۰۳ آذر ۱۳۹۵ ۲۰:۵۲
کد خبر: ۵۷۱۲۰
hamayesh-tahavollat-ekhtetamieh-31

سومین همایش بین‌المللی «نظام بین‌الملل، تحولات‌ منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران» بعدازظهر سه‌شنبه دوم آذرماه با حضور صادق‌‍‌‌‌‌‌‌حسین جابری ‌انصاری، معاون عربی‌آفریقایی وزارت خارجه و صاحب‌نظرانی از کشورهای مختلف به کار خود پایان داد.


به گزارش عطنا، اختتامیه این همایش که به همت گروه روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی و با مشارکت انجمن علمی روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری قطب علمی دولت و روابط بین الملل اسلامی برگزار شد، با ارائه گزارشی توسط دبیراجرایی و دبیرعلمی همایش آغاز شد.


hamayesh-tahavollat-ekhtetamieh-6


دبیر اجرایی همایش در سخنانی این همایش را بسیار ممتاز عنوان کرد و گفت: میزان مشارکت علمی اساتید و دانشجویان در حوزه روابط بین‌الملل بالا بود.


علیرضا کوهکن ادامه داد: ۴۰۱ چکیده فارسی به دبیرخانه همایش ارسال شد. می‌توان گفت تقریبا از همه دانشکده‌های کشور که رشته روابط بین‌الملل در آن‌ها تدریس می‌شود در سطح اساتید و دانشجویی شرکت‌کننده مقاله دریافت‌کردیم. ۳۷۶ مقاله داوری شد و در نهایت ۳۶۸ مقاله در کتاب چکیده‌نامه منتشر شد.


کوهکن همایش «نظام بین‌الملل، تحولات‌ منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران» را جزء فعال‌ترین همایش‌های این حوزه نام برده و تاکید کرد: تمامی مقالات ارسال‌شده به صورت داوطلبانه بودند و ما هیچ‌گونه سفارش مقاله نداشتیم. این امر در جهت هدف دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان قطب علوم ‌انسانی و روابط بین‌الملل است که ما تلاش داریم دانشگاه را به محل حضور و هم‌اندیشی اساتید و بزرگان این حوزه تبدیل کنیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: کار علمی در دانشگاه دغدغه شخصی من بوده و هست. ماحصل کار شبانه‌روزی دوستان، تحرک بخشیدن به فضای علمی دانشگاه در این حوزه و البته آشنایی دانشجویان و اساتید محترم با مباحث روابط بین‌الملل بود.


او دلیل این امرا را چنین بیان کرد: در بحث روابط بین‌الملل کسی که صرفا ایده‌پردازی کند و به مطالعه سایر دیدگاه‌ها نپردازد چندان موفق نخواهد بود.



اثرات این همایش بعدها دیده خواهد شد


khorram-shad


در ادامه محمدباقر خرمشاد، دبیر علمی همایش «نظام بین‌الملل، تحولات‌ منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران» در سخنانی اظهار داشت: در مقدمه چکیده‌نامه سولاتی مطرح شده بود که خوشبختانه در این دو روز توسط اساتید و سخنرانان پاسخ‌های در خور و شایسته‌ای ارائه شد.


خرمشاد در باب پاسخ سوال «در گذشته چه نظمی بر منطقه حاکم بوده و چرا این نظم به‌هم‌ریخته است؟» را «فروپاشی نظام دوقطبی» عنوان کرد و تصریح کرد: نظم گذشته منطقه مبتنی بر نظم دوقطبی غرب بود و به واسطه فروپاشی نظام دوقطبی، جهان وارد دوران گذار شده و در دوران گذار هنوز نظم جدیدی شکل نگرفته است، بلکه این قطب‌های قدرت است که شکل‌گرفته و این قطب‌ها در جست‌و‌جوی القای نظم‌های جدید هستند.


خرمشاد دلیل گسترگی و شتابان ‌بودن این به‌هم‌ریختگی و بی‌نظمی را تلاش ‌قدرت‌های بزرگ در جهت ایجاد یک نظم جدید دانست و یادآور شد: این به‌هم‌ریختگی هم علل درون‌منطقه‌ای ‌دارد و هم علل برون‌منطقه‌ای.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه ادامه داد: نظم جهانی به دلیل طولانی‌شدن دوران گذار در حال پوست ‌انداختن است و مانند گذشته، منطقه خاورمیانه به دلیل بهرده‌مندی از نفت، تمدن تاریخی و… نقطه آغاز این تحولات برای برقراری نظمی دیگر شده است.


خرمشاد در پایان، با بیان اینکه سناریوهای متفاوتی برای منطقه توسط سخنرانان و اساتید شرکت‌کننده مطرح شده، افزود: در این همایش نقطه نظرات متنوع و متعددی مطرح شد که من معتقدم اثرات علمی و سیاسی این همایش بعدها مشخص می‌شود.


 گفتنی است این همایش به عنوان سومین همایش «نظام بین‌الملل، تحولات‌ منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران» با حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف به مدت دو روز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار و در پایان به شرکت‌کنندگان و برگزیدگان گواهی‌ معتبر و یادبودهایی اهدا شد.


گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار