را به هم شناسانده و فاصله‌ها را کم کنند.


وی در همین رابطه اضافه کرد: این شناخت موجب نزدیکی دو طرف به همدیگر شده که باید بدون واسطه باشد و اقدام مشترک در زمینه همکاری‌های رسانه‌ای بسیار مهم است.


خامه‌یار با اشاره به اینکه آیات قرآن مسلمانان را از افراط و تفریط پرهیز کرده و فلسفه امت که همان امت وسط است را به آنها متذکر می‌شود، گفت: تصویر رسانه‌ای نباید تصویر افراطی، ناقص و با واقعیات منافات داشته باشد. ضمن‌آنکه در این زمینه باید بر اساس ارزش‌های مشترک عمل کرده و رسانه‌ها هم باید رفتار حرفه‌ای داشته باشند.


وی امت وسط را مقابله با افراط و صف‌بندی در مقابل تروریسم دانست و افزود: امروزه یکی از تهدید‌های مهم منطقه، مسئله تروریسم و تکفیر است. این دو پدیده بدون ریشه و خواست فکری را باید از ریشه مورد حمله قرار داد و نابود کرد.


معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه تروریسم و تکفیر دین و مذهب نبوده و دارای فرهنگ و جغرافیا نیستند، افزود: تروریسم همه را تهدیده کرده و حتی با اینکه شعار‌های اسلامی را سر می‌دهد برای قدرت‌هایی که آن را به وجود آورده و از آن حمایت می‌کنند نیز تبدیل به تهدید شده است.


وی با بیان اینکه تروریسم و تکفیر مردم را ذبح و کشورها را ویران می‌کند، بیان کرد: ما باید سطح فرهنگی میان امت اسلامی را افزایش داده و مهمترین مأموریت در این زمینه بر عهده رسانه‌ها است.


خامه‌یار در همین رابطه خاطرنشان کرد: در این زمینه باید تعدادی از اهالی رسانه در یک قالب را دور هم جمع و تربیت کنیم. واقعیت امروز ما می‌طلبد که اتاق فکری در حوزه مطالعات رسانه‌ای به صورت دانشگاهی تشکیل داده و امیدواریم این مهم از این نشست و یا نشست‌های آینده شکل گیرد.


گفتنی است این کمیسیون در راستای سلسله کمیسیون‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با همکاری دانشگاه‌های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین از دوم و پنجم بهمن‌ماه امسال در ایران برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار