۰۴ فروردين ۱۳۹۵ ۱۶:۱۷
کد خبر: ۳۲۹۵۲

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب الله لبنان به درخواست آمریکا بوده گفت: در آینده نزدیک بعید است اسرائیل وارد جنگ شود.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، سیدحسن نصرالله در گفتگو با شبکه المیادین در پاسخ به پرسش غسان بن جدو مدیر این شبکه پیرامون تهدیدهای رژیم صهیونیستی ضمن بعید دانستن تجاوز این رژیم به لبنان اظهار داشت که اسرائیل بدون موافقت آمریکا نسبت به انجام جنگ مبادرت نخواهد کرد و تجارب گذشته این امر را ثابت کرده است.


وی تصریح کرد که جنگ سال ۲۰۰۶ با درخواست دولت بوش و با هدف تغییر خاورمیانه انجام گرفت و هرگونه تجاوز اسرائیل به لبنان ماجراجویی است و نتایج آن مجهول است


سیدحسن نصرالله گفت: هزینه های جنگ از جمله هزینه های انسانی، معنوی و اقتصادی برای اسرائیل بسیار مهم است و مقاومت با آمادگی و موضع گیری خود به رژیم صهیونیستی نشان داده است که هرگونه جنگ علیه لبنان هزینه هنگفتی دارد. اسرائیل می داند که مقاومت موشک های فعالی را در اختیار دارد که می تواند هر نقطه از فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد.


وی افزود: اگر اسرائیل زیرساخت های ما را هدف قرار دهد ما حق داریم هر هدفی را که موجب بازدارندگی دشمن شود هدف قرار دهیم. تهدیدات ما مبنی بر هدف قرار دادن انبارهای آمونیاک در حیفا اسرائیل را دچار سردرگمی و تشنج کرده است. ما لیست کاملی از کارخانه ها و مراکز را با مختصات دقیق در اختیار داریم و با امکاناتی که مقاومت در اختیار دارد اسرائیل می داند که هزینه جنگ هنگفت خواهد بود.


سیدحسن نصرالله ادامه داد: هرگونه جنگ علیه لبنان بدون حد و مرز و خطوط قرمز خواهد بود. ما می توانیم هر هدفی را در هرکجای فلسطین اشغالی که بخواهیم هدف قرار دهیم.


سیدحسن نصرالله افزود: اسرائیل شب و روز حریم هوایی لبنان را نقض می کند و سکوت در برابر این امر جایز نیست. رژیم اسرائیلی وارد جنگ نمی شود بلکه امکان دارد عملیات نظامی را انجام داده و برخی از اهداف را هدف قرار دهد و چنین می پندارد که مقاومت پاسخ نخواهد داد


دبیرکل حزب الله لبنان گفت: معادله ما واضح و روشن است و آن این است که هرگونه تجاوز به لبنان با واکنش بازدارنده مناسب مواجه خواهد شد. ما تسلیم نخواهیم شد و واکنش ما به هرگونه تجاوز در راستای حمایت از لبنان خواهد بود و اسرائیل باید انتظار هر واکنشی را از ما داشته باشد.


وی افزود: اسرائیلی ها وارد جنگ با لبنان نخواهند شد چرا که احمق نیستند. مقاومت حق دارد به منظور حمایت از لبنان سلاح هایی را برای بازداشتن تجاوزات اسرائیل در اختیار داشته باشد.


اسرائیلی ها در جنگ تموز و جنگ های غزه اعلام کردند که برخی از مسئولان در دولت های عربی از آنها خواستند که جنگ متوقف نشود. محور مقاومت متشکل از مقاومت لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و ایران است و بخشی از ملت های عربی و اسلامی و آزادگان جهان با ما هستند.


سیدحسن نصرالله در خصوص سوریه گفت: تصمیم روسیه برای ورود به سوریه امر غافلگیرکننده ای نبود بلکه ماه ها در بالاترین سطوح بین ایران، روسیه و سوریه مورد بررسی قرار گرفته بود و ما نیز در جریان قرار داشتیم. مناقشه این موضوع بین سوریه، روسیه و ایران در سطح رهبران ارشد، وزارت خارجه و روسای ستاد ارتش بود. در نتیجه این رایزنی ها اتاق عملیات ویژه ای در بغداد با حضور نمایندگان عراق، روسیه، ایران و سوریه تشکیل گردید


وی در خصوص خروج نیروهای روسیه از سوریه گفت: به تمام کسانی که در این خصوص تحلیل کردند می گویم که آنچه از نیروی هوایی روسیه که به آن در سوریه احتیاج است همچنان وجود دارد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سوریه اعلام کرد در صورت نیاز به ارسال نیروی هوایی سوریه طی چند ساعت این نیروها را به سوریه ارسال خواهد کرد.


دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: روسیه، ایران و رهبران سوریه خواستار حل سیاسی بحران سوریه هستند اما طرف دیگر با این امر مخالفت می کند. آمریکایی ها یقین کردند که با تجهیزات نظامی نمی توان به راهکار در سوریه دست یافت و فهمیدند که به همراه هم پیمانان خود، در سوریه شسکت خورده اند. هدف آمریکا تغییر نظام سوریه و سیطره بر این کشور است تا به این ترتیب سوریه به کشوری دنباله رو تبدیل شود.


وی افزود: دیکته راهکار سیاسی در سوریه از بیرون درست نیست و باید این امر به خود سوری ها واگذار شود. کسی که مانع هرگونه پیشرفت در راهکار سیاسی بحران سوریه می شود عربستان است که امور را پیچیده می کند و سقف شروط را بالا می برد.


وی یادآور شد: امکان دارد ترک ها در خصوص شرط کناره گیری بشار اسد از قدرت واقع بین تر از سعودی ها باشند.


وی در ادامه با اشاره به تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در خصوص تروریستی خوانده حزب الله نیز گفت: تصمیم شورای همکاری خلیج فارس در تروریستی خواندن حزب الله در درجه اول تصمیمی سعودی است. کسی که ما را تروریست خطاب می کند آل سعود است نه عربستان و ما انتظار داشتیم کشورهای عربی در این خصوص موضع گیری کنند.


نصرالله تصریح کرد: رژیم سعودی پول، رسانه و فتوای تکفیری و همچنین عناصر تکفیری در اختیار دارد و هرکسی را که با آن مخالفت کند با این وسایل تهدید می کند. طرحی سعودی برای نابودی مقاومت در لبنان وجود دارد و ما از این امر اطلاع داریم. رژیم سعودی خواستار این بود که جنگ تموز در سال 2006 ادامه پیدا کند و ما اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار داریم.


وی افزود: این آل سعود بود که جنگ با ایران را کلید زد و عراق در آن زمان آلت دست آنها بود. رژیم سعودی روز و شب تلاش خواهد کرد تا توافق بین المللی با ایران اجرا نشود. طرح عربستان در سوریه و همچنین عراق و یمن شکست خورده است.


وی تصریح کرد: آل سعود نمی تواند قبول کند کسی در برابر اراده پادشاهی آنها بایستد. رژیم سعودی به سلسله اقداماتی علیه حزب الله لبنان متوسل شد و این رژیم خیرخواه کشور ما نیست. حزب الله همچنان در جهان عرب و اسلام از احترام و تایید برخوردار است.


نصرالله تأکید کرد: رژیم سعودی با هزینه 200 میلیارد دلار در جنگ صدام علیه ایران می خواست نظام اسلامی در ایران را از میان بردارد.


وی افزود: هرآنچه در خصوص تسلیح افراد در بحرین توسط حزب الله گفته می شود اتهام دروغ است و ما سلاحی به بحرین ارسال نکرده ایم و هیچ گروهی در این کشور تشکیل نداده ایم. ما مردم بحرین را به اقدامات مسالمت آمیز و پیروی از رهبران دینی دعوت می کردیم و در این کشور دخالت نخواهیم کرد و هرگونه تهمت به حزب الله در این خصوص اتهامی کذب است.


نصرالله افزود: ما با اسرائیل مبارزه می کنیم و خواهان برخورد با هیچ کس نیستیم. ما خواهان گفتگو و ایجاد راهکارهای سیاسی در کل منطقه هستیم.


وی تأکید کرد: رژیم سعودی نه خواهان گفتگو با ایران است و نه حزب الله و نه سوریه چرا که موضع این رژیم ضعیف است. اقداماتی که رژیم سعودی در حال حاضر انجام می دهد در عصر جاهلی انجام نمی شد.


سیدحسن نصرالله در خصوص روابط با گروه های فلسطینی نیز گفت: رابطه ما با تمام گروه های فلسطینی ممتاز است.


دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص اوضاع داخلی لبنان هم گفت: سعد الحریری از روز اول بازگشت خود به لبنان هجمه علیه حزب الله را آغاز کرده است. در حال حاضر گفتگو بین حزب الله و جریان المستقبل در جریان است اما ما چیز مثبتی در این خصوص مشاهده نمی کنیم. اگر موفقیت گفتگو بین حزب الله و المستقبل به دیدار با سعد الحریری نیاز داشته باشد من برای این امر آمادگی دارم.


وی تصریح کرد: ائتلاف های ما همواره ائتلافاتی سیاسی بوده و بر اصول مذهبی یا فکری مبتنی نبوده است. ما در خصوص موضوع ریاست جمهوری موضع گیری داشتیم و یک کاندید بالقوه وجود دارد که ما از آن حمایت کرده و انتخاب وی برای ریاست جمهوری را تایید می کنیم.


نصرالله یادآور شد: حزب نیروهای لبنانی خواستار ایجاد شکاف بین حزب الله و جریان ملی آزاد است. ما تعهد واضحی نسبت به «میشل عون» داریم و تا زمانی که وی بر نامزدی خود برای ریاست جمهوری باقی است در کنار وی ایستاده ایم. ما خواستار رئیس جمهوری قدرتمند و قوی هستیم که در مقابل قدرت های منطقه ای و بین المللی مرعوب نمی شود.


وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: روابط ما با جنبش امل و نبیه بری رئیس این جنبش محکم و استوار است و فشارها تاثیری در آن ندارد.


نصرالله یادآور شد: در خصوص موضوع فلسطین و مقاومت در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل اختلافی بین جریان های سیاسی در ایران وجود ندارد بلکه در سطح سیاسی و دیدگاه های عقیدتی در این خصوص اجماع وجود دارد.


وی افزود: بین حزب الله و رهبران مختلف جریان های سیاسی ایران رابطه محکم، دوستانه و قدیمی برقرار است. من با رئیس جمهور حسن روحانی پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور دیدار کردم و دیدار خوب و سازنده ای بود که در جریان آن بر روابط قدیمی و استوار فیمابین تاکید گردید.


دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: سفر هیات حزب الله به قاهره تنها به منظور تسلیت گفتن درگذشت محمدحسنین هیکل روزنامه نگار و نویسنده معروف مصری بود. وی پس از شهادت پسرم هادی در سال 1997 خواستار دیدار من بود که دیدار تاثیرگذاری داشتیم و پس از آن نیز سلسله دیدارهایی بین ما انجام شد.


وی در ادامه گفت: رابطه با حسنین هیکل حتی بعد از رفتن حزب الله به سوریه نیز تداوم داشت و وی در دشوارترین شرایط از ما حمایت کرد.


نصرالله با اشاره به اینکه ورود حزب الله به سوریه با هماهنگی کامل رهبران سوریه انجام گرفت تصریح کرد: آنچه در شرایط کنونی در خصوص خروج ما از این کشور گفته می شود نادرست است و ما با حضور خود در سوریه هدفی را دنبال می کنیم. ما در ممانعت از اینکه سوریه به دست داعش و النصره بیفتد سهیم هستیم و اگر سوریه به دست آنها بیفتد لبنان و سوریه هر دو زیان خواهند دید. تا زمانی که حضور ما در سوریه ضروری باشد ما آنجا که باید باشیم خواهیم بود و سرنوشت ما و سوری ها یکی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار