۰۲ تير ۱۳۹۴ ۱۷:۰۵
کد خبر: ۱۱۶۹۹
honari

رئیس دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: برخلاف ورزش قهرمانی ما هنوز الگویی برای فرهنگ سازی و توسعه و ترویج ورزش همگانی در کشور نداریم.


به گزارش عطنا، دکتر حبیب هنری درباره‌ی چالش‌ها و توسعه و ترویج ورزش همگانی در کشور اظها‌رکرد: اخیرا نشستی با موضوع بررسی چالش‌های فراروی توسعه و ترویج ورزش همگانی در دانشگاه علامه برگزار شد. این نشست تکلیفی از سوی دولت و شخص دکتر روحانی برای حل مشکلات ورزش کشور بود که به دانشگاه علامه طباطبائی واگذار شده بود، بنا‌بر‌این دانشگاه علامه طباطبائی نیز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و وزیر ورزش و جوانان به این موضوع ورود کرد.


مشاور امور علمی و فناوری وزیر ورزش و جوانان افزود: هدف عمده برای برپایی این نشست با اعضای هیات علمی و مدیران دستگاه‌های اجرایی بر این بود تا پیشنهادهایی ارائه شده توسط نخبگان تر‌بیت ‌بدنی به صورت کاربردی در اختیار هیات دولت قرار گیرد تا در تصمیم سازی و تصمیم گیری شخص رئیس جمهور و مدیران کابینه مورد استفاده باشد.


هنری اظها‌ر کرد: در این نشست همه بر این امر اعتقاد داشتند که ورزش همگانی نقش بسیار موثری در سلامت، پیشگیری، نشاط و شادابی جامعه دارد، اما این که چرا تمام دولت‌هایی که تاکنون در راس کار قرار گرفته‌اند، به این موضوع به طوری جدی نپرداخته‌اند، موضوع مهمی بود که به جای ارائه راهکار، اساتید بیشتر درد دل کردند. به هر صورت انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی نسبت به این پیشنهادات به صورت جدی تمرکز کنند و در جهت عملیاتی کردن ورزش همگانی در کشور اهتمام ورزند.


رییس دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به نقش سازمان‌های مردم نهاد در توسعه ورزش همگانی اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود دولت در این زمینه یک نقش راهبری داشته باشد نه اجرایی و به سازمان‌های مردم نهاد کمک کند تا ورزش همگانی در جامعه یک توسعه واقعی‌تری به خود بگیرد که متاسفانه این مساله در حال‌ حاضر این گونه نیست. به نظر می‌رسد نگاه مردم به ورزش همگانی یک نگاه دولتی است. مثلا دولت یا شهرداری در این زمینه چه اقدامی انجام می‌دهد یا چقدر بودجه اختصاص می‌دهد. البته این نگاه، یک نگاه سنتی است که جا دارد این نگاه تغییر کند و به یک نگاه مردمی تبدیل شود تا مردم خود برای توسعه ورزش همگانی ورود پیدا کنند و فعالیت‌هایی ترتیب دهند که از انجام آن فعالیت‌ها لذت ببرند.


هنری با بیان این که ما نیاز به الگوی ورزش همگانی داریم، گفت: این الگو می‌تواند از راس دولت، ریاست جمهوری و مدیران دستگاه‌ها با انجام ورزش همگانی آغاز و به صورت رسانه‌ای مطرح شود. بنا‌بر‌این این که فقط بخواهیم شعار دهیم و قلبا اعتقاد داشته باشیم که فعالیت‌های حرکتی یک نیاز است، کافی نیست. ورزش همگانی زمانی توسعه پیدا می‌کند که خود مدیران نیز وارد میدان شوند و برای جامعه به عنوان یک الگوی ورزشی محسوب شوند، در این صورت ورزش همگانی بین مردم اشاعه پیدا می‌کند.


رییس دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه علامه طباطبائی، خاطر‌ نشان کرد: ما الگوی زیادی در بخش قهرمانی داریم. مثلا یک جوان یا نوجوان دوست دارد همواره خود را در جای یک قهرمان فو‌تبا‌ل یا والیبال قرار دهد، اگر این الگوی قهرمانی در حوزه ورزش همگانی نیز دیده شود، بدون شک ورزش همگانی نیز در جامعه توسعه پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر شنیده می‌شود که چرا رسانه‌ها به این موضوع پردازش کمتری دارند، این مساله حتی در رسانه‌های دنیا نیز از اهمیت کمتری برخودار است و آن قدر که به ورزش حر‌فه‌ای و قهرمانی می پردازند سهم کمتری را به ورزش همگانی خود اختصاص می‌دهند. پس مشکل در پرداختن یا عدم پرداختن رسانه‌ها به موضوع ورزش همگانی نیست،‌ بلکه اطلاع رسانی، آگاهی سازی، توانمند سازی مدیران و مجریان ورزش در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.


دبیر نشست بررسی چالش‌های فراروی توسعه و ترویج ورزش همگانی، ا‌ضافه‌ کرد‌: نقش رسانه‌ها در بعد ورزش همگانی بیشتر ترویج دانش همگانی است و این که فعالیت‌های حرکتی چه سودمندی برای بدن و روان به همراه دارد. ورزش همگانی تحت نظر اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست است. مثلا فردی که از هشت صبح تا هشت شب سر کار است، نباید انتظار داشت پس از آن برود و در پارک ورزش کند. بنابراین بعد اقتصادی، فرهنگی و ... می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند تا خانواده‌ در شرایط ایمن و بدون دغدغه‌ به فعالیت ورزشی بپردازنند.


هنری با بیان این که ورزش حر‌فه‌ای نباید وابسته به بودجه دولت باشد، اظها‌ر کرد: اعتقاد دکتر گودرزی و معاونان وی بر این است که بیشترین بودجه وزارت ورزش و جوانان باید به بخش ورزش همگانی اختصاص پیدا کند. وقتی ما سلامت و نشاط را در جامعه داشته باشیم، یعنی در تمام ابعاد توسعه یافتگی را به خوبی خواهیم دید. امیدوارم که حاصل این نشست به صورت راهکارهای پیشنهادی در اختیار دولت قرار بگیرد. بنا‌بر‌این تمام اندیشمندان و دستگاه‌های اجرایی و مدیران آمادگی دارند برای برگزاری نشست‌های تخصصی با سپری کردن ساعت بیشتر به موضوعاتی که در ورزش کشور به عنوان مشکل و معضل مطرح هستند، بپردازند و پیشنهادات دقیق‌تر و روشن‌تری را به دولت ارائه دهند.


هنری همچنین در‌ رابطه با برنامه‌هایی که برای توسعه ورزش همگانی در سال 94 توسط معاونت ورزش همگانی پیش‌بینی شده است، گفت: در مهر ماه هم‌زمان با هفته‌ "تر‌بیت ‌بدنی" به مدت دو روز با همکاری وزارت ورزش و جوانان، همایش ملی (ورزش برای همه) طراحی شده است که در این همایش ما یک بخش عکاسی ورزش همگانی خواهیم داشت و به ایده‌های برتر برای توسعه ورزش همگانی، مقالات علمی در این زمینه و وبلاگ‌هایی که به این موضوع می پردازند شناسایی و پس از انتخاب جوایزی اهدا خواهد شد. ضمن این که نمایشگاهی در‌ رابطه با ورزش همگانی در این همایش خواهیم داشت.


رییس دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان پیرامون وضعیت کنونی ورزش همگانی در کشور، افزود: اگر چه برنامه‌هایی که در‌ رابطه با توسعه و ترویج ورزش همگانی تا به امروز پیش‌بینی شده در اجرا کمی سخت است، ولی یقین دارم که داشتن برنامه در این زمینه کمک می‌کند تا مدیران و اعضایی که باید مجری ورزش همگانی باشند، مسیری را برای خود طراحی کنند و افقی را در نظر بگیرند که در آینده به بهتر شدن جایگاه ورزش همگانی در کشور کمک کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار