۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۱۴
کد خبر: ۳۰۴۶۵۹

عطنا - آلودگی هوا مهم‌ترین دلیل تعطیلی مدارس در سال جاری بوده و تبدیل به مانع اصلی آموزش حضوری شده است. تداوم آلودگی هوا به تحصیل حضوری دانش آموزان ضربه می‌زند و تعطیلی مدارس تنها راهکار مطرح و پای ثابت سیاست‌های مسئولان در زمان بروز این مشکل است.

کارشناسان آموزشی بارها درباره تبعات تداوم تعطیلی مدارس و دانشگاه صحبت کرده‌اند و این موضوع در دو سال اخیر به‌واسطه شیوع کرونا نیز از موضوعات بسیار مطرح در کشور بوده است.

تعطیلی آموزش حضوری مخصوصاً در دوره ابتدایی به شدت آسیب‌زا است/ زیرساخت آموزش مجازی نیاز به ارتقا دارد

چندی پیش یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: من یادداشتی خدمت آقای رئیس‌جمهور دادم که این تعطیلی‌ها تکرار نشود و مدارس باید در موارد نادر و حاد تعطیل شوند و در مورد تعطیلی مدارس و تصمیم‌گیری در این زمینه باید دقت بیشتری شود.

این درخواست را وزیر آموزش و پرورش در اواخر آذرماه مطرح کردند اما با این حال بعد از مطرح شدن این درخواست بازهم شاهد تعطیلی‌ها در دی و بهمن ماه بودیم و بررسی تعداد روزهای تعطیل شده در سال تحصیلی جاری نشان می‌دهد به این درخواست وزیر آموزش و پرورش چندان توجهی نشده است.

همچنین بنا به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست کشورهای دیگر با شاخص ۲۰۰-۳۰۰ آلودگی فقط مدارس ابتدایی را تعطیل می‌کنند. در چند ماه اخیر در ایران اما شاهد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها با شاخص زیر 200 نیز بودیم.

در این باره حسین روزبهانی متخصص روانشناسی با بیان اینکه تعطیلی‌ها به خاطر آلودگی هوا هم به دانش آموزان و هم به دانشجویان آسیب می‌رساند، گفت: وقتی مدرسه تعطیل می‌شود یکسری از خانواده‌ها دانش کافی برای جبران و یاددهی را به فرزندان خود ندارند و خانواده‌هایی هم که دانش لازم دارند متأسفانه با توجه به مشغله‌هایی که وجود دارد وقت کافی برای این کار را ندارند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه دانش آموزان و دانشجویان حدود دو سال به آموزش مجازی عادت کردند، عنوان کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که آموزش به صورت کامل در مجازی صورت می‌گیرد اما پرورش که موضوع مهمی است به آن پرداخته نمی‌شود و دانش آموزان و دانشجویان محیط گرم مدرسه و دانشگاه را از دست می‌دهند.

روزبهانی با بیان اینکه وقتی مدارس تعطیل می‌شود انتظاری زیادی نمی‌توان از خانواده‌ها داشت، افزود: شیوه تدریس برای دانش آموزان مخصوصاً مقاطع پایه با دیگر مقاطع تفاوت دارد و این کار را برای خانواده‌ها بسیار سخت می‌کند، همچنین در آموزش مجازی کنترلی صورت نمی‌گیرد.

این متخصص روانشناسی با تأکید بر اینکه جاهایی در کشور وجود دارد که هنوز دسترسی به موبایل و اینترنت ندارند و این تبعیض آموزشی است، اظهار کرد: در زمان شیوع کرونا که کلاس‌ها مجازی شده بود هم افرادی بودند که تبلت نداشتند و در حال حاضر هم این موضوع وجود دارد. البته ترکیب آموزش حضوری و کمی مجازی به‌شرط اینکه اپ‌ها و برنامه‌ها را ارتقا بدهیم و مشکلات اینترنت را رفع کنیم بعضی مواقع می‌تواند مفید نیز باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که برای آموزش مجازی وجود دارد دچار باگ‌هایی هستند و متأسفانه پیشرفت آن‌ها خیلی آهسته جلو می‌رود، برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که ارتباط دوطرفه در آن‌ها وجود داشته باشد. زمانی که شیوع کرونا کمتر شد و دوباره کلاس‌ها به صورت حضوری از سر گرفته شد، ارتقای زیرساخت آموزش مجازی را فراموش کردیم و معمولا تا زمانی که دوباره وارد بحران نشویم کاری انجام نمی‌دهیم.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار