۱۹ تير ۱۳۹۵ ۱۳:۰۵
کد خبر: ۴۳۲۴۶

Habib-Honari


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: فدراسیون ورزش‎های همگانی مدعی است ۲۱ درصد مردم در ورزش همگانی مشارکت دارند اما سؤال این است که آمار از کجا استخراج شده‌است.


حبیب هنری در خصوص اینکه فدراسیون ورزش‎های همگانی مدعی است 21 درصد مردم کشور در ورزش همگانی مشارکت دارند، اظهار داشت: اصلا مشخص نیست این رقم درست است یا غلط. همچنین ما نمی‎دانیم این عدد از کجا آمده است. دوستان می‎گویند این عدد براساس کارت‎های بیمه ورزشی صادر شده است. البته این کارت‎‎های بیمه با کارت‎های بیمه قهرمانان متفاوت و در واقع کارت بیمه برای مردم عادی است. به طور مثال کودکی که برای کلاس آموزشی به محلی می‎رود، از این کارت استفاده می‎کند.


 وی در خصوص اینکه آیا این روش صحیحی برای به دست آوردن آمار است، عنوان کرد: قطعا این روش بهترین و کامل‎ترین شاخص نیست. به طور مثال فردی هر روز به پارک می‎رود و ورزش می‎کند؛ اما کارت بیمه ندارد. شخصی برای حضور در کلاسی ثبت نام و کارت بیمه را دریافت می‎کند اما آن فرد پس از دو ماه دیگر ورزش نمی‎کند، آیا این ملاک مناسبی است؟ پس این عدد نمی‎تواند خیلی مورد استناد باشد.


 به گزارش عطنا به نقل از تسنیم، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، ادامه داد: واقعیت این است هنوز ابزار دقیقی برای مشخص شدن آمار مشارکت مردم در ورزش همگانی نداریم. گودرزی، وزیر ورزش و جوانان هم چندین بار در این خصوص از محققان خواسته که در این راستا کار و تحقیقی را انجام بدهند.


 هنری در خصوص آمار بالای تعداد دوره‎های برگزار شده آموزشی فدراسیون همگانی در سال گذشته، گفت: برگزاری دور‎ه‎های آموزشی نباید به عنوان یک اصل باشد. رسالت این فدراسیون چیز دیگری است. در حال حاضر به سبب کمبود منابع مالی، این امر به عنوان اقدامی برای درآمدزایی این فدراسیون برای پیگیری برنامه‎های دیگر در نظرگرفته شده است. هر فدراسیونی مجاز به برگزاری دوره‎ها و رشته‎های زیر مجموعه خود است اما این تعداد دوره بسیار زیاد به نظر می‎رسد. قطعا این ازدیاد با کیفیت خوبی هم رو‎به‎رو نخواهد بود.


 بعضا مشاهده شده نفراتی در یک دوره مربیگری حضور پیدا می‎کنند که آشنایی بسیاری کمی با آن رشته دارند اما دوره را با موفقیت طی می‎کنند و با اخذ مدرک مربیگری آن رشته به باشگاه‎های ورزشی رفته و به مردم آموزش می‎دهند. وی در این خصوص گفت: این یک حقیقت تلخ و البته فاجعه است. بدون ارزیابی و وجود یک کانال ورودی و فقط صرف درآمدزایی نباید دوره‎ای برگزار شود. بهتر است شرایط خاصی در نظر بگیرند تا این حجم کارت مربیگری صادر نشود.


 وی ادامه داد: توسعه ورزش همگانی فقط مربوط به فدراسیون ورزش‎های همگانی یا وزارت ورزش و جوانان نیست بلکه تمامی نهادهای کشور از جمله بخش‌‎‌های دولتی و خصوصی باید در این راستا کمک کنند. در تمام دنیا که شهرداری متولی اصلی ورزش همگانی است اما در ایران شهرداری هم نمی‎تواند به تنهایی این کار را انجام دهد. باید فرهنگ‎سازی در این راستا صورت بگیرد. باید مردم با فرهنگ ورزش کردن آشنا شوند.


 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با اشاره به کتاب سند تحول، توسعه و تعالی فدراسیون ورزش‎های گفت: این کتاب مناسبی است که در آن طرح‎های خوبی وجود دارد اما مهمترین موضوع عملیاتی شدن آن است. باید دید این موارد آیا به مرحله اجرا می‎رسد یا نه. در غیر این صورت تدوین یک کتاب و برگزاری نشست‎هایی با حضور کارشناسان فقط هزینه صرف کردن است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار