۲۴ آذر ۱۳۹۵ ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۰۰۷۸
mehdi-taghavi3

استاد صاحب کرسی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و مولف کتاب «ابزارهای مشتقه مالی» در رابطه با گسترش ابزارهای مالی در بازار سرمایه گفت: گسترش این ابزارها سبب اقبال معامله گران به این حوزه شده و نقدشوندگی این بازار را تا حد قابل‌قبولی تضمین خواهد کرد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، مهدی تقوی به راه‌اندازی قراردادهای آپشن در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: اگر چه این‌گونه ابزارها که در ایران، جدید و تقریبا ناشناخته‌اند اما در بورس‌های پیشرفته، بسیار جاافتاده و پرکاربرد است، به این ترتیب با راه اندازی چنین بازاری می توانیم شناخت بیشتری به معامله‌گران دهیم؛ پس امر آموزش در خصوص راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید، بسیار مهم تلقی می‌شود.


تقوی در ادامه به مزیت‌های معاملات آپشن اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی معاملات آپشن علاوه بر اینکه ابزار کارآمدی برای پوشش ریسک معاملات در اختیار فعالان بازار قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد این ابزار مالی بتواند برای سرمایه‌گذاران خارجی که قصد ورود به بازار سرمایه ایران را دارند جذاب باشد، چرا که کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها از فاکتورهای اصلی قرارداد آپشن است.


به گفته وی، برای سرمایه‌گذاران خارجی، موانع مربوط به ابزارهای مالی و برخی مقررات بسیار اهمیت دارد، بنابراین با ایجاد چنین ابزارهایی و کاهش ریسک می توان شرایط اطمینان معامله گران خارجی به بازار سرمایه ایران را نیز فراهم کرد.


وی ادامه داد: همچنین پوشش ریسک بنگاه‌های اقتصادی، کاهش هزینه‌های تامین مالی، افزایش بازده دارایی‌ها، تعدیل سریع ساختار جریان نقدی دارایی‌ها و معافیت‌های مالیاتی را می‌توان از مهمترین مزیت‌های راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالای ایران برشمرد.


وی در پاسخ به این سوال که معاملات آپشن و آتی چه تفاوتی با هم دارند پاسخ داد: قراردادهای آتی (futures contract) نوعی ابزار مشتقه است که قابلیت خرید و فروش در بازارهای مالی را دارد. در این قرارداد فروشنده توافق می‌کند در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را در عوض قیمتی که اکنون تعیین می‌کنند به خریدار تحویل دهد که این قرارداد نقش بسیار مهمی را نیز ‌در کنترل ریسک بازی می‌کنند.


تقوی اظهار کرد: اما آپشن (Option)، قراردادی است بین یک خریدار و یک فروشنده به نحوی که خریدار Option، حق خرید یا فروش یک دارایی مشخص را در یک قیمت توافقی و تا یک زمان معین، از فروشنده خریداری کرده و مبلغی برای در اختیار داشتن این حق تا آن زمان می‌پردازد.


تقوی در پاسخ به این سوال که چه عواملی بر ارزش Option تاثیر خواهد گذاشت گفت: ارزش Option تابع پارامترهای متعددی از جمله ارزش دارایی پایه از جمله ارز، کالا، نرخ بهره و شاخص سهام است و در این معاملات، قابلیت ها و کاربردهای متنوع و منحصر به فرد به عنوان یک ابزار قدرتمند در کنترل ریسک سرمایه گذاری و ایجاد سودآوری در شرایط مختلف نوسانات بازار بررسی می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار