عطنا- در لیست انتشار یافته مشخصات فیلم های جشنواره فیلم فجر امسال، زمانی که دربارهی فیلم سینمایی آسمان غرب به کارگردانی و نویسندگی محمد عسگری و تهیهکنندگی حبیبالله والینژاد محصول سال ۱۴۰۲، جست و جو می کنید، حتما به نامهای آشنایی برمی خورید که شاید حضور آنها در این ژانرها برایتان بی سابقه است. مثلا میلادکیمرام، امیرحسین آرمان و آرمین رحیمیان، هرسه در نقشهای متفاوتی حضور یافته اند که در کارنامه هنری آنها کمرنگ بوده است.
فیلم، داستان حماسه آفرینی غیور مردان ایرانی در دفاع مقدس با تمرکز بر خطهی کرمانشاه و دلاوری و رشادت شهیدان علی اکبر شیرودی ( با بازی میلادکیمرام)، شهید سردار حسین همدانی ( با بازی آرمین رحیمیان) و شهید حسین ادیبان( با بازی امیرحسین آرمان) را به تصویر کشیده است.
سرآغاز این فیلم، با تشویش و نگرانی نظامیان حاضر در منطقه، نسبت به حکم عقب نشینی فرمانده کل قوای آن زمان؛ محمد بنی صدر، آغاز می شود. بنا به تشخیص این فرد، نیروها و گردانهای نظامی میبایست در برابر فشار حملات عراق مقاومت نکنند و به مقر اصلی ارتش در مرکز استان کرمانشاه بازگردند. شهیدان شیرودی و ادیبان، به جد با این دستور مخالفت می کنند و در منطقه به مقاومت خود ادامه میدهند.
ساخته کنونی محمد عسگری با تکیه بر بازنمایی هویت مردم عشایر و نقش آنها در پیش گرفتن جنگ، سکانس های جذابی را به نمایش گذاشت. دلاوری و رشادت زنان و مردان عشایر کرمانشاه و همکاری آنها با ارتش و هوانیروز، در این فیلم، ماهرانه به نمایش درآمده است. ضمن آن که پیداست تلاش عوامل فیلم بر این بوده که ارزشهای موجود در این منطقه نیز حفظ شود. از آن جمله می توان به توجه به گویش و لباس محلی مردمان این منطقه اشاره کرد که در نوع خود شایسته تقدیر است.
وقتی سخن از اثر در ژانر جنگی به میان میآید، اهمیت جلوههای ویژه، پررنگ می شود. با درنظر گرفتن موضوع این فیلم و وجود صحنههای متعدد آتش؛ چه در آسمان و چه در زمین، ناخودآگاه نظر منتقدان نیز به سمت بررسی جلوههای ویژه و به خصوص، نوع فیلمبرداری و تدوین بیش تر جلب می شود. سکانس هایی که دربرگیرنده انفجار و درگیری است، با تغییر نزدیکبینی و وضوح، مخاطب را وادار به توجه میکند. این امر به دلیل تکرار شوندگی در طول فیلم، بیننده را اندکی خسته میکند چرا که تغییر موج صدا و بروز جلوههای ویژه، به خودی خود جذب کننده هستند و این تغییر نزدیک بینی که با برشهای متعدد سکانس و پرش به سکانس بعدی همراه شده، توجه مخاطب را بیش از اندازه درگیر میکند.یکی از سکانسهای قابل توجه در این فیلم، نحوه آمادهسازی هواپیمای جنگی برای به پرواز درآمدن در آسمان است. در این سکانس، با فیلمبرداری نزدیک از پر شدن تیربارها و موشکها، لحظات جالبی خلق شده است.
درمجموع، فیلم در زمینه خلق جلوههای ویژه و انتخاب بازیگر، عملکرد خوبی داشته، اما می توان گفت در شخصیتپردازی و گفتگوی بین شخصیت ها، در سطح متوسطی قرار دارد، چراکه به نظر می رسد خلق قهرمان در این فیلم به خوبی اتفاق نیفتاده و ملاحظاتی در این باره وجود دارد، چراکه در نمایش جنبه های اخلاقی و رفتاری شخصیتهای اصلی فیلم، به خصوص در گفتگوها، قوی عمل نشده و به همین جهت این فیلم نتوانسته به خوبی این جنبه از شخصیت های مورد نظر را نمایان سازد و به نظر می رسد فیلم حاضر گویا بیشتر به دنبال بازسازی صحنه نبرد در آسمان بوده است که به نظر می رسد به این هدف خود دست یافته است.
نویسنده: عطیه ملاکاظمی- دانشجوی کارشناسی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی