۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ۰۶:۳۶
کد خبر: ۳۳۳۹۱

سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان گفت که همکاری های دانشگاهی ایران و افغانستان بسیار عمیق و گسترده است و می توان گفت که در اوج قرار دارد و تا پایان فروردین هیئتی به ریاست معاون دانشجویان این وزارتخانه به ایران سفر می کند تا هماهنگی های لازم را با مسئولان ایرانی برای اجرایی شدن اعطای بورسیه های تحصیلی به دانشگاه های افغانستان انجام دهد.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، «امین فیصل» روزشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا در کابل افزود که ایران 500 بورس تحصیلی به دانشجویان افغان اختصاص داده است که 10 درصد این بورسیه ها به مهاجران افغان ساکن ایران تعلق خواهد گرفت و آنان در داخل ایران به روند بورسیه ها خواهند پیوست.


وی افزود که هیاتی از وزارت آموزش عالی ایران تا یک ماه آینده به کابل سفر می کند و پس از ورود این هیات آزمون دانشجویان بورسیه با حضور هیات ایرانی برگزار خواهد شد و سپس هماهنگی های لازم برای اعزام دانشجویانی که به حد نصاب قبولی دست یافته باشند، صورت خواهد گرفت.


فیصل با اشاره به اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی ایران و افغانستان تصریح کرد که همکاری دانشگاه های طرفین تنها در اعطای بورسیه ها خلاصه نمی شود وتهران دربخش تربیت کادرمولفان کتاب های درسی و نشر کتاب های دانشگاهی هم با وزارت آموزش عالی افغانستان همکاری دارد.


وی افزود که ایران با ایجاد مرکز نشر و چاپ کتاب در دانشگاه کابل، به این دانشگاه و سایر دانشگاه های افغانستان کمک می کند و در بخش ترجمه و مقالات علمی، تدوین کتاب های علمی کمک قابل ملاحظه ای داشته و هر سال استادان دانشگاه های افغانستان به ایران دعوت شده واستادان ایرانی نیز به کابل سفر می کنند و آخرین یافته های علمی در رشته های گوناگون را با یکدیگر مبادله می کنند.


سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان گفت که اخیرا دانشگاه فردوسی مشهد یک دستگاه تولید برق از ساخته های دانشجویان این دانشگاه را به این وزارتخانه هدیه داد که این اقدام برای ما بسیار اهمیت دارد. زیرا می تواند برای ما یک الگو قرار گیرد و آن را به دانشجویان نشان بدهیم تا آنان نیز در همین مسیر قرار گیرند.


سال تحصیلی دانشگاه های افغانستان مانند مدارس این کشور از فصل بهار آغاز می شود و دارای دو ترم بهاری و پائیزی هستند. دانشگاه ها و مدارس این کشور در سه ماه زمستان تعطیل است. هر کدام از ترم های بهاری و پائیزی دانشجویان چهار ماه و نیم به طول می انجامد و در هر ترم دو امتحان میان ترم و یک امتحان پایان ترم برگزار خواهند کرد.


برخی از استادان بزرگ کشورهای خارجی دررشته هایی خاص بصورت مقطعی در بعضی از ترم ها به افغانستان دعوت می شوند که در بین آنان استادان ایرانی هم حضور دارند.


افغانستان دارای 156دانشگاه دولتی و خصوصی است که از این تعداد 120 دانشگاه وموسسه آموزش عالی خصوصی و36 دانشگاه دولتی است. کابل 4 دانشگاه دولتی و 50 دانشگاه و موسسه آموزش عالی خصوصی دارد. دانشگاه کابل قدیمی ترین دانشگاه دولتی افغانستان در سال 1311 بنا نهاده شده است.


درحال حاضر در دانشگاه کابل 15 دانشجو در سطح دکترا، 500 دانشجو در سطح کارشناسی ارشد و 28 هزار دانشجو در سطح کارشناسی به تحصیل اشتغال دارند.


171هزار دانشجو در دانشگاه های دولتی سراسر افغانستان مشغول تحصیل هستند که 21 درصد آنان را دختران تشکیل می دهند.


ایران و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که در افغانستان دارای دانشگاه هستند. امریکا یک دانشگاه در کابل دارد و دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامعه المصطفی از دانشگاه های ایران در افغانستان هستند.


وزارت آموزش عالی افغانستان درصدد است تا ظرفیت های کمی و کیفی دانشگاه های این کشور را افزایش دهد و طرح هایی را برای افزایش پذیرش دانشجو واستاد و گسترش رشته های دانشگاهی همراه با بالابردن کیفیت دروس دانشجویان، به اجرا گذاشته است.


سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان گفت که در سالهای اخیر متقاضیان دختر و پسر ورود به دانشگاه ها در این کشور افزایش یافته و این وزارت خانه برای جذب به دنبال ساخت دانشگاه های جدید در برخی از استان هایی است که تاکنون از داشتن دانشگاه و یا موسسه های آموزش عالی دولتی و خصوصی محروم بوده اند.


وی گفت که امسال 220 هزار نفر متقاضی آزمون ورودی دانشگاه ها بودند و وزارت تحصیلات عالی افغانستان 58 هزار و 310 نفر دانشجو را در دانشگاه های دولتی و 60 هزار و 450 دانشجو را در موسسه های آموزش نیمه دولتی در سطح کاردانی جذب خواهد کرد و حدود 45 هزار نفر دیگر نیز در دانشگاه های خصوصی افغانستان جذب خواهند شد.


وی گفت که وزارت آموزش عالی افغانستان در کنار ارایه طرح ساخت دانشگاه های جدید، به ارزش های کیفی اعتقاد دارد و جذب استادان باتجربه و توانمند، به روز کردن واحدهای درسی و اهمیت دادن به اعتبار و رده دانشگاه های کشور در سطح جهان را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.


امین فیصل گفت که دانشگاه های افغانستان استاد در سطح دکترا کم دارد، اما حدود 60 درصد استادان کشور در سطح کارشناسی ارشد هستند واین آمار درمقایسه با چند سال قبل که بیش از 80 درصد آنان درسطح کارشناسی بودند، یک موفقیت به حساب می آید.


سخنگوی وزارت آموزش عالی افزود که تجربه ما در دانشگاه ها به نوعی جدید و محدود به 13 سال گذشته است. تاریخ دانش در افغانستان با گسست و انقطاع مواجه شده است . افغانستان در گذشته در حوزه آموزش عالی از غنای فراوانی برخوردار بوده و در دانشگاه کابل دردهه 40 و50 تا دهه 70 دانشجویان خارجی جذب می کرده ودانشجویان بسیاری از کشورها به این دانشگاه بورسیه می شدند و استادان آن به زبان های انگلیسی یا عربی تدریس می کردند.


وی گفت که جنگ و ناامنی، دانش را درافغانستان با انقطاع مواجه کرده، اما از دهه هشتاد بار دیگر فرصت های مناسبی برای رشد و پیشرفت آموزش عالی این کشور فراهم شده وهزاران دانشجو درداخل و خارج از کشور سرگرم تحصیلات عالی هستند و به اعتقاد ما نسلی که آینده افغانستان را رقم خواهد زد، از راه رسیده است و ما به این نسل امیدوار هستیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار