۰۱ دی ۱۳۹۵ ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۲۱۶۲
seshanbe-moshaverei-borjali-1

احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی در نشست «سه شنبه‌های مشاوره‌ای» گفت: پیشگیری مداخله‌ای مثبت و اندیشمندانه برای مقابله با شرایط مضر قبل از اینکه به اختلال یا ناتوانی منجر شود، معرفی می‌شود و دهه آینده، دهه پیشگیری است.


به گزارش عطنا، «سه‌شنبه مشاوره‌ای» 30 آذر با سخنرانی احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی و با موضوع «پیشگیری مبتنی بر جامعه» برگزار شد.


احمد برجعلی پیشگیری را مداخله‌ای مثبت و اندیشمندانه برای مقابله با شرایط مضر، قبل از اینکه به اختلال یا ناتوانی منجر شود، دانست و دهه آینده را دهه پیشگیری نامید و در بیان اهمیت موضوع گفت: ورود پیشگیری در سیاست‌های کلان کشور به کاهش هزینه‌ها و افزایش سلامت عمومی جامعه کمک می‌کند و تعامل تصمیم‌سازان جامعه با دانشگاه در این حوزه مفید است.


رئیس دانشکده روان‌شناسی به نقش مهم «NGO»‌ها در سلامت اجتماعی اشاره کرد و گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را یک کار جمعی است که نیازمند مشارکت همگانی می‌باشد.


وی افزود: ارائه خدمات مبتنی بر روان، به روش جست‌وجوگرانه (seeking) را برای افرادی که جهت دریافت خدمات مراجعه نمی‌کنند، یکی از کارهای ضروری در حوزه افزایش سلامت روان جامعه است و پیشگیری در سه سطح «عمومی»، «افراد در معرض ریسک» و «افراد نشانه‌دار» نباید فراموش شود.


برجعلی همچنین خاطر نشان کرد: مشکل امروز جامعه ما عمل نکردن به دانسته‌ها است؛ نه فقدان اطلاعات. بنابراین اقدامات انگیزشی برای عمل به دانسته‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید مورد غفلت قرار گیرد.


او در ادامه به اهداف پیشگیری اشاره کرد و گفت: «شناخت عوامل مهم و سپس رفع آن»، «کاهش عوامل مخاطره‌آمیز و پرخطر»، «آگاه‌سازی افراد جامعه» و «افزایش مقاومت در برابر وسوسه‌های بیرونی» از جمله مهم‌ترین اهدافی است که باید مدنظر قرار داده شود.


این استاد دانشگاه اصول پیشگیری را در دو دسته «عوامل حفاظتی» و «عوامل خطرزا» مورد بررسی قرار داد و اذعان کرد: در سطح جامعه باید بر «تقویت نگرش مثبت به خود»، «از بین بردن اَنگ‌های اجتماعی»، «فراموش نکردن اصل نظارت»، «افزایش سطح کیفی تحصیلی» و «انسجام اجتماعی» تاکید کرد و سبب تقویت آنها شد.


وی به نقش خانواده‌ها در برنامه‌های پیشگیری تاکید کرد و گفت: برنامه‌های پیشگیری مبتنی بر خانواده بسیار مفید هستند. نقش خانواده‌های سالم و قوی در سوق دادن جامعه به سمت سلامت بسیار حائز اهمیت است.


گوشه هایی از این نشست:


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار