۰۲ آذر ۱۳۹۵ ۰۵:۱۶
کد خبر: ۵۶۹۰۸
hamayesh-tahavollat-eftetahieh-30

حسین امیرعبداللهیان در افتتاحیه سومین همایش «نظام بین‌الملل، تحولات‌ منطقه‌ای و سیاست خارجی ایران» گفت: همه کشورها باید باور کنند که باید دست از بازی با عنصر تروریسم بردارند و بفهمند تروریسم خوب و بد ندارد و اگر تروریسم قدرت بگیرد جهانی وحشتناک در انتظار همه خواهد بود.


به گزارش عطنا، حسین امیرعبداللهیان در این همایش که صبح دوشنبه اول آذر آغاز شد، با بیان اینکه خاورمیانه دچار تحولات مهمی است اظهار کرد: از ویژگی‌های تحولات بی‌نظیر غرب آسیا، این است که شیب تحولات در این منطقه عمیق و شتابان بوده و کنشگران و بازیگران آن، شرایطی متفاوت با دوران جنگ سرد را تجربه می‌‌کنند.


مدیرکل امور بین‌الملل مجلس ادامه داد: ویژگی بارز کنشگران این مقطع، «تعداد کنشگران» است که افزایش یافته و متنوع شده است و قدرت‌های‌ بزرگ همچنان سهم مهمی در مداخلات، تحولات، راه‌حل‌ها و ایجاد بن‌بست‌های‌ سیاسی ایجاد می‌‌کنند.


او با ذکر نمونه‌هایی‌ از کنشگران منطقه، تصریح کرد: نوع دیگری از کنشگران وجود دارد که کنشگران فروملی هستند، جریانی همچون داعش در طرف منفی بازیگران فروملی نقش و سهم مهمی را در تشدید ناامنی‌ها و تلاش برای تغییر مرزها در غرب آسیا بر عهده گرفت.


امیرعبداللهیان ادامه داد: بدون تردید داعش نه یک جریان صرفا خودجوش بلکه یک جریان درهم پیچیده و ناهمگن است که به عنوان ابزار مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و در راستای اهداف کلانی است که در منطقه خاورمیانه دنبال می‌‌شود.



هویتمحوری جایگزین دولتمحوری شدهاست


abdollahian


دستیار رئیس مجلس یکی از اهداف داعش را تجزیه کشورها دانست و عنوان کرد: داعش با ایجاد رعب و وحشت و ناامنی تلاش دارد نقشه خاورمیانه را تغییر دهد.


او همچنین به بازیگران مثبت و موثر در بعد فروملی اشاره کرد و تاکید کرد: در عین حال بازیگران غیر دولتی موثری همچون حزب الله حماس و جهاد اسلامی فعالیت می‌کنند که هر کدام به دفاع از کشور خود می‌‌پردازند.


امیرعبداللهیان دیگر ویژگی موجود در غرب آسیا را ویژگی خاص کنش‌ها نام برد و گفت: کنش‌ها در خاورمیانه به شدت امنیتی شده‌اند و در هیچ منطقه‌ای به این اندازه شاهد این ماجرا نبوده‌ایم.


او دلیل این امر را «نقش‌آفرینی گروه‌های‌ تروریستی، مداخلات خارجی و برخی نگاه‌های‌ افراطی وهابیسم» بیان کرد و یادآور شد: امروزه در خاورمیانه هویت‌‌محوری جایگزین دولت‌‌محوری شده است.




تروریسم، خوب و بد ندارد


hamayesh-tahavollat-eftetahieh-31


مدیرکل امور بین‌الملل مجلس ادامه داد: محیط خاورمیانه در بروز تحولات بسیار موثر است. محیط کنش در خاورمیانه بسیار سیال و متزلرل است و به طور آشکار محل جولان قدرت‌های‌ منطقه‌ای شده است.


امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: بعضی کشورها که توانایی فهم و هدایت قدرت منطقه‌ای را ندارند به واسطه بهره‌مندی از نفت، گاز، وثروت‌های‌ بی‌حد و حصر وارد  نوعی بازی شده‌اند که در حد و اندازه آن‌ها نیستند و این موجب پیچیدگی اوضاع در منطقه شده است.


او با بیان اینکه در منطقه خاورمیانه شرایط یک کشور در خود آن کشور محبوس و محدود نمی‌ماند، اضافه کرد: بعضی از نشانه‌های‌ این امر را در یک سال اخیر شاهد بوده‌ایم، ازجمله این پیوستگی، تاثیر ناامنی‌ها در غرب آسیا است که نگرانی‌های‌ جدی را در کشورهای اروپا و امریکا به وجود آورده است،


امیرعبداللهیان ادامه داد: حتی تروریسم و هجوم مهاجرین به غرب موجب شده برخی از کشورها به دنبال سیاستی باشند که امنیت را به منطقه باز گرداند.


او با بیان اینکه امروزه مشکل پیچیده خاورمیانه به دیگر بخش‌ها سرایت کرده، تصریح کرد: مشکل دیگر این است که سرعت ارائه مشکل در منطقه بسیار بالاست اما سرعت ارائه راه‌حل پایین است، یعنی جریاناتی که در جهت تجزیه خاورمیانه هستند به سرعت پیش می‌‌روند اما دیپلمات‌ها و سیاست‌مداران جهانی از تحولات عقب مانده‌اند. دستیار ویژه لاریجانی با اشاره به محورهای سومین همایش بین‌المللی «نظام بین‌الملل، تحولات و سیاست‌ها» ابراز امیدواری کرد «در طی این دو روز به راهکاری برسیم که سرعت ارائه راه حل مسائل بالا برود».


او در مورد رابطه ایران با کشورهای منطقه هم اظهار داشت: زمانی که برخی همسایگان عراق طرف منفی تحولات را تقویت می‌کردند ما به دنبال صادرات برق به این کشور بودیم، برق بیش از پنج استان عراق را ایران تامین می‌کند.


امیرعبداللهیان با اشاره به نقش ایران در تحولات سوریه هم تاکید کرد: جمهوری اسلامی در این معادله هم در طرف مثبت قرار دارد و ما در مبارزه با تروریسم در کنار سوریه قرار گرفتیم و از مردم سوریه حمایت کردیم.


او با ابراز امیدواری در کاهش تنش‌ها در منطقه گفت: عدم مداخله در امور داخلی کشورها، نگاه به امنیت منطقه به عنوان یک کل، اهتمام کشورها بر وحدت و تمامیت ارضی، عملی شدن شعار مبارزه با تروریسم، پیگیری جدی راه‌حل سیاسی، تمرکز بر ابعاد انسانی تحولات منطقه از جمله راهکارهایی است که می‌توان در این زمینه نام برد.


مدیرکل امور بین‌الملل مجلس اضافه کرد: همه کشورها باید باور کنند که باید دست از بازی با عنصر تروریسم بردارند و بفهمند تروریسم خوب و بد ندارد و اگر تروریسم قدرت بگیرد جهانی وحشتناک در انتظار همه خواهد بود.


حسین امیرعبداللهیان در پایان خاطر نشان کرد: به طور کلی جمهوری اسلامی با نگاه به تعمیم حداکثری امنیت ملی و منافع ملی کشور، امنیت منطقه و صلح جهانی، در جبهه تحولات مثبت منطقه قرار دارد.


او افزود: جمهوری اسلامی ایران سهم بزرگی در صلح و امنیت در منطقه بر عهده دارد. رهبری واقعی مبارزه با تروریسم در منطقه به عهده ایران است.


گفتنی است در افتتاحیه این همایش دو روزه، که اساتید و کارشناسانی از چندین کشور دنیا و ایران به ارائه مقالات خود می‌پردازند، حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در امور فرهنگی، حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس و، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی دیگر از اصحاب سیاست سخنرانی کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار