۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۰۰:۵۳
کد خبر: ۳۸۷۹۴
eghtsad (3)

همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ الزامات و چالشها» با حضور اساتید برجسته اقتصاد، سه شنبه 28 اردیبهشت ماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
به گزارش عطنا، در این همایش که به همت پژوهشکده و قطب علمی اقتصاد کشور برگزار شد، اقتصاددانان به بررسی وضعیتی اقتصادی کشور و ارائه راهکارهایی علمی و عملی برای تعریف و تبیین اقتصاد مقاومتی پرداختند.



دکتر سلیمی: اقتصاد مقاومتی را فدای منافع جناحی نکنیم


eghtsad (6)

در ابتدای این همایش، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: امروزه دانشگاه‌ها آماده کمک نظری و علمی به دولت و سایر سازمان‌ها هستند.


دکتر حسین سلیمی با اشاره به معنای اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: دراین‌باره دو واژه وجود دارد؛ اول «اقتصاد تاب‌آور» بوده که تجویز آن به‌صورت مقطعی به زمان وقایع طبیعی و جنگ مرتبط است. دوم «اقتصاد مبتنی بر مقاومت » است که بیشتر به زمانی بازمی‌گردد که یک کشور دچار تحریم و فشارهای سیاسی بین‌المللی قرارگرفته طوری که بتواند با ایستادگی به ادامه حیات بپردازد.


وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نزدیک به دسته دوم است، افزود: مفهوم «اقتصاد مقاومتی» در نوع خود یک نوآوری بوده و منطبق با هیچ‌یک از دو واژه فوق نیست.


سلیمی ادامه داد: کسانی که طرفدار اقتصاد عدالت محور هستند، طرف مقابل را به اقتصادی «حاوی فساد» متهم می‌کنند و در مقابل، طرفداران اقتصاد آزاد، اقتصاد مقاومتی را طوری تفسیر می‌کنند که گویی؛ دولت در آن خیلی نقش ندارد و آن را لیبرال تعبیر می‌کنند.


وی بابیان این نکته که بحث‌های علمی نباید قربانی سیاست‌بازی‌های جناحی شود، اظهار داشت: اجازه دهیم بحث‌های علمی به بررسی مشکلات و مسائل پرداخته و اقتصاد مقاومتی را فدای منافع جناحی نکنیم.


سلیمی افزود: اقتصاد مقاومتی به‌هیچ‌وجه به معنای انزوای اقتصادی و سیاسی ایران نیست. بلکه تعامل و تجارت با جهان پذیرفته‌شده است که این هم به معنای استحاله در اقتصاد جهانی نیست.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بابیان اینکه برخی کشورهای نوظهور اقتصادی دچار این استحاله شده‌اند، بیان کرد: نکته دیگر مبارزه با فساد و فقر است که عده‌ای معتقدند باید ساختارها با ورود سیاست‌های دولت، دگرگون‌شده تا فقر از بین برود. درحالی‌که عده‌ی دیگر به اقتصاد آزاد معتقدند تا مسئله فقر به‌صورت طبیعی و خودبه‌خود از بین برود. به نظر می‌رسد اقتصاد مقاومتی در میانه این دو طیف قرار دارد.


سلیمی در پایان با دعوت از تک‌تک اساتید و دانشجویان به نوآوری در حوزه‌های دانش‌بنیان، گفت: من از اساتید و دانشجویان می‌خواهم به دنبال طراحی یک «مدل اقتصادی دانش‌بنیان» باشند و دراین‌باره قول می‌دهم از همه لحاظ، پشتیبان پژوهشگران این عرصه باشم.



دکتر شاکری: نیازمند یک اجماع ملی هستیم


eghtsad (1)

در بخش دیگری از این مراسم، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی ضمن قدردانی از برگزاری این همایش ملی و خیرمقدم به مهمانان، گفت: 70 سال است که برنامه‌ریزی اقتصادی می‌کنیم اما هنوز در سردرگمی به سر می‌بریم.


دکتر عباس شاکری ادامه داد: حداقل در چهار دهه اخیر که تولید می‌توانست عامل توسعه و شکوفایی باشد اما رفت‌وآمد دولت‌ها و برنامه‌ها نتوانسته این امر را عملی سازد.


وی افزود: اگر کشور ما می‌خواهد در اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد باید از این وضعیت خارج شود؛ باید با موانع مختلف ازجمله فساد، رانت، عدم شفافیت و قاچاق برخورد شود.


شاکری تصریح کرد: برخورد با این مسائل باید در دانشگاه‌ها تشریح شود تا بدانیم الزامات و موانع تولید دانش‌بنیان چیست.


رئیس دانشکده اقتصاد اذعان کرد: مشارکت اقشار گوناگون ازجمله قوای سه‌گانه، مردم و نیروهای نظامی را برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان نیاز داریم.


وی یادآور شد: با همایش و بیانیه نمی‌توان به جواب رسید پس باید همایش‌ها در مباحث مختلف برگزارشده و طی چندین سال به این بیانیه‌ها عمل شود. قبل از آن باید الزامات، موانع و اهداف شناسایی و تعیین‌شده تا همه برای رسیدن به یک مسیر واحد در جهت افزایش تولید حرکت کنیم.


شاکری افزود: در این راستا همه باید به یک برنامه واحد تن داده و گروه‌های سیاسی یکدیگر را مقصر ندانند. همچنین باید دست منفعت‌طلب‌ها از اقتصاد کوتاه شده و سیاست‌گذاری‌ها وضعیت بهتری پیدا کند.


وی نقش مردم در گذار از این وضعیت را بسیار مهم دانست و در ادامه گفت: پیشنهاد من این است که الزامات، محورها و موانع اقتصاد مقاومتی شناسایی شود تا همه دراین‌باره به یک اجماع جمعی برسیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار