۱۳ دی ۱۳۹۵ ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۳۲۱۳
sehat

سعید صحت، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی و درباره نقش بیمه در تقویت اقتصاد مقاومتی گفت: ارتقای سطح تولید داخلی، محور اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که به ارتقاء قدرت ملی ایران منجر خواهد شد.


به گزارش عطنا به نقل از بانکداران ۲۴، رئیس کمیته بیمه اسلامی اظهار کرد: باید فضا را برای سرمایه گذاری کشور فراهم کرد که به دلیل مخاطرات فراوان و پوشش ندادن مناسب از سوی شرکت‌های بیمه، این مهم امکان‌پذیر نخواهد بود.


وی ادامه داد: همچنین اقتصاد مقاومتی شکل خاصی از نظام اقتصادی است که در وضعیت حمله همه جانبه اقتصادی دشمن که نظام اقتصادی را به خطر می‌اندازد، پدید می‌آید.


صحت در مورد چرایی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد ایران طی سالهای اخیر شرایط ویژه و منحصر بفردی را تجربه کرده است و انتظار می‌رود این شرایط طی سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. بروز بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی، واردات بی رویه، نامناسب بودن فضای کسب و کار از مهم ترین مشکلات و چالشهای اقتصاد ایران طی یک دهه اخیر بوده است.


وی درباره اهمیت صنعت بیمه در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: وظیفه صنعت بیمه، به منزله موسسه مالی این است که توان و قدرت خویش را در ارائه تامین، تشکیل سرمایه و تقویت بنیه سرمایه گذاری اقتصادی جامعه نشان دهد.


دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی و مهم رشد و توسعه اقتصادی یک کشور افزایش سرمایه گذاری‌های مولد در آن جامعه و رابطه مستقیمی است که بین توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری‌ها وجود دارد.


وی افزود: علاوه بر بانک‌ها که تامین کننده اعتبارات کوتاه مدت یا میان مدت واحدهای اقتصادی شناخته می‌شوند ف بیمه نیز به منزله یک منبع مهم تامین مالی و سرمایه گذاری نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در مورد ارتباط بین بیمه و رشد اقتصادی گفت: بیمه از یک سو نهادی مالی است که در تقویت بنیه اقتصادی جامعه نقش دارد و از سوی دیگر، با ایجاد امنیت و اطمینان، زمینه گسترش فعالیت‌های تولیدی و خدماتی را فراهم می‌کند.


وی در خصوص راه‌های تاثیرگذاری توسعه صنعت بیمه بر رشد اقتصادی به 4 عامل اشاره کرد:


الف) بیمه باعث افزایش ثبات مالی می‌شود.


ب) بیمه جانشین و تکمیل کننده‌ای برای برنامه‌های تأمین اجتماعی دولت است


ج) بیمه به تجهیز پس‌اندازها کمک می‌کند


د) بیمه به کاهش خسارت کمک می‌کند.


صحت در ادامه این همایش اظهار کرد: شفاف ‌سازی در شرکت‌های بیمه امری ضروری واجتناب ناپذیر است تا زمانی که دخل و خرج این شرکت‌ها از ضریب شفافیت بالایی برخوردار نباشد، تصمیم‌های درست در این صنعت با مشکل جدی مواجه خواهد شد.


وی افزود: همچنین شفاف ‌سازی نیاز به عزم جدی و جسارت مدیران شرکت‌های بیمه دارد تا صرفا بر اساس مسئولیت ‌پذیری حرفه‌ای و پاسخگویی به سهامداران اقدام کنند. وی درباره کمک‌های صنعت بیمه در راستای اقتصاد مقاومتی به اقتصاد خرد خانوارها، به اقتصاد کلان کشور و کمک‌های صنعت بیمه کشور به حوزه درمان در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.


رئیس کمیته بیمه اسلامی بیان کرد: برنامه عملیاتی صنعت بیمه در اجرای اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط بیمه مرکزی تدوین شده است؛ از جمله این برنامه‌ها گسترش هدایت شده شبکه فروش و توسعه پوشش‌های بیمه‌ای جدید و ایجاد شرکت‌های بیمه اتکایی جدید است.


وی در مورد نقش بیمه در جمع آوری پس اندازهای کوچک و توسعه سرمایه گذاری گفت: بیمه و به ویژه بیمه عمر موجب می‌شود که قسمتی از درآمد اشخاص به جای آنکه به فوریت مصرف شود، به صورت حق بیمه نزد موسسات بیمه تمرکز یابد و سپس برای سرمایه گذاری در رشته‌هایی که از لحاظ اقتصادی مطلوب است، مورد استفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر شرکت‌های بیمه به طور مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد اشتغال و در نتیجه در اقتصاد ملی تاثیر می‌گذارند. اداره موسسات بیمه مستلزم وجود تعدادی کارکنان اداری است. بنابراین شرکت‌های بیمه به طور مستقیم صدها نفر را مشغول کار می‌نمایند.


دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی درباره نقش بیمه در ایجاد اعتبار تاکید کرد: اعتبار مالی هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی برای افراد طرف معامله، ارتباط مستقیم با میزان دارایی او دارد و این اعتبار تا زمانی برقرار است که دارایی شخصی باقی باشد و به محض تلف شدن دارایی، اعتبار وابسته به آن نیز منتفی می‌گردد.


این استاد دانشگاه دارایی خاطرنشان کرد: اعتبار اشخاص تا زمانی که دارایی‌های او پاسخگوی تعهداتش باشد، برقرار خواهد بود. همچنین نقش بیمه محصولات در فعالیت‌های کشاورزی، پوشش احتمال زیان در شرایط بد آب وهوایی است. یعنی امنیت سرمایه گذاری را در فعالیتهای اقتصادی افزایش می‌دهد. وجود ریسک و عدم حتمیت در فعالیتهای کشاورزی مانع بسیار مهمی در رابطه با پذیرش تکنولوژی جدید و سرمایه گذاری توسط کشاورزان تلقی می‌شود.


صحت درباره حمایت بیمه از شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: برای جبران ریسک‌های شرکت‌های دانش بنیان مدل حمایت بیمه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است که این مدل هشت پوشش بیمه‌ای مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان را نشان می‌دهد.


وی در پایان در خصوص پیشنهادهای پیش رو به این مسائل اشاره کرد: توجه به تأثیرگذاری صنعت بیمه به عنوان بخش مالی ارائه دهنده خدمات مربوط به مدیریت ریسک که یکی از موضوعات مهم در زمینه اثرگذاری بخش مالی بر رشد اقتصادی است.


- اجرای سیاستهای آزادسازی و ایجاد فضای رقابتی و همچنین افزایش مشارکت بخش خصوصی در بخش بیمه


- بهبود کیفیت سیستم قانونی بیمه


- استفاده از تجربه سایر کشورها در زمینه تقویت اقتصاد با استفاده از صنعت بیمه


نظارت مالی هوشمند از سوی مقام‌های مالی نظارتی


- به جریان انداختن سرمایه هایشان در جهت حمایت و توسعه ی کارآفرینی و بهبود فضای کسب وکار و تولید


- توجه شرکت‌های بیمه در مورد توانگری مالی


- گسترش بیمه کشاورزی در راستای توسعه بیمه کشاورزی


- آموزش منابع انسانی با توجه به جایگاه آن در رشد و توسعه ی پایدار


- و حمایت بیمه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار