۱۳ دی ۱۳۹۵ ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۳۳۱۷
mohasebat-atefi-poor-roostaei-2

سخنرانی علمی «نقش محاسبات عاطفی در بازی‌های رایانه‌ای» با سخنرانی سعید پورروستایی اردکانی، عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، پورروستایی با اشاره به اهمیت جایگاه احساسات در بازی‌های رایانه‌ای گفت: این یک موضوع تحقیقاتی است که حاصل پژوهش سه الی چهار ساله بنده در این حوزه است و می‌تواند به عنوان یک سوال تحقیقاتی برای علاقه‌مندان به این حوزه مطرح شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه ادامه داد: محاسبات عاطفی یک فیلد تحقیقاتی است که به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توانیم سیستم‌هایی را طراحی کنیم که بتوانند احساس انسان را تشخیص بدهد و تفسیر یا شبیه‌سازی کنند.


وی با بیان اینکه این سه کار، وظیفه اصلی محاسبات عاطفی است، یادآور شد: اولین بار در سال 1995 به وسیله روز پیکارد، استاد دانشگاه MIT این بحث به عنوان ابزاری برای بهبود روابط انسان و ماشین مطرح شد و اینکه ما چگونه کارایی یک ماشین را بر اساس ارتباطات انسانی بهبود دهیم نکته کلیدی این بحث است.


او تصریح کرد: محاسبات عاطفی یک موضوع میان رشته‌ای است و چهار رشته مهندسی کامپیوتر، برق، روان‌شناسی و زیست‌شناختی در کنار هم، موضوع محاسبات عاطفی را مطرح می‌کنند.


پورروستایی به ارائه تعریفی از سیگنال احساسی پرداخت و گفت: سیگنال احساسی پاسخی است که انسان بر اساس یک تکامل احساسی به یک محرک بیرونی می‌دهد و در زمان‌ و موقعیت‌های مختلف رخ خواهد داد.


او به ابعاد سیگنال‌های عاطفی اشاره کرد و گفت: این سیگنا‌ل‌ها ذهنی هستند و هرکدام به تنهایی می‌توانند به وسیله رفتارهای متفاوتی رخ دهند، به طور مثال فردی در مقابل احساس خوشحالی بسیار می‌خندد اما فرد دیگری در برابر همان موضوع گریه می‌کند.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیگنال‌های عاطفی از نظر نحوه شکل‌گیری به دو دسته‌ اصلی و ثانویه تقسیم می‌شوند، افزود: سیگنال‌های اصلی می‌تواند ترس، عصبانیت یا خواهش باشد و احساس دیگری مثل خجالت کشیدن ثانویه است که صحبت از سیگنال‌های ثانویه سخت است چون ترکیبی ناشناخته از سیگنال‌های اصلی هستند.


پاورپوینت سخنرانی «محاسبات عاطفی در بازی های رایانه ای»



این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: شخصیت و منش افراد یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی احساسات افراد است و سیستم احساس سیستمی غیرخطی و فارغ از زمان است مثلا ممکن است شما اکنون ناراحت و یک دقیقه بعد خوشحال باشید.


پورروستایی به راه‌های فهم این سیگنال‌ها اشاره کرد و گفت: صدا که می‌تواند شامل قدرت، آهنگ و تعداد کلمات باشد، حالت چهره، حالت‌های اندامی، بازخوردهای زیست‌شناختی مثل ضربان قلب، شدت تنفس و فشارخون، بازخوردهای عصبی و رفتارهای اجتماعی از جمله راه‌های فهم این سیگنال‌هاست.


او خاطر نشان کرد: احساسات افراد در برخورد با موضوعات یکسان متفاوت است به طور مثال ممکن است شما در لحظه‌ای از دیدن یک وسیله خوشحال شوید و نیم ساعت بعد با دیدن آن گریه کنید و همچنین نحوه ارائه احساسات افراد نیز با یکدیگر متفاوت است، مثلا انگلیسی‌ها با صدای بلند می‌خندند ولی فرانسوی‌ها جدی‌تر هستند و آرام‌تر می‌خندند و باید گفت که احساسات به طور دقیق قابل اندازه‌گیری نیستند.


به بیان او بازی رایانه‌ای یک فرآیند سرگرم‌کننده است که از طریق نمودهای کامپیوتری اتفاق می‌افتد و اگر از موضوعات عاطفی در این بازی‌ها استفاده شود برقراری ارتباط با شخصیت‌های درون بازی راحت‌تر می‌شود. به طورمثال اگر در حین یک بازی با افزایش ضربان قلب روبه‌رو شوید در این شرایط سیستم از طریق سنسورهای خود متوجه می‌شود که شما دچار ترس یا هیجان زده شده‌اید.


این عضو هیئت علمی دانشگاه اذعان کرد: ما در تلاش برای ساختن بازی‌های آموزشی هستیم که در اثر ارتباط با کاربر بتوانیم آموزش آن را کنترل کنیم که اگر کاربر ناتوان در یادگیری موضوع تدریس باشد، از طریق یک بازی یا یک تمرین سعی در آموزش آن موضوع کنیم.


او ادامه داد: این موضوع یک موضوع کاملا جدید است و این‌چنین در ایران هیچ دانشگاهی را نمی‌شناسم که بر روی آن کار ‌کند. این موضوع نیاز به کار بسیار دارد چراکه در دنیا ارتباط با موجودات، عروسک‌ها، تربیت کودکان، درمان افسردگی و توان‌بخشی افراد آسیب‌دیده از این طریق امکان‌پذیر است.


پورروستایی تصریح کرد: در انگلستان با مشارکت سه کشور آمریکا، آلمان و ژاپن پروژه‌ای طراحی کردیم که به کمک این تکنولوژی از افراد سال‌خورده مراقبت کنیم که در این پروژه ربات‌هایی وجود داشتند که بر اساس احساسات فرد به او سرویس می‌دادند.


وی خاطرنشان کرد: دانشکده روان‌شناسی در گروه تکنولوژی آموزشی در حال کار برروی این موضوع است. همه شما در کار بر روی رشته خود می‌توانید از این محتوا استفاده کنید، شاید در نگاه اول به این نتیجه برسید که کار سختی است اما ارزش خود را دارد چون موضوع جدیدی است.


او در پایان سخنان خود گفت: نتیجه‌ای که از کار بر روی این موضوع برای من حاصل شد، این است که خداوند چقدر بزرگ و  انسان چقدر ناچیز است در عصری که خیلی از اعضای بدن مثل پوست و مو را می‌توان مصنوعی ساخت اما هنوز هم برای احساسات، تمثیلی وجود ندارد و در واقع این همان چیزی است که خدای بزرگ در وجود ما نهاده اما ما از آن غافل هستیم.


دانلود فایل پاورپوینت


گوشه هایی از این نشست:


[gallery ids="63335,63337,63336,63334,63333,63332,63331,63330,63329,63328,63327,63326,63325,63324,63323,63322,63321,63320,63319,63318"]
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار